| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Erfarenheter av Weitec stötdämpare?
|
1214 besök totalt |
|
Jag är på jakt efter stötdämpare till min bil och har nu scannat av marknaden och börjat hitta vad jag vill ha. Ett av alternativen jag är sugen på är att köpa en coilover sats från Weitec. Då jag inte hört talas om det märket innan, än mindre hört några åsikter om dem, samt då jag inte hittade mer info om dom när jag sökte här på rejsa efter ledtrådar (verkar finnas några bilar med weitec fjädrar, men hittar ingen som har deras dämpare) så ställer jag nu frågan här. Har ni några erfarenheter av detta märket? Vad jag förstår är det KW som står bakom och själva dämparna ska vara de samma? Länk: www.weitec.se P.S. nej jag är inte färgblind, men är det bra grejer så kan jag stå ut med färgen
_________________ MatsWalhberg |
||
|
Jag hade det monterat på min BMW 318is E30 jag hade för några år sedan.
Hurvida de var bra eller dåliga jämfört med andra motsvarigheter vet jag inte riktigt, men jag körde med dem i några år på bana och gata, det fungerade mycket bra för mig i förhållande till vad jag förväntade mig. Jag hade ingen coiloverlösning utan konventionella fjäderben fram och lösa dämpare bak, förmodligen vad som kallas Ultra GT idag. _________________ /Anton Lillsund |
||
|
Re:
Låter som en bra erfarenhet! _________________ MatsWalhberg |
||
|
Weitec är mycket riktigt KWs "budgetmärke". Exakt vad som skiljer vet jag dock inte. Till Mazda MX-5 är det i alla fall samma fjädrar i coiloverkiten som KW (dock skiljer angivna mått på fjädern någon millimeter hit och dit i TÜV-intyget (en bra källa för att kolla ungefärliga hårdheter så länge fjädern inte är progressiv!).
Dock köpte jag deras distansklossar till min tidigare bil, en Volvo 850, eftersom jag tyckte TME-fjädrarna sänkte för mycket bak och de passade inte utan modifiering. Hålet för bulten var för litet, anliggningsytan hade kunnat vara bättre anpassad till bilen och en försänkning för styrpinnen på brickan som håller fjädern fick borras. _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||
|
Re:
Lite lustigt Jag ringde faktiskt just idag för att få svar om just GAZ-kit. Det finns ett "modellanpassat" sett till min bil men det är lite dålig info om hurvida det är ögla eller gaffelinfästning på deras dämpare till bakaxeln. Puman har gjorts med båda varianterna men det framgår inte vilken infästning GAZ har. Dom verkar nämligen bara ha en av varianterna. _________________ MatsWalhberg |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1214 besök totalt |