Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Minimera understyrning på 4wd bil
1, 2   >>
3085 besök totalt
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Minimera understyrning på 4wd bil

Har köpt mig en 325ix att leka med på isen men det är skitsvårt har jag konstaterat. Vill mest bara understyra om man inte går på tok-attack fast då räcker oftast inte banan till
Finns det något enkelt sätt att få bort understyrningen eller helst tom få lite överstyrning på kärran på ett relativt enkelt sätt?

_________________
Jonas Edling
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7994



Hur mycket driver en så fram?
Vänsterbroms fungerar ju bra på bilar som driver 50/50 eller mer fram iaf.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1797



Bromsa upp den på fel håll sen e det bara att kasta över den och gasa + vänsterbroms. 4wd kräver attack

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
De ska driva 63% bak och 37% fram.

_________________
Jonas Edling
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Gör som babbe säger eller så går även att varva upp motorn för att i kurvan släppa upp kopplingen för att få bakhjulen att tappa fäste.
Antar att det är samma visco+planetväxel som sitter i bmw:n som i ford

Båda sakerna provade för 10min sedan då jag råkade ta genvägen hem för att sladda av mig lite ^^

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Färre dubb i bakdäcken?

På samma tema som smalare bakdäck för understyrande FWD på asfalt (framtunga iofs).

Annars är ju träning nåt som kan gömma de flesta balansproblem
I år så förvinner ju inte isarna så jättesnabbt så det blir nog lite tid att öva.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Scandinavian flick är det man får göra. Brukar vara lösningen på det mesta.

Är det en nyare 325 så är den en elektrohydralisk diffbroms i fördelaren, ingen visco.

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Det är en gammal ix från -89.
Jobbigt att behöva åka på så mycket attack hela tiden, tror man kan behöva mer effekt för att kunna driva ut arslet bättre i böjarna. Sitter och funderar på att montera en liten roterande ljuddämpare på grenröret nu...

_________________
Jonas Edling
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7994



Attack är det bästa

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
Attack är det bästa


Man hamnar ju så jäkla långt ut från vägen då när det inte lirar helt 100...

Funderar på om man kan göra en raggarlösning bak och antingen montera dubbla krängare bak alternativt svettsa på en bit kraftig stålprofil på mitten av krängaren bak för att minimera längden på den vridbara delen av krängaren. Då borde väl krängaren upplevas som hårdare?!

_________________
Jonas Edling
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



om du hamnat för långt ut har du inte ställt upp den tillräckligt brett

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1007



Är det in i kurvorna det understyr? Prova isåfall att ligga kvar på broms en bit in i kurvan, möt upp med gas.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1797



Re:

M3Jonas skrev:
Det är en gammal ix från -89.
Jobbigt att behöva åka på så mycket attack hela tiden, tror man kan behöva mer effekt för att kunna driva ut arslet bättre i böjarna. Sitter och funderar på att montera en liten roterande ljuddämpare på grenröret nu...


bara gassa mer. funkar fint på min audi 160hk, det är väll 170 i bmw:n, viserligen med full dubbat.

hästarna hjälper dig inte om du inte har grepp

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Tycker bilen uppträder rätt understyrt lite överallt. In i böjarna får man ju gunga upp bilen på sladd åt fel håll först för att sen bryta över den. Men väl inen i kurvorna vandrar det mellan över och understyrning. Ibland känner man att kraften inte räcker till att ha driv genom hela böjen. Tappar liksom orken halvvägs om man ligger på 3:an och en nedväxling gör att man hamnar på varvstopp på 2:an direkt.

_________________
Jonas Edling
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Re:

M3Jonas skrev:
Tycker bilen uppträder rätt understyrt lite överallt. In i böjarna får man ju gunga upp bilen på sladd åt fel håll först för att sen bryta över den. Men väl inen i kurvorna vandrar det mellan över och understyrning. Ibland känner man att kraften inte räcker till att ha driv genom hela böjen. Tappar liksom orken halvvägs om man ligger på 3:an och en nedväxling gör att man hamnar på varvstopp på 2:an direkt.


Min flytta på bakenhjul har inte mycket av det beteende du beskriver. En dkv anno -93

oavsett om man kör lugnt eller lite mer hetsigt så ett kort tryck på gasen i böran på svängen skapar en fin början till sladd, som man sedan kan välja att avsluta, bibehålla eller öka på så man ser framåt ut genom sidorutan.

Upp till ungefär 130 knutar orkar den hålla i sladden om det är 5-10cm lösare snö på asfaltsunderlag.

Kommer man tokförmycketfort in mot en kurva måste man svänga lite i förväg thumbs up

_________________
Roland Johansson
Citera
Mäki
Sandviken
Här sen Aug 2007
Inlägg: 138



Förställ eller en lätt knyck i handbromsen om det inte finns plats för förställ.

_________________
Audi A4 2,2TQ -96 Projekt

Subaru Impreza WRX Bruksbil
Marcus Källström
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18029



Re:

M3Jonas skrev:
Men väl inen i kurvorna vandrar det mellan över och understyrning.
Låter som om det är ratt-teknik som saknas.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Men vafan

Kan ingen komma med något bra tekniskt tips istället för att bara idiotförklara mig som chaufför!?

_________________
Jonas Edling
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1007



Re:

M3Jonas skrev:
Men vafan

Kan ingen komma med något bra tekniskt tips istället för att bara idiotförklara mig som chaufför!?

Kör mer, be någon erfaren isåkare åka med/köra din bil.

Misstänker att du kör på vanliga vinterdäck och att fästet helt uteblir i vissa kurvor. Var och körde på tre olika isbanor idag, de två första hade några kurvor som var riktigt snorhala med vanliga vinterdäck. 180-graderskurvor som nyper till i utgången samt tokhalt i utgången. Enda sättet jag fick det att funka var att göra två kurvor av den, in i den hala utgången.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1797



eller skulle du köpt en riktig quattro inte en som försöker va det .

men som BOFH säger, träning och det är svårt med vanliga vinterdäck specielt om den driver mer bak.
ett förställ har jag svårt att se att du skulle komma ifrån specielt i tvära kurvor men som någon skrev så ska du nog vänsterbromsa mer när den vill börja understyra.

att laborera med inställningar är nog helt meningslöst om du har vanliga däck då du har så dåligt grepp redan från början

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Rycka kryckan fungerar ej då viscon kommer låsa främre hjulen oxå

Annars kan man sätta de bättre däcken fram

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Allmänt banåkaforum
Minimera understyrning på 4wd bil
1, 2   >>
3085 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande