Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Nån som har erfarenhet om Factory five / GTM Supercar?
2 besök senaste veckan (6156 totalt)
Tero
Varnhem
Här sen Jun 2006

Trådstartare

Jag är inte 100% säker på om jag skrivet under rätt kategori, men..

Jag undrar om nån här på rejsa.nu har nån som helst erfarenhet av Factory Five bilar?
och framför allt modellen GTM supercar..

http://www.factoryfive.com/gtmhome.html

En kompis visade websidan för mig, för att han är intresserad av att beställa hem en byggsats av hot rod modellen..
Men jag fastnade för GTM supercar modellen..

Den är ju baserad på Corvette(Z06) prylar förutom växellåda som är Porsche(G50). Det är ju driftsäkert och bra (och prisvärt)

Men jag har aldrig tidigare hört talas om Factory Five..

Nån som vet om det finns nån GTM supercar i Sverige?

Nån som har erfarenhet om factory five? om själva företaget och produkterna..

Bild exempel:

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag har besiktat några Factory Five Cobrabyggen. Det har varit väl fungerande bilar, inga större bekymmer och för att vara "kit car" ganska bra utförande på grejerna. Men GTM har jag inte sett till ännu.

En sak man ska vara starkt medveten om är att Factory Five gärna på US-vis skeppar iväg helt kompletta eller nästan helt kompletta kit. Det är inte självklart att ett sånt går att registrera som amatörbyggt fordon i Sverige. Transportstyrelsen brukar vilja att man som byggare har gjort mer än att bara montera ihop delarna om bilen ska klassas som amatörbyggt fordon.

Därför brukar jag rekommendera att man inte köper ett kit som innehåller stötdämpare/fjädrar, styrväxel, kylsystem, elsystem, bromssystem etc. utan att man hellre löser de sakerna själv.

om Transportstyrelsen vid ursprungskontroll anser att bilen är ett byggsatsfordon blir det ofta en del strul med dispensansökningar och liknande för att kunna få bilen reggad. Visserligen diskuteras lite justeringar i reglerna men inget är klart än.

Ska man bara köra bilen på bana, utan gatreggning, är det förstås en annan sak.

/Gustaf

Citera
Tero
Varnhem
Här sen Jun 2006

Trådstartare
Tack Gustav för informationen.

(det är ju mkt detaljer att tänka på)

Ja, om jag köpen en GTM supercar så vill jag ha den gatlegal..

Lund
Här sen Feb 2003

Re:

therealpinto skrev:
Transportstyrelsen brukar vilja att man som byggare har gjort mer än att bara montera ihop delarna om bilen ska klassas som amatörbyggt fordon.

Vill transportstyrelsen har chassienummer på corvetten som man plockat motor, bromsar och annat samt Porschen som man plockat växellådan från, eller hur kontrolleras det där egentligen?

Även om delarna ser nya ut, kan de ju faktiskt vara hämtade från en skrotad bil.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

När man gör ursprungskontrollen bifogar man kvitton på de viktigaste delarna eller åtminstone en redogörelse för hur man skaffat delarna (skrotad bil till exempel, gärna då med angivet regnummer/chassinummer).

/Gustaf

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Jag ser inte att det skulle gå att fatta ett beslut om ett köp med ledning utav bilderna, om det inte är så att designen är det som gäller. Som Gustav säger så är det bra att bilen fungerar klanderfritt, men det ser jag inte som ett allenarådande köpargument. På deras hemsida är det mycket bilder men bara utsidan och inga på själva tekniken. Dom har ett Hrör i avgassystemet bak, vilket indikerar att det kan finnas fler likvärdiga lösningar på bilen, så jag rekomenderar att ta en närmare titt på teknik och specifikationer.
mvh
Göran

Västerås
Här sen Sep 2004

Rackarns snygg var den iaf thumbs up

Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Riktigt snygg.

FÖRUTOM texten på rumpan som ser ut som något köpt på mekonomen. Det drog ner betyget.

Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Här är ett galleri med byggbilder:

http://www.gtmmotorsports.com/gtmbuild.htm

Bromma
Här sen Feb 2003

Det var ju mycket bilder men ändå inget som säger så värst mycket. Jag gör bedömningen att det är ett okay kitcar set. Men det handlar om ungefär samma standard som andra liknande byggsatser. Nu går det säkert att prestera bra banvarv med bilen, men jag vill nog ändå äga en bil med lite högre teknisk nivå på lösningarna.
Framför allt tycker jag det är tråkigt om bilen saknar inställningsmöjligheter när den väl är färdig. Tjusningen ned en sådan här bil är i mina ögon att man får ett VERKTYG att jobba vidare med på banorna, när själva byggandet väl är klart. För att uppnå detta så ifrågasätter jag de flesta kitcar seten, just för att de focuserar på design, samt att bilen innehar behövlig prestanda som beskrivs som optimal. Man beskriver inte att bilen
har de inställningsmöjligheter som man kan vara betjänt utav. Man visar gärna att bilen testas i vindtunnel, men samma sak igen, ingenting sägs om vilka downforce värden undersida, vinginställningar mm ger. I det här fallet sitter det en diffussor på bilen som jag starkt misstänker stålar, dels på grund av hur den ser ut på bilden och dels på grund av hur lågt och långt bak ramen går. Men som sagt bara misstänker.
mvh
Göran

2 besök senaste veckan (6156 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande