| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Minsta materialtjocklek för gänga?
|
1 besök senaste veckan (2580 totalt) |
|
Finns det någon tumregel för hur tjockt material man behöver när man gör en gänga. I mitt fall är det en detalj (1) som ska fästas med M5 skruvar i en annan detalj (2). Detalj (2) kan antingen göras i aluminium eller stål och jag gissar att denna måste göras betydligt tjockare om gängorna ska få samma hållfasthet som om (2) tillverkats i stål. _________________ Henrik Larsson 1977 Porsche 911 |
||||
|
Jag brukar räkna med en diameter djupt i stål och två diametrar djupt i aluminium. Sen är frågan om du kommer att belasta skruven intill dess bristningsgräns och hur bra din egengjorda gänga blir. En M5 skall tåla över ett halvt ton drag.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Tankeläsning över internet? Precis - en rattadapter är vad jag fungerar på. Aluminium lockar då det är mer lättarbetat, men adaptern får inte bli för tjock.
Har en 70-tals läderratt med jättekonstigt bultmönster som jag vill montera på ett Momo/Luisi nav. _________________ Henrik Larsson 1977 Porsche 911 |
||||
|
Re:
otroligt: MaZ, hur fasen tog du den?
En variant på lösning kanske, gänginsatser typ helicoil, finns även på feltema: M5 x 0,8 25 st. 19-1377 39,90 kr
Dras i t.ex. aluminium och blir starkt.... _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
|
||||
|
Tumregen för gängor i stål är 1,5 gånger diametern på skruven I ditt fall så blir det 7,5 mm gots.
Då är det inte gängorna som ger upp först! Jag skulle tagit en 10 mm tjok aluminiumplatta av bättre kvalitet. Den kommer att klara det bra! Vet att det inte är mycket till gängor i rattnaven så att göra det lite starkare i det man gör själv är inte fel! _________________ Anders Alverby www.ALVERBYRacing.com www.TRAILER3500.se Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort! |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (2580 totalt) |