Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
2861 besök totalt |
Hittade lite kul rally filmer från några som kallar sig "rally4fun".
http://www.youtube.com/user/rally4fu _________________ //Erik Lindman |
||||
Trevligt, trevligt. Alltid undrat på hur rally låter med en svensk kartläsare. Någon här som kan översätta vad han säger. Jag förstår ju varje individuellt ord han säger men kan inte riktigt få ett sammanhang.
_________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||
Vänster 1 över krön 80 höger 3 =
Vänstersväng skarp (lägre siffra ju skarpare), över krön är just över krön, 80 är meter till nästa som är en höger som inte är så skarp som tex en etta. Jag är inte någon expert men det är så jag fått förklarat för mig. _________________ Bo Wihlborg |
||||
Kompisarna ju
![]() ![]() |
||||
Niklas Calson är en av sveriges snabbaste VOC förare. Holmdal som lagt upp filmerna är en oerhört skicklig kartläsare. Och tillsammans verkar de ha oerhört kul i bilen.
Länkar upp några favoriter ![]() Lite klipp från Syd rallyt. http://www.youtube.com/user/rally4fu Är även med på första filmen. http://www.youtube.com/user/rally4fu Lite flyt vid 2.50. http://www.youtube.com/user/rally4fu _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Kurvorna är graderade från 1-6 där "etta" är skarpast. Kurvorna kan även ha ett + eller ett - efter sig vilket betyder att det finns tre graderingar på verje kurva. Vänster 5 minus (V5-), Vänster 5 (V5) till Vänster 5 plus (V5+). Sedan kan kurvor även öppna eller nypa. 120, 60, 80 som han säger i början på filmen är meterangivelser mellan kurvorna. Har för mig att det är hela tiotal ner till 30m sedan går kurvorna i varandra. Sedan finns det andra beskrivningar så som Sten ytter och inner, krön, bro, lucka (hål i naturen som kan luras vara en väg) stolpe ytter och inner och favoriten kinks (odefinierbara småsvängar) ![]() I sverige har vi så kallade säkerhetsnoter. De är skrivna så att man ska kunna köra så säkert som möjligt mella start och mål, inte så snabbt som möjligt. De beskriver vägen och vad som finns i dess närhet. Detta var lite kort om noter. Finns flera avgivelser som jag inte beskrev här. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
3:09, "där stod farsan" ![]() _________________ Tobias Biörs BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!! |
||||
OK, då förstår jag lite mer,tackar tackar. Men säkerhetsnoter säger du, är det något man får ut av tävlingsledningen då eller är det något krav på kartläsaren att så här ska du notera. För kartläsaren går (åker) väll sträckan innan och gör egna anteckningar, eller? _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||
På den här nivån skriven man inga egna noter eller tränar innan tävlingarna.
Man får ett nothäfte ett par timmar innan start sedan är det bara att sätta sig o läsa igenom för att se om det finns partier man vill markera (svåra kombinationer). När man sedan startar så har man aldrig åkt på den vägen tidigare (om man inte körde den tävlingen förra året förståss, då kan man ju ha turen att de kör på samma vägar igen). _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Här är en annan duktig VOC förare med bra fart i bitarna! Kolla 6.30 in i filmen, går fort in mellan stenmurarna
![]() http://www.youtube.com/watch?v=Zk9op _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
Hade jag läst noterna så där sent och ojämt hade jag fått stryk efter sträckan, imponerande att han håller så bra fart när läsningen ligger på den nivån.. Jämför med Martins klockrena läsning, han är riktigt riktigt duktig. _________________ Fredrik Ringhald ![]() |
||||
Det går undan rätt duktigt, som sagt jobbig kartläsare. Btw måste man inte kör amed handskar i rally?! |
||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
2861 besök totalt |