| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Driftsäkraste banträffsbilarna i olika prisklasser?
|
1, 2, 3 >> 5096 besök totalt |
|
Driftsäkraste banträffsbilarna i olika prisklasser?
om man hatar att meka (jag gör det) och helst bara vill köra köra köra? Jag satt och klurade på vad som kan tänkas vara de driftsäkraste banträffsbilarna i olika prisnivåer. Kan kanske vara intressant att bolla lite ideer! Har man turen att ha 400-500 tusen och uppåt att lägga på bilen så kan man ju gärna t.ex. handla en 911 GT3 med ganska få år på nacken och nog kunna lita ganska väl på att bilen tuffar på på banträffarna med bra odds för att man bara ska tanka och köra (och normalservice förstås). Sett i backspegeln så satsade jag för nio år sen väldigt rätt på att köpa M3'an som när jag köpte den var 4 år gammal. Driftsäkerheten under mina 6-7 första år med bilen var helt galet osannolikt bra! Nu de senaste åren har det varit några grejer men fortfarande löjligt få fel. Men om vi inte tittar i min backspegel utan istället tittar genom framrutan, och vi betänker att många av oss inte kommer lägga en halv sommarstuga på en bil. Om vi låter ideerna löpa lite fritt men kring betydligt mindre budget än en pålitlig ganska ny banåka-Porsche, vad är bäst om man absolut inte vill meka och vill att bilen bara ska tuffa på tryggt banträff efter banträff? Vi kan ju laborera i i några olika prisklasser, säg 40-50 tusen och 70-80 tusen till att börja med (fritt att föreslå andra prisklasser men snackar vi under 20-30 tusen så tror jag utryck som "riktigt bra odds för klart driftsäker banåkabil" inte är så aktuella längre )
Reflektion #1 från mig: Äldre bil som kostade mer ny. Eller nyare bil som kostade mindre ny. Som idag båda ligger i samma prisklass alltså. För att bara grabba två ogenomtänkta exempel: en inte så speciellt gammal Golf GTI 2003 eller en ganska ordentligt gammal M3 1994? Ett annat exempel: en inte alls så gammal Renault Clio Sport mot en lastgammal Porsche 944 kanske? Kom gärna med egna exempel!!!! om driftsäkerhet har hög prio så slår nog en nyare Clio en lastgammal 944 även om 944'an är pedantompysslad? Men det förutsätter nog att den nyare från början billigare bilen bara har relativt få år på sig. När den från början billigare bilen även den börjar ha några år under hjulen så kanske den nu ännu äldre från början dyra bilen blir det tryggare alternativet? Eller har vi då kommit in i zonen där trygg driftsäkerhet inte är något man kan räkna med hur man än väljer? Som sagt, kom med bilförslag så kan vi hugga tänderna i frågan och vrida och vända på det hele !
Reflektion #2 från mig: Drifsäkerhet och Japanska bilar är väl synonymer i ordboken? Allt kan strula om man har otur men om man ser till oddsen så bör en japansk bil vara något att titta på noga? Eller gäller inte den synonymen om vi snackar GTI-typ bilar som av uppenbara skäl fått gå hårt? För om vi ligger en uppenbar bit under 100 tusen så har alla bilarna ändå fått gå några år. Reflektion #3 från mig: Vi kan ju absolut klura på det här också om det gäller att ha racerbil! Både långloppsbilar och sprintloppsbilar vill man ju ska funka så stabilt som möjligt. Många lopp förlorar man i depån med bilen "uppe på domkraften"! Allra tydligast vid långlopp förstås men det gäller tveklöst även vid sprintlopp! _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Jag tycker rent spontant att det verkar som att BMW är duktiga på att bygga bilar som pallar med stressen med minimala mods. Sen är det klart att om man turbokonverterar den och pressar ur 550hk ur en gammal E30-320 så kanske det inte går att vänta sig driftsäkerhet, men då är det ju knappast bilens fel.
Hade jag valt en bil att bygga banåkabil av idag så hade jag mest troligt först och främst kollat på BMW (och det är jag ju inte ensam om). Rent faktamässigt har jag tyvärr oerhört lite att tillföra men det här är mitt intryck i alla fall. Skulle tro att E46 M3 idag är ett ungefär lika bra köp som din M3 var back when du köpte den! _________________ Axel Tanner |
||||||
|
Ska man se det billigt så är ju en gammal e36 325 bra, min har gått nånstans över 21000mil och bara går o går, värsta sakerna jag bytt är ventilkåpspackning och kylare, haft lite problem men dom har självläkt av nån konstig anledning, men den orkar att pressas många bandagar per år iaf utan att gnälla
Lägger man till några lappar elelr har tur o hittar en billgit är väl 328 bättre val då man kan få ut betydligt mer effekt billigt men ha kvar driftsäkerhet. Nu är man ju helt insöad på BMW såklart och vill man ha mer ös så är väl M3 såklart bra, e36 har du ju redan provat så, bara o köpa e46 då , M motorerna är väl kanske inte lika driftsäkra som deras mindre syskon men orörda ska dom väl hålla för mycket roligt och lite till.
_________________ Viktor Starkman |
||||||
|
Usch va dyra driftkostnader ni fokuserar på
205/50-15 är trevligt att kunna köra på och effekt korrumperar bara
olja, filter, däck, bromsbelägg var 6e bantimme, inget annat (driftrelaterat som inte är mitt fel) på 4 tävlingssäsonger. Har alltid rullat hem för egen maskin efter 20 tävlingar i rad nu. Lätta små Hondor fungerar ju ungefär likadant, men de har ju sånadär motorer man kan få ut mer effekt ur. så det går ju bort
Det är väl som vanligt, vill man ha driftsäkerhet så gäller det att vara erfaren/påläst och noggrann när man "förbättrar" det som helst ska fungera. |
||||||
|
Mazda Miata - driftsäker som få och vind i ansiktet kan i någon mån kompensera för klent med hk.
Nissan R32 - frän redan original och finns massor med trim (men då ryker nog tillförlitligheten). Porsche 968 - blir rapp med lite lättning. BMW E46 330 - som 968, billigare i alla avseenden än E46 M3. Toyota Supra IV - fast original (nåja), iaf inte singelturbo/fastandthefurious/raktframedition. MB CLK/SLK - inte de vanligaste på banorna men med lite bantning så varför inte? _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||||
|
Gatreggade banträffbilar avstår jag att ha några reflektioner kring beträffande driftsäkerhet, men racebilar tycker jag det finns en generell regel för i klubbracingsammanhang, oavsett om vi pratar endurance eller sprint. Många verkar börja sitt racerbilsbygge med att ställa sig frågan: Hur mycket går det att bygga om på den här bilen?" istället för vad måste jag bygga om för tillförlitlighet och prestanda?
Min filiosofi har alltid varit, ändra BARA på det som är nödvändigt. ha bilen så sparsamt utrustad som möjligt. Ju fler grejor, desto fler problem och högre vikt. Jag har sällan brutit tävlignar pga tekniska problem. (men det nog hänt vid närmare eftertanke... )
De år vi åkt endurance har vi haft nsäta otroliga framgågnar med vår 9-3 diesel, chippad ,standardlåda med diff, chassi med öhlinare med årignal länkarmar i styvare bussningar. Den bil som byggdes om med herrejösses mtor, egen bakvagnskonstruktion var givetvis snabbare på banan, men sällan före sin enklare kusin i mål... Keep it simple before stupid tror jag mycket på! edit: tangentbordsslarv.. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
I den absolut billigaste klassen 10-20k så stoppar jag in porsche 924. Jag är grymt imponerad över hur bra bilen har hållit, har kört några år och massor med timmar på bana utan några problem. Det mesta är robust, enkelt och billigt att laga. Du kan köra på 195or rdäck vilket gör det ännu billigare. En till viktig sak som andra bilar verkar ha lite mer problem med är hjulvinklarna, allt är ställbart från början och att få -3 grader camber är lätt fixat utan moddar samt att rostskyddet är 200 gånger bättre än e30s
Förutom det rent praktiska är den ju dessutom bakhjulsdriven med finfin balans och har bromsar som räcker !
(Det återstår att se hur bra min nuvarande banbil kommer hålla ut, troligtvis inte bättre )
Upp en prisklass så verkar ju e36orna vara väldigt poppis i alla former, så dom kan ju inte vara så dåliga Clio sport 172 är ju också en bil som ligger riktigt bra i pris numera, skulle jag kunna tänka mig som bil faktiskt. Snabb och samtidigt billig i drift.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
Att associera en fransk bil med driftsäkerhet låter ju lite knäppt.
Jag har ju valt att inte lägga så jättemycket pengar på bilåkahobbyn. Mer fokuserat på att ha kul än att vara värst. Det har gjort att hushållets andrabil, vår CliOSport, har fått bekänna färg på ett otal ban och slalomträffar sedan 2003. Av de 8000mil den rullat hittills har nog merparten varit till/från och på banor och flygfält.
Vår ShoppingClio (som är helt rätt igenom i standardutförande så när som på bromsbelägg och fjädrar) har varit oförskämt driftsäker. I princip inga fel överhuvudtaget. Och absolut inga fel som här bäring på banåkat. Det enda som bytts utöver normal service är drivaxeldamaskernas aluminiumklammer som inte tål svenskt vägsalt. Banåkat har ju iofs gjort att belägg och skivor har bytts ett antal gånger. Men stötdämpare, bussningar, koppling etc., allt är fortfarande original och håller måttet. Edit: Ska väl kanske tillägga att jag på intet sätt är någon fanatisk förespråkare för just Renault. Däremot tycker jag, som Jörgen påpekar nedan, att en hyggligt modern "hot hatch" är ett bra banåkabilval om man vill ha roligt på banan för en rimlig peng. Driftsäkerheten, kostnaden och banåkabudgeten är oftast proportionell mot effekten och däcksbredden och det talar ju för biltypen. En 170-hästars hot hatch kräver dock att man kan leva med att bli omkörd av de balla killarna med tribaltatueringar, 800hk och tom plånbok på rakorna. Att välja bil lite utanför det gängse accepterade kanske är det största problemet för många lite yngre banåkanybörjare. Åsså är ju bilarna felhjulsdrivna vilket i alla fall i depån går fetbort. Felhjulsdriften bidrar emellertid till att man som nybörjare håller sig på banan i större utsträckning.
|
||||||
|
Re:
Jag tror att det finns en person i din omedelbara närhet som kan bekräfta undantaget till den regeln.
Per Hammarsjös "världens enda icke fungerande Mazda MX-5" ------------------------------ Hyrbil är hållbar.
De där Suzuki de kör som hyrbilar på Ringen verkar ju vara ett vettigt val. Jag är definitivt inne på Lasse Falks hothatchlinje (även om han faktiskt var märkesspecifik) - lite meka, mycket köra. Det som talar mot modernare GTI-bilar (2007- och nyare) är väl hög vikt. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
|
Får hålla med om ovanstående gällande Mazda Miata, verkar gå som en klocka och erbjuda körglädje i mängder. Själv skulle jag välja Mazda RX-7 FB runt '83-'85 som visst ska funka fint på bana, här snackar vi i prisklass under 30 - 40.000 inkl. grundläggande banåkamodifieringar (kika in på t.ex. Niva's projekttråd här på forumet). Bli inte avskräckt av motorn bara, välservad och underhållen (likt vilken bil som helst som ska köras på bana) så håller den minst lika bra som vilken sur kolvmotor som helst. Vill man trimma vidare så är det faktiskt jäkligt prisvärt i jämförelse med andra bilar utan överladdning. Men fimpa de gamla fördomarna och skräckhistorierna från 70-talet! och få inte för dig att de går att varva hur mkt som helst som många tror, rätt underhållen så kommer bilen gå som en klocka trots lite trim. Enkel chassikonstruktion och lättmekad i övrigt, samt ren sportbilskonstruktion med bakhjulsdrift, motor bakom framvagn etc. Vill ha!
BMW 318is E30 är ju en klassiker här, bra nybörjarbil där det dessutom finns enormt mycket kunskap och erfarenhet som hjälper i början. Tillförlitligheten verkar ju vara bra, iaf av det jag läst om den då jag saknar egen erfarenhet om just E30. Kanske ta en titt på Nissan 180 och 200SX? Eller mittmotorbil i form av Toyota MR2 från 90-talet. Andra bilar jag skulle titta på om man skulle köpa ny leksak är exempelvis en Renault Clio 16V (gärna en Williams) från tidigt 90-tal, eller en nyare Clio Sport om budgeten är större. Även en Kadett GSi fungerar finfint, en grym motor (trots kolvarna ) som håller och bra möjligheter på chassiet. Civic från tidigt 90-tal, kanske med byte till nyare VTEC-maskin. Små GTi-bilar m.a.o. , dock med felhjulsdrift. En Seven-replika vore också intressant, dock hamnar vi möjligen utanför ämnet om driftsäkerhet och mekande då man måste skruva ihop åket själv (om man ej köper beggat då). Bilar i högre prisklass är jag inte rätt person att uttrycka mig om, dock. Roligare med budgetrace!
_________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
|
Håller absolut med de som skrivit att man ska verkligen inte ge sig på att trimma eller ge sig på större modifikationer, det resulterar aldrig i högre driftsäkerhet vilket ju är i fokus i den här tråden. Den enda modifikationen som faktiskt ger högre driftsäkerhet är att plocka ur inredning osv för att lätta bilen
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Det är ju alltid svårt att bedöma oddsen för driftsäkerhet på olika bilmodeller utifrån det statistiska underlaget folk-jag-känner-som-har-just-en-sån-bil. Vad är extraordinär otur och vad är bilmodell-som-faktiskt-inte-håller-så-bra. Miatan ser jag som en extremt driftsäker bil och Per som en otursgubbe. Men andra modeller kan ju vara svårare att bilda sig en sann bild av.
Ja, fetma-epidemi! Men det är väl det som gäller för krocksäkerheten, iaf med dagens materialval i de inte alltför dyra småbilarna? En Clio Sport som Falks som är några år äldre ligger ju på bara dryga tonnet!!! _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Nu tycker jag att vi måste sortera ut kostnadsbegreppen lite för att se vilka bilar som är billiga i drift och hur det förhåller sig till inköpspris. Det är inte bara inköpspris som bestämmer prisklassen på en bil tycker jag.
Trådstartaren hatar att meka, då kan vi förutsätta att han vill ha en så gott som orginalbil, som han kör till verkstaden med jämna mellanrum för service. Vad är då driftsäkert och vad kostar denna driftsäkerhet? Jag är inte så säker på att en Porsche (996?) GT3 är så billig när det väl kommer till kritan, visst den är driftsäker men vad får man betala för denna driftsäkerhet, och hur förhåller sig denna kostnad till bilens inköpspris? Låt mig ta ett exempel: Bilmodell: Opel Speedster 2,2 NA (2001-2004) - Lätt driftssäker bil som i princip är redo för banan helt orginal. Inköpspris i sverige idag: 170 000 kr Servicekostnad: 2500-3000 kr - typisk enkel service, genomgång, byte av olja etc... Vettiga bromsbelägg runt om: 2000 kr Kostnad för en uppsättning R-däck (Toyo R888) i vettig bredd men minsta (15 tum*) dimension: 6000 kr Bensinförbrukning på bana: knappt 2 liter/10 km *Kräver en uppsättning fälgar i dimensionen 15 tum (ej orginal). om vi säger att service, däck och bromsbelägg måste betalas en gång per år (bromsarna slits inte så fort) så har vi en årskostnad på 11 000 kr vilket är 6,5% av bilens inköpspris. Jag skippar försäkringen för den har (tyvärr) inte med bankörning att göra, dessutom påverkas priset av så många andra faktorer. Hur ser det ut för de andra bilarna i tråden? _________________ Mattias Meldert |
||||||
|
Re:
Största bristen hos Peugeot 205 GTI är nog deras ägare. Bilen är robust byggd i det mesta, den är liksom en mellanklassare framför a-stolpen med en liten hytt påhängd efter. Så lyckas man hitta en icke sönderbusad eller vanskött bil tuffar den på bra, vilket även tävlingserfarenheter visar. Väldigt billiga bilar (5-15kkr) med bra utbud av delar, men det kräver numera sin man att hitta rätt exemplar eftersom majoriteten är vanskött till döds, vilket bl a visar sig genom stumma bakvagnar. Jag skulle iofs gissa att de allra flesta bilar har bra driftsäkerhet om underhållet sköts någorlunda. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
Re:
Jag skulle nog valt en E36:a idag då den är nyare,mindre rostig & modernare bakvagn, dock så väger den mera. Men väljer man rätt modell så kan den bli rätt lätt i banåkautförande. Så valet skulle i så fall bli en 4-dörras E36 utan taklucka vilket är lättaste varianten. Fullutrustad för banåka hamnar den på ca 75000:- ink allt nedan. Då har man en bil med det mesta man kan önska för banåka den vägen in på ca 1250kg i lättat banutförande(ink förare & full tank) & har ca 225hk (328 varianten) Visst man kan köpa en M3.a för samma pengar men även den måste modefieras för att gå på banan. Denna kombo är snabbare på de flesta banor än en hyfsat std E36 M3. Dessutom billigare att laga om nått händer. Bil E36 4-d 323/328_____20000:- extra fälgar 8*17________2000:- r-däck 225/45-17________8000:- bromskylning____________500:- chassisats D2/k-sport___10000:- racestol & 6p bälte______ 6000:- Halvbur_______________ 3000:- skivor,belägg__________6500:- bromsvätska____________200:- stålomspunnen slang_____1400:- Kaross plast____________6500:- Svänghjul & koppling M20_2500:- insug M50______________600:- Grenrör M3____________1500:- Avgasystem___________2500:- camberstag & bussningar_2500:- chip till motor__________2500:- _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
meldert, du glömde garagekostnader
I e.m. ska ni få se ett års kostnader för ett stycke svängbil, inkl. inköp.
_________________ Jörgen Eriksson |
||||||
|
Re:
OK, men då har du väldigt mycket mekkostnad dolt i det där, hatar man att meka så byter man inte svänghjul och koppling själv och då blir priset för den modden något helt annat! Samma sak gäller det mesta i din lista. Men kan man hitta en färdigmoddad bil så är ju situationen en annan... om vi definierar årsdriftskostad som service, bromsbelägg och r-däck så antar jag att du hamnar på runt 12-14 000 kr för din bil? vilket är 16 - 70% av inköpspris beroende på vilka siffror man använder (modifierad eller omodifierad bil). EDIT: Går det verkligen att få r-däck 225/45-17 monterat och klart på fälg för 8000:- ? _________________ Mattias Meldert |
||||||
|
Meldert du är inne på något rätt tänkt. Hatar man att skruva och därmed har noll kompetens så måste bilen alltid lämnas iväg när något ska göras. Det gör att taskig driftsäkerhet blir dyyyyyrt. Även service kostar mer när man ska lämna bort det men just fel som uppstår kan bli mycket pengar. 5-10 tusen drar det ju iväg till som mimimum innan man hinner blinka för grejer som den händige ser som "småsaker". Jag vet att väldigt många här på Rejsa tycker det är kul att skruva själv men vi är nog en bunt som varken vill eller kan.
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Vad är arbetskostnaden på en BMW-verkstad för allt det här? Du får en fin M3'a för bara vad arbetskostnaden blir skulle jag tro
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Visst med detta exempel så bör man kunna skruva rätt mycket. Vill inte det / kan inte skruva så är nog en ny bil att föredra för att köpa en beggad utan garanti är ett lotteri ang driftsäkerheten helst om den ska pressas på banan. Därför upplever ju folk samma modell på olika sätt vissa har inga problem medan en annan har massor. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Driftsäkraste banträffsbilarna i olika prisklasser?
|
1, 2, 3 >> 5096 besök totalt |
