Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sportstolar vs Svensk Bilprovning?
<<   1, 2, 3   >>
7402 besök totalt
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

De brukar skita i det om man har kvar bältena...

BMW 330i -05
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

Re: Soprtstolar vs Svensk Bilprovning?

Spectre skrev:

och min gick igenom utan handbroms.

ingen tuta, ingen varningstriangel å felaktigt inställda framlampor... gick igenom iaf..

Mölndal
Här sen Feb 2003

Tilläggsfrågan

Hur är det med sportiga stolar, sbp och helbilsgodkänd bil? Blankt nej till allt kul som vanligt eller?
Ska köra med ett underrede från Wiechers och stol från Sparco om detta har nån betydelse.

Besiktning i år... >

kulltorp
Här sen Apr 2003

Min bil fick jag igenom med fyrpunkt förra året men inte i år samma bes. ställe fick skruva i orginalbältena. nu sitter sex/fyr punkt i igen men ska du köra med "rally" stolar så ska du nog använda fyr/sex-punkt pga glappet som blir vid midjan "om inte man ser ut som tomten kring midjan" och ska du ha sådana bälten så ska du helst ha minst en halvbur inte roligt att rulla och få en avgjutning av skallen i taket du kommer ingenstans när du sitter med fyr/sex-punkt bältena tänk på det

Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Har Cobrastolar i min bil, har inga problem med glapp i midjan, bältet ligger an hela höften p.g.a. att kanterna är relativt låga, sitter som gjuten även med 3-punktsbälten.. Har cirka 2år kvar till besiktning så jag behöver inte fundera på det än . Dock skiftar man tillbaka orginalstolarna på nån halvtimme så det är rätt lugnt
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Barbapappa, det är ingen skillnad, egentligen. Kan man visa intyg på att stolarna uppfyller kraven ska det gå bra. Däremot är risken att man "åker dit" med en helfordonsgodkänd bil större, eftersom det blivit sån hausse om att man "inte får modifiera nåt" på dem.

/Gustaf

Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

therealpinto skrev:

Kan man visa intyg på att stolarna uppfyller kraven ska det gå bra. Däremot är risken att man "åker dit" med en helfordonsgodkänd bil större, eftersom det blivit sån hausse om att man "inte får modifiera nåt" på dem.

Köpte ju stolarna väldigt begagnade, så några intyg eller godkännande finns inte i min ägo i varje fall, för detta skulle finnas på på papper misstänker jag? Tror jag lugnar mig med att montera stolarna 'på riktigt' tills efter besiktningen då... Vet inte heller hur dom ser på att airbagarna (i stolar, ratt och bräda) behövs kopplas ur, men det man inte ser har man ju inte ont av sägs det Börjar förövrigt få rätt så bra rutin på att skruva ur bågen, byta fjäderben och låna fälgar i 'rätt' storlekar mm mm nu

Karlstad
Här sen Jan 2004

hihih, jag fick en lustig tanke precis....
Det här med orginalinfästningarna.. På min mini består de av 2 enkla gångjärn och en "pinne" som en krok under stolen hakar i om jag skulle montera en "rally" stol i de infästningarna??? vad tror ni de skulle säga på sbp?
mest en kul tanke bara iofs...

PS. Kan någon förklara kort vad som menas med "helbilsregistrerad" eller vad det hette??? Eller kanske skicka en länk där man kan läsa det DS.

Bus: -95 Mitsu EVO III -såld
Hundtaxi -00 E46 318 Touring
Citera
Johan Söderberg
Uppsala
Här sen Okt 2003

MaZ skrev:
De brukar skita i det om man har kvar bältena...

Bra, fast innebär det att man egentligen måste ha kvar baksätet enligt reglementet men att de har överseende med det?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Helfordonsgodkänd innebär lite kortfattat att en biltillverkare kan välja att göra alla tester etc. som krävs för att typa in en bil, på ett sätt så att samma "typning" gäller i alla EU-länder. Istället för att lägga ned möda på att biltypen kollas upp i alla enskilda länder, så räcker det med ett land. Det är en förenkling för tillverkaren, kort sagt.

Som jag tolkar reglerna så måste även stolens infästningar mot ev. underrede testas. Alltså, en stol som är godkänd som stol betraktad, är inte per automatik okej om den monteras på ett annat underrede. Som vanligt är reglerna inte skrivna för oss som ändrar bilar, därför blir det lite styltigt.

Det finns inget krav på att baksätet som sådant är kvar, egentligen, men det ska finnas bälten för alla sittplatser (ungefär). Bältena är en kontrollpunkt på ASBs checklista, sittdynan är inte det.

/Gustaf

Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
therealpinto skrev:

Det finns inget krav på att baksätet som sådant är kvar, egentligen, men det ska finnas bälten för alla sittplatser (ungefär). Bältena är en kontrollpunkt på ASBs checklista, sittdynan är inte det.

Gäller det alla årsmodeller av bilar?

Plastkåpan till låsdelen för ett av bak-bältena är borta så jag tror att ASB har synpunkter på det då? Funderade på att skruva ur det helt och hoppas på min 1979a klarade sig...

Mvh
Mangan

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Från och med 1971 krävs även bälte i baksätet.

/Gustaf

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Magnus K skrev:
therealpinto skrev:

Plastkåpan till låsdelen för ett av bak-bältena är borta så jag tror att ASB har synpunkter på det då? Funderade på att skruva ur det helt och hoppas på min 1979a klarade sig...

Mvh
Mangan
Är det inte så att 924:an är reggad som en tvåsitsig bil? Jag har för mig att det stod "1 passagerare" i papperen på min bil. Baksätet är mest för att blidka en sambo...

Jönköping
Här sen Apr 2003

therealpinto skrev:
Hej

Från och med 1971 krävs även bälte i baksätet.

/Gustaf

Liten utsvävning; när Volvo PV 544 fick nyheten trepunktsbälten för framsätena blev den utskrattad i USA. Det var ju bara osäkra bilar som behövde ha bälten...

Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Lennart Mäkinen skrev:
Magnus K skrev:
therealpinto skrev:

Mvh
Mangan
Är det inte så att 924:an är reggad som en tvåsitsig bil? Jag har för mig att det stod "1 passagerare" i papperen på min bil. Baksätet är mest för att blidka en sambo...

Detta skulle jag vilja veta! Lennart du har helt rätt, min bil är reggad med "1 passagerare" och borde så vara på 924. Jag vill gärna köra utan baksäte och bälten där bak (jag tror inte ens det finns bälten bak på min ). Så kommer ASB kolla bältena bak om jag inte får köra med passagerare där?

Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

i Honda CRX så finns det något som skall likna baksäte ( 2 äggkoppar ) och den är också reggad för endast 1 passagerare..

De regler som gäller är att om bilen är utrustad med bälten bak (ovasett antal passagerare) så får man inte ta bort dom utan att regga om den.

Du behöver dock inte ha i sätet..

Skänninge
Här sen Maj 2003

om man plockar passagerarsätet då?

Mitt lås sitter i stolen ska jag plocka loss det från stolen och låta det hänga i "hanen" i säkerhetsbältet så funktionen kan testas då?

Eller ska jag ta mig 20-30min och plocka dit stolen

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

therealpinto:
När vi nu är ute och vinglar i träsket med årsmodeller, bilbälten och dylikt.
Jag har för mig att bilar äldre tom 69, eller var det 68, så behövs inte bilbälten enligt lag.
om man nu monterar 4, 6-punktsbälten i en sådan bil, vad säger motståndsrörelsen då????

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Magnus K skrev:

Helt rätt Lennart! thumbs up Det står "1 passagerare" i mina papper också, innebär det att jag kan välja om bälten och baksäte kan vara kvar eller kan kastas ut helt fritt???

*Hoppas, hoppas!* *och väntar på Murphy's inträde i frågan...*

Edit direkt: Ser ditt inlägg, Acke... Jag drämmer iväg en fråga till Bilprovningens hjälpbänk på direkten så slipper vi gissa?

Mvh
Mangan

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Jag vågar inte lova hur man hanterar frågan när bilen bara är reggad för 1 passagerare.

Fuling, det är en bedömningsfråga men jag vet att vissa har kommit igenom utan problem med 4-punktsbälte i äldre bilar. Jag vet också att det förekommit att man ansett att om bälten eftermonteras så ska de uppfylla "moderna" krav vilket väl kan diskuteras. Som vanligt är det egentligen bara att prova och se. Eller skruva ur bältena till besiktningen - en så gammal bil ska ju bara dit vartannat år också.

/Gustaf

Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Tjipp!

Fick detta från Bilprovningens hjälpdisk (tumme upp för snabbt svar!) imorse. Jag tolkar det som att bilen ska kunna besiktigas normalt utan reg-besiktning?
Citat:
Från: Kundtjänst
Till: Magnus K
Kopia:
Datum: 2004-01-23 08:14
Ämne: SV: Frågor om bilbälten och baksäte
Bilagor:

Hej.

Ja, säten och bilbälten kan demonteras.

Mvh
Göran B.

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Magnus Karlsson
Skickat: den 22 januari 2004 22:08
Till: Kundtjänst
Ämne: Frågor om bilbälten och baksäte

Hej!

Jag har två frågor om min bil, en Porsche 924 årsm 1979, och vad som gäller
vid kontrollbesiktning.

Enligt registreringsbeviset så anges antalet passagerare till 1 (en)
stycken. Innebär det då att baksätet (modell nödsäte) och baksätets
bilbälten kan monteras ur och bilen kan besiktigas som normalt? Eller måste
bilen registeringsbesiktigas på nytt pga urmonterat baksäte och bakre
bilbälten?

Mvh
Magnus K

Mvh
Mangan

Allmänt banåkaforum
Sportstolar vs Svensk Bilprovning?
<<   1, 2, 3   >>
7402 besök totalt