Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Olika sätt att hantera kostnaderna i långloppsteam?
1909 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Vore intressant att höra hur olika team hanterar kostnaderna under ett år. Hur hantera kostnader vid incidenter, vem tar vad, hur mycket, osv.

Först har man ju de mer fasta kostnaderna som fördelas lika på alla, dvs startavgifter och den grundläggande driftsbudgeten som även säkert innehåller motorrenoveringar osv och inte bara soppa, däck, bromsar osv.

- Tar alltid den som satt i bilen hela kostnaden om man tex blir påkörd? Kostnadstak för enskild eller inte?

- Har man en kraschpott? Hur är upplägget?

- Hur hanterar man större överaskningskostnader i drivlinan?

- Hur hanterar man om en teammedlem aldrig fått köra för bilen alltid brutit innan det var hans pass?

Jag vet inte mycket om det här alls, men det är garanterat mycket uppskattat om ni kan dela med er med info om olika upplägg! Det kan ju vara "ett team som jag har lite insyn i men jag vill inte säga vilket" om man inte vill peka ut exakt vilket team som har vilket upplägg thumbs up

Tranås
Här sen Maj 2008

Tänkt på detta me! Hur gör man? Lätt att d blir bråk kan ja tro.

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006

Vi lägger lika mycket pengar i ett Kuvert.

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006

Vi lägger lika mycket pengar i ett Kuvert.
Fast det är en i Teamet som äger bilen och brukar den ibland på Gatan så han står för lite mer slitdelar.

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Våran 5-papps Alfa äger jag och har stått för alla byggkostnader osv. står även för garage mm. Har lite hjälp av några ibland annars driver jag bilen själv.

Jag har budgeterat vad bilen kostar per race och tar fram något medelvärde för reparationer osv. som jag sedan lägger på.

Vill man vara med och åka kostar det X-kronor i timmen. Första timmen blir man av med oavsett om man kör eller ej. Detta är startavgift mm. sedan betalar man bara om man får åka. Krachkostnaderna får var och en betala men med ett maxtak på 10.000:- om bilen går att laga och 15.000:- om den blir helskrot. Att bygga en sån här bil kostar ca: 30.000:- + ca:2-300timmar.

Framöver kommer det vara olika taxa beroende på om man bara kommer med hjälmen och kör sina pass eller är aktivt med och hjälper till med bilen. Man får helt enkelt betala lite till de som jobbar och håller igång bilen. Man måste inse att det som genomsnitt för oss varit 50-100timmar i garaget mellan varje race. Sedan får man inse att man måste bygga en ny bil efter X-antal race beroende på vilka chafförer man har och hur mycket det körs av och krockas.
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Vi hade samma upplägg om icke utnyttjad körtid utom att man fick 1/3 tillbaka för första timmen om man inte kom in i bilen.
Rasade grejor för minder än 4000 första timmen så vi bröt gick vi med vinst.
Bröt vi när alla kört gick vi med förlust.
Men vi hade ingen krachkostnad. Vi sa att om vi kommer hem med bara en vagnbok från ett rejs så har vi i alla fall haft kul.
När vi hade många förare som ville köra hade dom som var med och betalade en garaghyremånad förtur, och sen dom som mekade.
Sen fick den som drog släpet dit eller hem och var med och lastade i garaget milpengar.
Vi hade en klubb i botten med bokföring för varje rejs, alla kostnader fanns med där.
Intäkterna var körkostnad för förarna, även vi som ägde bilen betalade, men det var ju för att kunna se hur ekonomin funkgade.

Alla investeringar i bilen tog vi två som ägde den.

När teamet upplöstes efter 10 år visste vi på öret hur mycket vi två hade investerat i bilen och verksamheten, vi täckte ev förluster och investeringar på ett "Teamet är skyldig oss"-konto.

1909 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande