Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Foruminfo/frågor
![]() |
1334 besök totalt |
Alla olästa försvinner?
Idag har det hänt mig två ggr. att jag gått in på alla olästa och då får jag upp en lista. Därefter har jag klickat på en tråd och läst den. Sedan har jag återigen klickat på olästa och vips så är hela forumet markerat som läst? Dvs det kommer inte upp en enda tråd eller bara några få när jag åter klickar på Alla olästa.... _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Det händer även mig ibland. MYCKET irriterande. Det hela är cookie- och sessionsbaserat och jag har inte fattat varför det händer. Ev. har det nånting o göra med om man har fler fönster öppna och "kommer till" forumet en till gång med ett annat fönster... eller nåt
![]() Nån som har någon ide om varför det blir såhär ibland? (jag har iof inte råkat ut för det på väldigt länge nu...) Hursomheslt, nödverktyget är att använda "visa alla x timmar bakåt" uppe i "menyn" _________________ ![]() |
||||
Jag har haft det omvända problemet, jag går in för att läsa olästa och klickar sedan på det valda forumet för att få bort "den gula fnutten". Men den försvinner inte hur jag än gör. Till slut blir man alldeles
![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Det har att göra med din browsers cookiehantering och hur den kommer överens med forumet. Inte helt smärtfritt i alla lägen tyvärr men funkar överlag iaf.
Prova att radera din rejsa.nu cookie och starta om. _________________ ![]() |
||||
Jag har upplevt det på exakt samma vis. Att jag varit inne på sidan och öppnat en länk till en annan tråd i forumet. Då har samtliga olästa inlägg blivit lästa. Men precis som dig har jag inte fått fram problemet på ett tag. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Dom där cookisarna är inte så roliga alla gånger... ![]() ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Det finns två typer av Cookies:
1) Filbaserade, som i rejsa.nu:s fall håller reda på saker userid och password 2) Minnesbaserade, som i rejsa.nu:s fall håller reda på vilka trådar man läst sedan man loggade in Som man ser av ovanstående så finns det alltså ingen permanent lagring av information om vilka inlägg man läst resp inte läst. Detta styrs av en liten variabel som heter "SessionID" - denna skapas varje gång man öppnar ett NYTT fönster mot rejsa.nu. SessionID lagras för övrigt inom forumprogramvaran på serversidan (alltså hemma hos Magnus ![]() Så om man öppnar ett nytt Internet Explorer fönster, och går till rejsa.nu så får man ny SessionID och alltså en ny "tid när jag senast loggade in på rejsa.nu". Om man sedan surfar runt lite och går tillbaka till rejsa.nu, så har man fortfarande samma SessionID OM man håller sig innanför den timeout gräns som Herr Thomé satt upp (60 minuter om jag minns rätt). om man därimot avslutar Internet Explorer, gör något annat, och sedan öppnar ett nytt fönster igen - ja då får man ett helt nytt SessionID och vips har man "läst" en massa inlägg som man kanske inte hade tid att läsa tidigare. Detta beteende går inte att ändra med mindre än att Herr Thomé beslutar sig för att installera den MOD som finn till phpBB som medger att phpBB lagrar i en databas vilka ämnen som är lästa och vilka som är olästa. Det är det enda sättet att ta sig "runt" Cookie problematiken (om man nu kan kalla det för problem). _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Moddet har legat på mitt skrivbord ett tag men är relativt omfattande så jag har verkligen dragit mig för att lägga in det (eftersom man måste göra om jobbet med att "bygga in det" varje gång det kommer en forumuppdatering ![]() Tack för en utmärkt och pedagogisk genomgång f.ö. ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Å tackar ![]() Jag lärde mig detta genom att praktisera lite ![]() _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Just detta har jag saknat många gånger när t ex datorn bestämmer sig för att vägra mina kommandon eller att uppkopplingen lägger av (bredband via radiolänk) just när man är inne på rejsa. Mycket irriterande.... ![]() Så det är väl bara att ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Den gränsen får gärna bli längre, två timmar kanske? ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
![]() |
Foruminfo/frågor
![]() |
1334 besök totalt |