|
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241
Trådstartare

21 Jan 2010 18:55
Re:
Cédric skrev: | Hänger den bara i grenröret? Farligt farligt i så fall, orginalgrenrören är ju rätt bra på att få sprickbildning. Har du helt hängande turbo så kan du få problem. Går det inte använda hålen där orginalfästet är fastskruvat? Eller är turbon för stor? |
Turbon verkar ha växt på något konstigt sätt så att orginalhålen inte passar
_________________ Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
|
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241
Trådstartare
_________________ Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
|
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4378

21 Jan 2010 20:09
Jag är tveksam till att du löser problemen med annat material i bultarna.
Det är väl inte värmen som gängar upp bultarna, det är väl troligtvis att det vibrerar och rör sig för att turbon inte sitter stabilt?
Att montera en turbo på ett grenrör har ju trots allt gjort ett par gånger förr så det borde gå att lösa det här utan en total speciallösning.
om pinnbultarna rör sig, kan du inte bara sätta en svetsloppa på baksidan av bulten mot flänsen?
och sen en bra typ av låsbricka och/eller låsmutter på det.
_________________ Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
|
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241
Trådstartare

21 Jan 2010 20:34
Re:
GustafB skrev: | Jag är tveksam till att du löser problemen med annat material i bultarna.
Det är väl inte värmen som gängar upp bultarna, det är väl troligtvis att det vibrerar och rör sig för att turbon inte sitter stabilt?
Att montera en turbo på ett grenrör har ju trots allt gjort ett par gånger förr så det borde gå att lösa det här utan en total speciallösning.
om pinnbultarna rör sig, kan du inte bara sätta en svetsloppa på baksidan av bulten mot flänsen?
och sen en bra typ av låsbricka och/eller låsmutter på det. |
Du har kanske rätt men det brukar sitta väldigt fina material på turbobilars muttrar och pinnbult, som sagt så har alpina silverpläterade muttrar som går att lossa efter 10 år!
Problemet består nog av en blandning av tidigare nämnda saker, jag hade hoppats att lösa det på det enklaste/latasde sättet genom att bara byta ut skruvförbandet.
/Joakim
_________________ Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
|
allemeck
Här sen Jan 2004
Inlägg: 511

22 Jan 2010 18:33
Re:
Joakim.S skrev: | Big Al skrev: | På min ford så sitter det speciella muttrar som sitter vid turbon, dessa har en speciell slits som nyper fast mot gängen på skruven när de blir varma. |
vad är det för dimension? |
Vill minnas att de är m10 normalgängade (1.5?)
_________________ AIexander StenvaII
|
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2148

22 Jan 2010 23:06
gänga i flänsen?? då har du inte en lös del på varje sida om flänsarna som kan ex. skaka loss pga vibrationer?
_________________ A l e x l i n d a h l
|
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241
Trådstartare

22 Jan 2010 23:28
Re:
Lind4hl skrev: | gänga i flänsen?? då har du inte en lös del på varje sida om flänsarna som kan ex. skaka loss pga vibrationer? |
Det är redan gängat i flänsen
/Joakim
_________________ Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
|
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242

23 Jan 2010 21:21
Re:
Joakim.S skrev: | GustafB skrev: | Jag är tveksam till att du löser problemen med annat material i bultarna.
Det är väl inte värmen som gängar upp bultarna, det är väl troligtvis att det vibrerar och rör sig för att turbon inte sitter stabilt?
Att montera en turbo på ett grenrör har ju trots allt gjort ett par gånger förr så det borde gå att lösa det här utan en total speciallösning.
om pinnbultarna rör sig, kan du inte bara sätta en svetsloppa på baksidan av bulten mot flänsen?
och sen en bra typ av låsbricka och/eller låsmutter på det. |
Du har kanske rätt men det brukar sitta väldigt fina material på turbobilars muttrar och pinnbult, som sagt så har alpina silverpläterade muttrar som går att lossa efter 10 år!
Problemet består nog av en blandning av tidigare nämnda saker, jag hade hoppats att lösa det på det enklaste/latasde sättet genom att bara byta ut skruvförbandet.
/Joakim |
Mutter och skruv tenderar att vara av varmhållfast rostfritt stål, ex. 2570. Vanligen med någon form av ytbehandling.
Här finns annars en lista med några olika skruvmaterial och vilka temperaturer de klarar:
http://www.spstech.com/aero/prod_lit/special_fasteners.pdf
|
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241
Trådstartare

23 Jan 2010 23:43
Re:
Johan Edlund skrev: | Joakim.S skrev: | GustafB skrev: | Jag är tveksam till att du löser problemen med annat material i bultarna.
Det är väl inte värmen som gängar upp bultarna, det är väl troligtvis att det vibrerar och rör sig för att turbon inte sitter stabilt?
Att montera en turbo på ett grenrör har ju trots allt gjort ett par gånger förr så det borde gå att lösa det här utan en total speciallösning.
om pinnbultarna rör sig, kan du inte bara sätta en svetsloppa på baksidan av bulten mot flänsen?
och sen en bra typ av låsbricka och/eller låsmutter på det. |
Du har kanske rätt men det brukar sitta väldigt fina material på turbobilars muttrar och pinnbult, som sagt så har alpina silverpläterade muttrar som går att lossa efter 10 år!
Problemet består nog av en blandning av tidigare nämnda saker, jag hade hoppats att lösa det på det enklaste/latasde sättet genom att bara byta ut skruvförbandet.
/Joakim |
Mutter och skruv tenderar att vara av varmhållfast rostfritt stål, ex. 2570. Vanligen med någon form av ytbehandling.
Här finns annars en lista med några olika skruvmaterial och vilka temperaturer de klarar:
http://www.spstech.com/aero/prod_lit/special_fasteners.pdf |
Bra lista det ser ut som att inconel 718 är ett hyfsat mtrl att använda, jag undrar om 12.9 har något att hämta när det blir varmt.
/Joakim
_________________ Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
|
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242

24 Jan 2010 08:52
Re:
Joakim.S skrev: | Johan Edlund skrev: | Joakim.S skrev: | GustafB skrev: | Jag är tveksam till att du löser problemen med annat material i bultarna.
Det är väl inte värmen som gängar upp bultarna, det är väl troligtvis att det vibrerar och rör sig för att turbon inte sitter stabilt?
Att montera en turbo på ett grenrör har ju trots allt gjort ett par gånger förr så det borde gå att lösa det här utan en total speciallösning.
om pinnbultarna rör sig, kan du inte bara sätta en svetsloppa på baksidan av bulten mot flänsen?
och sen en bra typ av låsbricka och/eller låsmutter på det. |
Du har kanske rätt men det brukar sitta väldigt fina material på turbobilars muttrar och pinnbult, som sagt så har alpina silverpläterade muttrar som går att lossa efter 10 år!
Problemet består nog av en blandning av tidigare nämnda saker, jag hade hoppats att lösa det på det enklaste/latasde sättet genom att bara byta ut skruvförbandet.
/Joakim |
Mutter och skruv tenderar att vara av varmhållfast rostfritt stål, ex. 2570. Vanligen med någon form av ytbehandling.
Här finns annars en lista med några olika skruvmaterial och vilka temperaturer de klarar:
http://www.spstech.com/aero/prod_lit/special_fasteners.pdf |
Bra lista det ser ut som att inconel 718 är ett hyfsat mtrl att använda, jag undrar om 12.9 har något att hämta när det blir varmt.
/Joakim |
12.9 är ju legerat stål så det bör klara värmen bättre än ex. 8.8, men kikar vi på listan ovan så anges 'alloy steel' till 290 grader C. Detta bör vara tillräckligt för skruv som håller grenröret mot topplocket, men inte i skruv som håller turboaggregatet mot grenröret.
|
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241
Trådstartare

24 Jan 2010 22:28
Inconel718 köpes
Kan det vara någon som har lite inconel 718 rundstång att sälja? det känns som det blir en lösning med pinnbult och stagning av turbo så borde det bli riktigt bra.
/Joakim
_________________ Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
|
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 785

26 Jan 2010 18:17
eller så kan man fundera på gammal klassisk låsning som att naja muttrarna eller en plåtbiy bakom som man böjer upp ett öra på om man inte ids hålla på med "exotiska" lösningar
_________________ Mats Andersen
|
|