| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
S: Växellåda Audi 01E 2wd med torsen diffbroms SÅLD
|
1 besök senaste veckan (13552 totalt) |
|
I bra skick. Modell ABZ från en Audi 100 2.5 Tdi från -92. Jag har själv maskinberabetat och monterat torsendiff med nya lager, från en Audi V8 bakaxel. Diffen kan flyttas till en 4wd-låda för den med massor av effekt som önskar köra diffbromsat runtom. Utväxlingar: 1--------2-------- 3-------- 4-------- 5-------- slutväxel 3.5----- 1.89---- 1.23----- 1.07---- 0.73----- 4.11 För fler bilder och info se: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Drivaxlar inkl knutar från Audi V8 medföljer. En mycket stark låda, lämplig i mittmotorprojekt, i Audi eller Passater med ambitioner. Sankt till 7500 kr! Tel 0730615963. Finns i Stockholm.
_________________ Fredrik Westin Ingegnere motorista |
||||
|
Re:
Jag säljer den endast komplett. Men den öppna diffen finns kvar, så köp hela lådan av mig, ta ur diffen och sälj lådan vidare! _________________ Fredrik Westin Ingegnere motorista |
||||
|
Re:
Bah, krångel.. Tack ändå
_________________ A l e x l i n d a h l |
||||
|
Kan vara intresserad men hur vet jag att torsendiffen tål någon effekt? ca 700nm.
Det enda jag har kunnat hitta är detta på sävar forumet: Först: Många Audis har torsen som mellandiff, det speciella med v8an är däremot att den även har en torsen bakdiff Svar: som för övrigt ej pallar så mycke effekt den bakdiffen en sån körde matte med i vaggeryd och höll ej på hans s2 Det säger ju inte direkt så mkt då man inte vet vad det var för bil och om det även kanske var fel på montaget i hans låda.. _________________ Fredrick Westlund, Avesta |
||||
|
Re:
Den enda info om momenttålighet som jag har är att setupen har använts på flera GT40-replikabyggen, och andra mittmotorbilar med V8, och det verkar fungera väl. _________________ Fredrik Westin Ingegnere motorista |
||||
|
Hej.
Jag är lite intresserad av lådan, men tyckte att utväxlingarna lät väl bra. Det jag hittat om denna växellådskod indikerar att den har en diff med utväxling 3,875 och femmans växel är på 0.66 enligt: http://www.dieselschrauber.de/GKB.html Total utväxling på femman enligt detta blir 2,56:1 och enligt det du skrivit blir det 3,00:1, vilket är en rätt stor skillnad. Jag vet dock inte riktigt vad man ska tro på, men jag tror nästan mer på denna listan. Tänkte bara så att inte blir missuppfattningar för köpare. _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||
|
Re:
Jag har inte kontrollräknat kuggen. Infon i min tabell kommer från någon internetsida det också. Ska kolla om jag kan kontrollräkna totalutväxlingen på femmans växel i helgen. _________________ Fredrik Westin Ingegnere motorista |
||||
|
Hej.
Jag kollade i på bilderna när du hade isär den, där hade pinjongen åtta kuggar vilket iaf tyder på att kronhjulet har 31 kugg om man kollar på listan i länken. 4.11:1 har 9 resp 37 kugg. om det är 8/31 blir utväxlingen på diffen iaf 3,875. Mvh Gordon _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||
|
Re:
Men det lönar sig att låsa ena utgående axeln så diffen inte spökar till det (man kan ju hålla koll på bägge sidor också om man har ögon och hjärnceller i överskott)
|
||||
|
Re:
om man summerar hjälpen i tråden ovan så skall denna låda således ha: 1-------2-------3-------4-------5-------slutväxel 3,50---1,89---1,23----0,87---0,67----3,875 Jag får dubbelkolla i helgen.
Jag har ju både glasögon och ambition att hålla mina små grå tröttkörda med annat, men, diffbromsen har högre friktion än allt annat (liksom grejen) och ordnar detta! _________________ Fredrik Westin Ingegnere motorista |
||||
|
Re:
), men är man envis så lyckas man ibland komma på varför det inte stämde
En Torsen har ju ingen direkt friktion (förspänning) men kanske ger den lite mer rörelsemomentfriktion än en öppen diff när man håller den i handen. |
||||
|
Re:
Mätning gav: växel--------R--------1-----------2---------3-------4---------5 tot utv-------13-------13.5-------7.5-------5-------3.5-------2.5 Vilket stämmer med tipset jag fick om tot utv-----------------13.6-------7.3-------4.8-----3.4-------2.6 ------- med slutväxel på 3.875 Torsendiffens friktion genom självverkan i spiralskurna kugg var alldeles utmärkt för att hålla båda sidornas medbringare i fas under mätningen. Tack för hjälpen ni som korrigerade! _________________ Fredrik Westin Ingegnere motorista |
||||
|
|
||||
|
Re:
Ingen aning. Denna låda är från en 2wd fwd och jag tänkte ha den i en 2wd rwd. Diffbromsen är en Torsen, ej svetsad. Således ingen mellandiff med någonstans. Jag har aldrig kört 4wd på bana. _________________ Fredrik Westin Ingegnere motorista |
||||
![]() |
SÄLJES
|
1 besök senaste veckan (13552 totalt) |