Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Svetsning av bur, slår sig?
3991 besök totalt
G3kko
Malmö
Här sen Nov 2008

Trådstartare

Det är så har bestället en guss bur som hylsor så jag kan plocka ut den samt att den är godkänd av sbf och vanlig besikting. Samt man får svetsa den själv utan lisens..

Men min fråga är då. Jag hade tänkt tiga ihop den och jag kan inte och ingen lust och lära mig lite sanbbt o göra något halvdant. Men om jag punktar ihop den pch plockar ut den lämnar iväg det så det blir tigat, kommer det slå sig mycket att det kanske inte passar sedan? eller om man drar 5 punkter per rör med migen så ska det inte vara några problem?

Hedemora
Här sen Jun 2005

Jag tror nog att den slår sig. Det gjorde min. Men inte värre än att det gick att fixa till med lite portopover hjälp. Sätt så många punkter du kan och be den som svetsar att ta lite itaget på olika ställen.

Karlstad
Här sen Apr 2008

När jag TIGade en bur i en 240 så var det 5mm skillnad i mått mellan b-stolpe och båge, började svetsa buren på den sidan med mest glipa, blev helt perfekt efteråt, det slår/drar sig något jävulskt med TIG, (bra ibland när man vet vad man håller på med somsagt) så jag skulle fått buren svetsat så mycket som möjligt ihopmonterat i bilen.

Malmö
Här sen Nov 2008

Trådstartare
hmm okej.. men vill att den ska gå att plocka ut utan att man skruvar av den så är där sjukt mycket spänningnar.. säger bara pjoooongg.. hmm vad jobbigt de blev nu..

Åby
Här sen Feb 2006

är mig/magsvetsen eller tiga med sjukt tighta skarvar..

G3kko
Malmö
Här sen Nov 2008

Trådstartare
Menar med tighta skarva små eller tiga en liten bit itaget?

Eslöv
Här sen Apr 2006

Det slår sig vid svetsning hur man än gör.
Mer med tig än mig/mag. Med tigen finns dock möjlighet att värma lite extra efteråt för att räta ut där det slagit sig.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Svetsning av bur, slår sig?

G3kko skrev:
Det är så har bestället en guss bur som hylsor så jag kan plocka ut den samt att den är godkänd av sbf och vanlig besikting. Samt man får svetsa den själv utan lisens..

Men min fråga är då. Jag hade tänkt tiga ihop den och jag kan inte och ingen lust och lära mig lite sanbbt o göra något halvdant. Men om jag punktar ihop den pch plockar ut den lämnar iväg det så det blir tigat, kommer det slå sig mycket att det kanske inte passar sedan? eller om man drar 5 punkter per rör med migen så ska det inte vara några problem?

Spelar ingen roll om det tigas, migas, magas, gasas eller pinnas.

Görs det rätt och bra slår det sig minimalt, görs det mindre bra kan det slå sig rejält. Göra det bra kostar mer än att bara dra ihop rören så priset du betalar kan avgöra kvaliten.

Bålsta
Här sen Dec 2004

Gör man det själv har man ju möjlighet att anpassa för krympning, t.ex tvärröret i botten på huvudbågen.
Jag har för mig att jag presspassade det röret så att bågen blev 5 mm bredare (2,5 per sida), så blev det bra sen efter krympningen.
Sen är det ju bra om man kan svetsa "lådorna" på golvet efter att buren är klar, så att skruvhålen blir rätt.
Svetsmuttrar ska ju in på undersidan.

Falun
Här sen Maj 2007

Jag tycker det är skit när folk har punktat ihop saker med en migsvets som man sedan ska försöka svetsa över med tigen. För att de ska bli bra lär man slipa bort hela punksvetsen. Speciellt om den som punktat använt sig av nån flusstråd

För att undvika att de ska slå sig allt för mycket: Svetsa så mycket det går när allt sitter bultat i bilen och ha aldrig spalter större än rörets godstjocklek, helst "noll" spalt.

En till sak: all rostskyddande/ (skärvätska?) smörja på rören måsta torkas av med nån form av brakeclean om de ska tig svetsas. Detta gäller även insidan på rören. Gör man inte det så kan man få stora problem med porer i svetsen.

Malmö
Här sen Nov 2008

Trådstartare
hmm okej.. kommer va en mig svets kommer funkta ihop den med.. men funderat runt kommer nog slå sig ganska mycket om man svetsar den utanför med tig.
Så blir väl att man får miga ihop den, det mer praktiska före det snygga..

3991 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande