| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Minimera understyrning på 4wd bil
|
1, 2 >> 3085 besök totalt |
|
Har köpt mig en 325ix att leka med på isen men det är skitsvårt har jag konstaterat. Vill mest bara understyra om man inte går på tok-attack fast då räcker oftast inte banan till
Finns det något enkelt sätt att få bort understyrningen eller helst tom få lite överstyrning på kärran på ett relativt enkelt sätt? _________________ Jonas Edling |
||
|
Gör som babbe säger eller så går även att varva upp motorn för att i kurvan släppa upp kopplingen för att få bakhjulen att tappa fäste.
Antar att det är samma visco+planetväxel som sitter i bmw:n som i ford Båda sakerna provade för 10min sedan då jag råkade ta genvägen hem för att sladda av mig lite ^^ _________________ AIexander StenvaII |
||
|
Färre dubb i bakdäcken?
På samma tema som smalare bakdäck för understyrande FWD på asfalt (framtunga iofs). Annars är ju träning nåt som kan gömma de flesta balansproblem
I år så förvinner ju inte isarna så jättesnabbt så det blir nog lite tid att öva. |
||
|
Det är en gammal ix från -89.
Jobbigt att behöva åka på så mycket attack hela tiden, tror man kan behöva mer effekt för att kunna driva ut arslet bättre i böjarna. Sitter och funderar på att montera en liten roterande ljuddämpare på grenröret nu...
_________________ Jonas Edling |
||
|
Re:
Man hamnar ju så jäkla långt ut från vägen då när det inte lirar helt 100...
Funderar på om man kan göra en raggarlösning bak och antingen montera dubbla krängare bak alternativt svettsa på en bit kraftig stålprofil på mitten av krängaren bak för att minimera längden på den vridbara delen av krängaren. Då borde väl krängaren upplevas som hårdare?! _________________ Jonas Edling |
||
|
Re:
bara gassa mer. funkar fint på min audi 160hk, det är väll 170 i bmw:n, viserligen med full dubbat. hästarna hjälper dig inte om du inte har grepp _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
|
Tycker bilen uppträder rätt understyrt lite överallt. In i böjarna får man ju gunga upp bilen på sladd åt fel håll först för att sen bryta över den. Men väl inen i kurvorna vandrar det mellan över och understyrning. Ibland känner man att kraften inte räcker till att ha driv genom hela böjen. Tappar liksom orken halvvägs om man ligger på 3:an och en nedväxling gör att man hamnar på varvstopp på 2:an direkt.
_________________ Jonas Edling |
||
|
Re:
Min flytta på bakenhjul har inte mycket av det beteende du beskriver. En dkv anno -93 oavsett om man kör lugnt eller lite mer hetsigt så ett kort tryck på gasen i böran på svängen skapar en fin början till sladd, som man sedan kan välja att avsluta, bibehålla eller öka på så man ser framåt ut genom sidorutan. Upp till ungefär 130 knutar orkar den hålla i sladden om det är 5-10cm lösare snö på asfaltsunderlag. Kommer man tokförmycketfort in mot en kurva måste man svänga lite i förväg _________________ Roland Johansson |
||
|
|
||
|
Re:
Kör mer, be någon erfaren isåkare åka med/köra din bil. Misstänker att du kör på vanliga vinterdäck och att fästet helt uteblir i vissa kurvor. Var och körde på tre olika isbanor idag, de två första hade några kurvor som var riktigt snorhala med vanliga vinterdäck. 180-graderskurvor som nyper till i utgången samt tokhalt i utgången. Enda sättet jag fick det att funka var att göra två kurvor av den, in i den hala utgången.
_________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||
|
eller skulle du köpt en riktig quattro inte en som försöker va det
.
men som BOFH säger, träning och det är svårt med vanliga vinterdäck specielt om den driver mer bak. ett förställ har jag svårt att se att du skulle komma ifrån specielt i tvära kurvor men som någon skrev så ska du nog vänsterbromsa mer när den vill börja understyra. att laborera med inställningar är nog helt meningslöst om du har vanliga däck då du har så dåligt grepp redan från början _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2 >> 3085 besök totalt |