| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
belasta kamremmen med extra drivna aggregat
|
1 besök senaste veckan (1399 totalt) |
|
Vad finns det för marginal att belasta kamremmen med säg en extra 5-10kW (6-14hk)? Tanken är att sätta ett poly-v drivhjul på kamaxelns kugghjul, detta driver sedan aggregatet, en kompressor med ca 5-10kW effektförbrukning i det här fallet. Ja, det normala vore att låta driva detta med en extra rem som inte har med kamaxeln att göra, men nu finns det absolut ingen som helst plats över huvud taget för extra remmar eller att koppla på sig på befintlig generatorrem eller liknande. Remmen är 19mm bred och driver 8 standardventiler, dubbla i och för sig. Ventilerna tar i kolven vid kamremshaveri. Jag kan inte byta drev utan är hänvisad till den kuggprofil och bredd som finns orginal. Jag kan byta till en bättre specad kamrem om jag hittar en leverantör med rätt profil och kuggantal. Att byta rem efter säg 200 mil är ok Finns det någon med erfarenhet eller resonemang kring detta? _________________ Björn Hellström/ |
||||
|
Missförstår jag allt nu? Du skriver att du ska sätta ett multiribbhjul UTANFÖR kamremmens kugghjul som sitter i änden på kamaxeln? Dvs du lägger till en mulitiribb rem utanför din kamrem. Med andra ord belastar du aldrig kamremmen, däremot kamaxeln. Eller har jag snurrat till det alldeles nu? Så brukar man ju driva kompressorer, men då från vevaxeln istället för kammen.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
Re:
Men för att driva runt kamaxeln/remhjul, oavsett vad du "hängt på" den, måste kraften gå via kamremmen... _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||
|
Re:
Kamremmen överför ju kraften från veven till kammen så den belastas ju också. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Gustav_H78: nu tror jag det blev lite snurrigt, effekten kommer att överföras fråv vevaxel till kamaxel genom kamremmen. Vid kamaxeln sätter jag ett extra hjul som fortsätter att föra effekten vidare till kompressorn. Kamremmen kommer alltså att överföra både den effekt som behövs för att driva kamaxeln (som är vad?...har sett en siffra på 10hk för en F1a) och den effekt som behövs för kompressorn. Kamaxel kommer inte belastas med någon "transfereffekt".
Ingen specialkamaxel och kompressorn är en liten roots ca 600cc och 0.3-0,5bar i ladd till en 1100. En 19mm kamrem i sig kan lätt överföra 10kW....frågan är kanske hur mycket den redan överför till kamaxeln? _________________ Björn Hellström/ |
||||
|
Re:
Korrekt, skyller på att det snart är helg och hjärnan redan går på sparlåga
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
Kamaxeln i sig drar nog ingen större mängd energi...
Det är bara lite friktion här och där som gör att det går tungt. om du sätter ett spärrskaft och drar runt kammen så kommer det att kännas som att det går väldigt tungt när en fjäder ska tryckas ihop.. men samma fjäder ska ju ut igen och skjutsar då på kamaxeln! om du sätter en liten skruvdragare som ska dra kammen så kommer den troligtvis att stå stilla. Men, när du får fart på kamaxeln så kommer du märka att den snurrar jäkligt lätt! |
||||
|
Re:
Dumt att försöka dra runt en kamaxel utan att resten av motorn är med på det... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Ja.. Men altså givetvis får man ju använda njuren innan man gör det. Typ se till att inga kolvar är i topp.. Eller med en lös topp på bänken. Det är väl knappast idealiskt att göra det utan att smörjsystemet är med heller så bäst är nog med en topp som man inte är jätterädd om. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (1399 totalt) |