Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mantorp satsar på egna trackdays
2093 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

http://www.motorevents.com/motorevents/mantorp-park.asp?avd=Evenemang& . . . .

Citat:
Trackday
Under säsongen 2010 anordnas vid ett par tillfällen Sveriges häftigaste Track Day's med möjlighet att testa din egen bil på Mantorp Park!

Är du sugen på att köra din bil på Nordens ledande motorbana, Mantorp Park, diskutera bilar och bilkörning med killar och tjejer som har samma intresse så är detta dagar du inte får missa!

All körning sker under ordnade former och det finns banfunktionärer och personal som kommer se till att allt går bra och rätt till. Så även om man inte tidigare har erfarenhet av bankörning är detta bra tillfälle att testa för första gången.

Vi har begränsat antalet bilar till 150 st, för att alla ska få tillräckligt med körtid, så vänta inte för länge med att anmäla dig!

Pris: 800 kr/bil (och förare) samt 100 kr för övriga besökare. För körning på bana krävs licens, så om du inte har detta sedan tidigare tillkommer en kostnad på 150 kr för en engångslicens för dagen.

Insläppet startar kl 8.00 och körningen håller på fram till kl. 17.00. Obligatoriskt förarmöte och genomgång för samtliga deltagare sker 8.45 i restaurang Depå inne på Mantorp Park.

Dagar för detta under säsongen 2010 presenteras inom kort. Önskar ni mer information eller anmäla intresse redan nu så går det bra att ringa Mantorp Park på, 0142-29 88 50

Här sen Jun 2009

Kanoninitiativ, icke-märkesbundna trackdays för allmänheten (och lite aggressiv markandsföring) borde leda till att folk generellt blir mer positivt inställda till motorsport och framförallt amatörbankörning!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Sviestad har ju en bunt tillfällen per år och de är ju mycket uppskattade. Gotland ring har även de massa egna öppna banträffar men där har de väl lite problem med att de ligger lite avigt till där alla vi icke-gotlänningar måste åka båt.... Jag vet inte hur välbesökta Gotland Rings egna dagar brukar vara, de har väldigt många datum uppsatta i kalendern varje år.

Uppsala
Här sen Dec 2006

Kul att det händer lite och att det planeras i god tid. Synd man bor lite fel bara thumbs down . Vore jättekul om trackdays kunde bli lika utbrett som i t.ex. England, är ju ett skitkul (och enkelt) koncept som säkert lär locka roliga bilar. Är det öppet för både gatreggade bilar och vagnboksbilar? Någon slags mix vore ju trevligt, dock inte samtidigt på banan (kanske ställer till det med försäkringar?).

Med lite tur så kanske time attack kan utvecklas ytterligare tack vare sådana här regelbundna tillställningar.

Svenska Wankelregistret
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Mer körmöjligheter är ju alltid kul men om jag får gnälla lite så låter 150 bilar rätt mkt, antingen blir det lite körtid eller trångt på banan.

München
Här sen Jul 2006

Mycket bra, dyker upp lite mer nu iaf, skönt o kunna köra lite mer än de 6ggr det är med bmwsc, om man har råd vill säga

Du får helt enkelt pallra dig ner hit nån gång o köra lite, nackdelen är väl att du inte vill tillbaka till isbjörnarna

Här sen Nov 2002

Re:

Fastlane skrev:
Mer körmöjligheter är ju alltid kul men om jag får gnälla lite så låter 150 bilar rätt mkt, antingen blir det lite körtid eller trångt på banan.

50bilar per grupp som kör 30minuters pass så brukar det inte bli trångt och då blir det 3 grupper och man kör varje 30 och vilar 60....

det blir nog mer körning än vad dom flesta orkar med under en dag...

Undrar om det är MK5100 som ska ta hand om dom här dagarna... ?

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trevligt, hoppas bara de har en organisation som funkar.

MEN 100kr för åskådare??!?

.

Ultura
München
Här sen Jul 2006

Tyckte också 150 lät mycket men när man tänker efter så på vårträffen med bmwsc så är det ca 100 bilar, då kör bmwcup kval och 2 race, utställingsbilar får banvisning, och man får tillräckligt med körtid, så 50 bilar till och några timmar effektiv körning till blir inte så faligt trångt, är väl i början på dagen det kan bli lite trångt när alla vill samtidigt.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

AxelT skrev:
Kanoninitiativ, icke-märkesbundna trackdays för allmänheten (och lite aggressiv markandsföring) borde leda till att folk generellt blir mer positivt inställda till motorsport och framförallt amatörbankörning!

Det tror inte jag. Jag tror det enda som händer är att priset på banhyrorna ökar ännu mer.

Tyvärr.

BMW 330i -05
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009

Re:

MaZ skrev:
AxelT skrev:

Det tror inte jag. Jag tror det enda som händer är att priset på banhyrorna ökar ännu mer.

Tyvärr.

What a buzzkill Jag håller iaf tummarna även om du kanske har rätt, börjar likna rena trakasserier det som vi som gillar motorsport utsätts för.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

MaZ skrev:
AxelT skrev:

Tyvärr.
Högre banhyra drivet av ökad aktivitet och acceptans är ett billigt pris (det kan ju i längden öka tillgänglighet generellt, men vissa banor är fulla alla dagar redan nu).
Det är alltid billigast om man kan "skrämma bort" andra, tills det inte finns nåt att köra på öht.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Är väl lite prisspridning mellan olika banor? Mantorp bland de dyrare och Midlanda bland de billigare typ?

Slåtte
Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:
AxelT skrev:

Tyvärr.

Håller tyvärr med, track days i England är populära men inte billiga.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Nogge
Visby/Stockholm
Här sen Nov 2007

Det där verkar ju helt klart intressant, man är ju lite bortskämd med GR. Kanske börjar bli dags, och värt, att ställa upp bilen här i sthlm?

1:48.53 @ GR
1:47.69 @ Mantorp
1:14.22 @ Kinnekulle
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Man kan inte vara mer är 35 bilar på banan samtidigt.
När vi kör med PCS så är vi som mest 130-140, då får man 4*20min som bäst.

Gotland ring är den dyraste banan med bred marginal, sen kommer Mantorp på ca 60.000 för en dag (lördag, söndag).

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Allmänt banåkaforum
2093 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande