Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7402 besök totalt |
Tilläggsfrågan
![]() Hur är det med sportiga stolar, sbp och helbilsgodkänd bil? Blankt nej till allt kul som vanligt eller? ![]() Ska köra med ett underrede från Wiechers och stol från Sparco om detta har nån betydelse. Besiktning i år... > ![]() _________________ Peter Karlsson |
||||||
Min bil fick jag igenom med fyrpunkt förra året men inte i år samma bes. ställe fick skruva i orginalbältena. nu sitter sex/fyr punkt i igen men ska du köra med "rally" stolar så ska du nog använda fyr/sex-punkt pga glappet som blir vid midjan "om inte man ser ut som tomten kring midjan" och ska du ha sådana bälten så ska du helst ha minst en halvbur inte roligt att rulla och få en avgjutning av skallen i taket du kommer ingenstans när du sitter med fyr/sex-punkt bältena tänk på det
![]() _________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||||||
Har Cobrastolar i min bil, har inga problem med glapp i midjan, bältet ligger an hela höften p.g.a. att kanterna är relativt låga, sitter som gjuten även med 3-punktsbälten.. Har cirka 2år kvar till besiktning så jag behöver inte fundera på det än
![]() |
||||||
Hej
Barbapappa, det är ingen skillnad, egentligen. Kan man visa intyg på att stolarna uppfyller kraven ska det gå bra. Däremot är risken att man "åker dit" med en helfordonsgodkänd bil större, eftersom det blivit sån hausse om att man "inte får modifiera nåt" på dem. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Köpte ju stolarna väldigt begagnade, så några intyg eller godkännande finns inte i min ägo i varje fall, för detta skulle finnas på på papper misstänker jag? ![]() ![]() ![]() _________________ Peter Karlsson |
||||||
hihih, jag fick en lustig tanke precis....
Det här med orginalinfästningarna.. På min mini består de av 2 enkla gångjärn och en "pinne" som en krok under stolen hakar i ![]() ![]() ![]() mest en kul tanke bara iofs... PS. Kan någon förklara kort vad som menas med "helbilsregistrerad" eller vad det hette??? Eller kanske skicka en länk där man kan läsa det ![]() _________________ MVH/Johannes Ward Bus: -95 Mitsu EVO III -såld Hundtaxi -00 E46 318 Touring |
||||||
Hej
Helfordonsgodkänd innebär lite kortfattat att en biltillverkare kan välja att göra alla tester etc. som krävs för att typa in en bil, på ett sätt så att samma "typning" gäller i alla EU-länder. Istället för att lägga ned möda på att biltypen kollas upp i alla enskilda länder, så räcker det med ett land. Det är en förenkling för tillverkaren, kort sagt. Som jag tolkar reglerna så måste även stolens infästningar mot ev. underrede testas. Alltså, en stol som är godkänd som stol betraktad, är inte per automatik okej om den monteras på ett annat underrede. Som vanligt är reglerna inte skrivna för oss som ändrar bilar, därför blir det lite styltigt. Det finns inget krav på att baksätet som sådant är kvar, egentligen, men det ska finnas bälten för alla sittplatser (ungefär). Bältena är en kontrollpunkt på ASBs checklista, sittdynan är inte det. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Gäller det alla årsmodeller av bilar? Plastkåpan till låsdelen för ett av bak-bältena är borta så jag tror att ASB har synpunkter på det då? Funderade på att skruva ur det helt och hoppas på min 1979a klarade sig... Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Liten utsvävning; när Volvo PV 544 fick nyheten trepunktsbälten för framsätena blev den utskrattad i USA. Det var ju bara osäkra bilar som behövde ha bälten... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Detta skulle jag vilja veta! Lennart du har helt rätt, min bil är reggad med "1 passagerare" och borde så vara på 924. Jag vill gärna köra utan baksäte och bälten där bak (jag tror inte ens det finns bälten bak på min ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
i Honda CRX så finns det något som skall likna baksäte ( 2 äggkoppar ) och den är också reggad för endast 1 passagerare..
De regler som gäller är att om bilen är utrustad med bälten bak (ovasett antal passagerare) så får man inte ta bort dom utan att regga om den. Du behöver dock inte ha i sätet.. ![]() _________________ MackeMaehlum |
||||||
om man plockar passagerarsätet då?
Mitt lås sitter i stolen ska jag plocka loss det från stolen och låta det hänga i "hanen" i säkerhetsbältet så funktionen kan testas då? Eller ska jag ta mig 20-30min och plocka dit stolen ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
therealpinto:
När vi nu är ute och vinglar i träsket med årsmodeller, bilbälten och dylikt. Jag har för mig att bilar äldre tom 69, eller var det 68, så behövs inte bilbälten enligt lag. om man nu monterar 4, 6-punktsbälten i en sådan bil, vad säger motståndsrörelsen då???? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Helt rätt Lennart! ![]() ![]() *Hoppas, hoppas!* *och väntar på Murphy's inträde i frågan...* ![]() Edit direkt: Ser ditt inlägg, Acke... Jag drämmer iväg en fråga till Bilprovningens hjälpbänk på direkten så slipper vi gissa? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Hej
Jag vågar inte lova hur man hanterar frågan när bilen bara är reggad för 1 passagerare. Fuling, det är en bedömningsfråga men jag vet att vissa har kommit igenom utan problem med 4-punktsbälte i äldre bilar. Jag vet också att det förekommit att man ansett att om bälten eftermonteras så ska de uppfylla "moderna" krav vilket väl kan diskuteras. Som vanligt är det egentligen bara att prova och se. Eller skruva ur bältena till besiktningen - en så gammal bil ska ju bara dit vartannat år också. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Tjipp!
Fick detta från Bilprovningens hjälpdisk (tumme upp för snabbt svar!) imorse. Jag tolkar det som att bilen ska kunna besiktigas normalt utan reg-besiktning?
Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 7402 besök totalt |