Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Balansaxlar bort eller inte?
1 besök senaste veckan (3391 totalt)
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005

Trådstartare

Funderade lite på om jag skulle motera bort balansaxlarna för att få bättre respons i motorn.
samtidigt ger det även en viktbesparing på 5 kg.
Men frågan är ger det någon tydlig förbättring?
finns det andra fördelar eller nackdelar med bortmontering av dom?

http://www.courtenaysport.co.uk/index.php?act=viewDoc&docId=113#BS . . . .

Erik

--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

När jag tog bort mina var egentligen resonemanget att det är en grejj mindre som havererar på bana!

På min 944 drevs de av en separat rem och remskiva - Remskivan sprack (troligen pga av att axlarna var felkuggade) och när den ramlade ur bilen tog den med sig lite annat på vägen ut - ren tur att kamremmen klarade sig! Så, jag satte inte dit remmen till balansaxlarna och körde utan hela förra säsongen.

Har nu tagit bort dem helt och hållet och sparade nästan 6kg på denna manöver. Hur det är på Opel vet jag inte, men klant-Porsche låter ju sina balansaxlar ligga i olja - med andra ord är det inte bara 6kg vikt längst fram, inte bara 6kg roterande massa utan också rätt sköna skvalp-förluster man blir av med på den motorn!

Ta bort om det inte finns dokumenterade fall av följd-haverier... I Porsche-fallet så väger ju vev/kolvar/stakar osv just lite mindre än på en pråm-ångare från 1800-talet så den motorn ska tydligen skaka sönder utan balansaxlar - gäller dock främst 3 liters motorn - men jag kan inte tänka mig att en nätt Opel motor ska må dåligt utan axlar!

Vikt och haveririsk - ta bort dem!

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

om man funderar lite på fysiken här så är ju utgångsläget det att vibrationer från de rörliga delarna går via ramlagren ut i motorblocket. Utan balansaxlar så vibrerar motorn till följd av detta. Med balansaxlar så skickar man in motverkande krafter i blocket, och dessa krafter måste så klart gå tillbaka genom ramlagren, för att hålla sakerna (mer) stilla.

Första tanken är ju då att påfrestningarna på lager mm borde minska utan balansaxlar; motorn vibrerar mer, och hur stora krafterna blir bestäms av hur stumt den är monterad i bilen.

Frågan är dock vad som händer vid olika varvtal. Kan det vara så att en motor som får vibrera mer fritt kan hamna i motfas mot krafterna från vevaxeln vid vissa varvtal, och att man därigenom istället får ökade belastningar...?

I vilket fall som helst så verkar det ju vara brukligt att man tar bort balansaxlar, vibrationsdämpare och liknande när man trimmar seriöst. Jag får intrycket att dessa sakerna mest handlar om komfort med "för få" cylindrar eller fel bankvinklar (balansaxlar på 4:or och 90° V6:or t ex), och att det är billigare med lite gummiupphängda ringar (vibrationsdämpare) än noggrann viktning och balansering.

Nu får man väl iofs också ha i åtanke att man inte räknar med samma livlängd på en trimmad motor, så det är kanske inte hela världen om ramlager och annat går åt lite fortare. Småpengar i sammanhanget, om man ändå river och går igenom motorn med jämna mellanrum.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Vibrationsdämpare bör man inte ta bort om man inte är väldigt säker på vad man gör..
På långa motorer är det stor risk att vevaxeln kommer i självsvängning och till slut brister pga. utmattning. Därför har man vibrationsdämpare/svängningsdämpare.

Timmernabben
Här sen Apr 2007

Tycker mest att balansaxlar och dubbelmassa svänghjul och sånt skit är gjort för att det skall bli så lite vibrationer som möjligt för föraren och bilen skall gå tyst och fint Själv tycker jag det är mest något som bara kan gå sönder.. dvs något jag fullständigt skiter i på en rejsbil, tycker det räcker med att balansera roterande motordelar

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Personligen skulle jag inte ta bort dem. Det blir massor av skumma vibbrationer i typ generatorfästen, skruvförband osv. samt att i vissa varvtal kan bli sammanfallande svängningar på olika ställen. Italienarna sa redan på 50-talet att en fyra inte ska vara större än 1600cc för balansens skull och det är ganska lätt mattematik att bevisa det.
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re:

Arne skrev:
Vibrationsdämpare bör man inte ta bort om man inte är väldigt säker på vad man gör..
På långa motorer är det stor risk att vevaxeln kommer i självsvängning och till slut brister pga. utmattning. Därför har man vibrationsdämpare/svängningsdämpare.

Det är knappast en sådan typ av vibrationsdämpare det är frågan om här. Som nämnts tidigare så finns dessa vibrationer ändå men de bara motverkas utåt sett av balansaxlarna. Själva vevaxeln påverkas ändå av dessa vibrationer. De har dessutom inget med obalans i prylarna att göra (vilket man skulle kunna misstänka) utan är en del av geometrin kring vevslag och staklängden som orsakar olinjära accelerationer av kolvarna.

sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Det var blandade åsikter!
Ingen som har monterat bort dom på just Opels Z20LET, Z20LEL, Z20LER motor?
olika motorer kanske är mer, mindre eller inte alls beroende av dom?
Det kanske ska tilläggas att jag kör bilen mellan 100-200 mil om året, och då
nästan uteslutande till träffar eller bankörning, bilen brukskörs i stort sett aldrig.

Så här ser dom ut på Opel förövrigt

Ny bilduppladdningsfunktion! Funkar bra Magnus

p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005

monterade bort mina efter konsultation med enem, för så gjorde dom, iofs skulle jag inte trimma min motor som för övrigt är en x20xev men samma konstuktion som din, jag har viss varvtals blipp och lite rappare respons. jag tog endast bort själva axlarna med lager alltså inte själva (balanceaxelhuset/gördeln) men pluggade oljehålen till axlarna.
köper du gördeln och slänger axelhistorian på tippen behöver du inte ligga sömlös, kommer själv göra denna operationen när jag uppnar bottendelen på min opc-zlet.

1 besök senaste veckan (3391 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande