Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (7936 totalt) |
Re:
Jag gjorde en jämförelse med däck eftersom en del tar upp att belägg uppför sig på ett liknande vis. Det jag erfarit är att det finns en skillnad i µ ( från tryckskillnader ) även för belägg, men den är liten. Men även om den vore större än den är så skulle den vara av underordnad betydelse för bromsar vilket är vad jag ville klargöra. Men själva friktionskoefficienten som sådan för belägg (de har ju olika sammansättning) kan variera en del, och den finns ofta specificerad från tillverkaren. Det kan vara av en storleksordning värt att ta med i en mer avancerad beräkning. Jag kan nämna att temperaturen för arbetsområdet är angiven och är av större betydelse för µ än skillnaderna från tryck per ytenhet. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||||||
Re:
Det finns flera lösningar på problemet. Man kan ha flera kolvar och ett belägg för varje. om flera kolvar pressar på samma belägg kan de första i rotationsriktningen vara mindre. ofta förekommer en förenklad version av flerkolvsok, där antalet kolvar blir själva grejen i stället för vettiga skäl att ha flera kolvar. Järnok är överlägsna aluminiumok flexmässigt, men eftgersom vikten är viktig så har aluminiumoken konstruktionsmässigt utvecklats till tillfredställande styrka. Men om vi betänker att utväxlingen i ett manuellt system kan vara 250:1 så ger 0,1mm flex 25 mm extra pedalväg. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||||||
Re:
& har man inte 250 i utv får man tycka på pedalen som bara den Jag har ca 80:1 på min bil så det blir runt 100kg tryck på pedalen för att bromsa max. Men pedalen har stum fin känsla. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||||||
Re:
nja, ta en titt på den här skissen: [img]https://rejsa.nu/im/_annat/12666_2010-02-01-glidok_fastok.bmp[/img] Marknadsföringen påverkar nog inte designen av flerkolvsok överdrivet annat än att det leder till ett ökande antal kolvar från vissa leverantörer där det är viktigare hur det ser ut än hur det fungerar. Annars är ju oftast en bra funktion den bästa marknadsföringen på det här området. monoblock i stål har en klar fördel i styvhet jämfört med delade ok, monoblock i aluminium har jag för mig var diskutabelt? Men glidok har en stor fördel: de kräver mindre utrymme mellan skiva och fälg och ett mindre antal delar. Tar man bort kostnaden ur listan med kompromisser kan man dessutom göra det minst lika starkt som ett fast ok. _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||||||||
Re:
om man tittar på flexmodulen för materialen så ser man att det är stor skillnad. Som jag påpekade så spelar det dock inte så stor roll om konstruktionen är bra hos aluminiumoket. Så diskussionen i ämnet gäller konstruktion. Tyvärr så har jag mätt på många aluok som inte klarar värdena för flex, tom kända märken. Har man ett servosystem eller högre utväxling så märks inte detta flex, men i en lägre utväxlat manuellt system så funkar det inte. fins inte dessa parametrar med i en diskussion från användare så kan det lätt bli snedvridna "bevis" om betydelsen av flex och om det finns eller ej. Man kan i vart fall på ett generellt plan säga att stål (som material betraktat) är överlägset aluminium flexmässigt. Men det är som sagt även generellt sett tyngre som materia. Så summan av kardemumman är att ett bra alu ok oftast vinner. Det är samma sak med monoblock att ett bra delat ok klarar flex provet. Även om monoblock sitter ihop bra så betyder det inte att det inte finns monoblock som flexar. Glidoken har som du säger fördelar på några områden, de tjänar även samma tjänst som flytande skiva och följer skivan bra. Men ofta så behövs bulken i ett ok som kolvarna kräver när det är i aluminium. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||||||
Re:
Jag visste att nå'n skulle gå i den fällan! (jag var själv nära att trilla dit) _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||
Re:
Utveckla gärna.
Diametern är bannemej inte inblandad _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||||
Re:
Du menar att friktionen uppstår mellan skiva och belägg, så det är radien-till-geometriska-centrumet-på-belägget som räknas? och kraften är den verkande kraften belägg-mot-skiva och inte den tryckande från kolven? Pontus Fyhr: Det var en föreklad modell med bara två variabler så det var storleken på skivan jag ville åt, men det är riktigt att det bara är radien dvs halva diametern. Tycker tråden är mycket intressant. Har själv 54mm enkelkolv och små 282mm skivor. Har funderar ungefär 200ggr på att "uppgradera" men så fort jag räknar på det blir det svårt att försvara. Vikten på oket är 4,8 kg och vikten på skivan 5,15kg. Hade riktigt bra fyrkolvsok på gång som skulle spara 1,5 kg per sida. Men kraften hade inte varit större. Gå upp i skiva fördubblar roterande vikt vilket är fel. Alltså återstår att lätta bilen, dra bromskylning och välja belägg på minst 0,50. Som exempel kan nämnas atr PAGIDS oranga ligger på låga 0,39 kalla men de grå är på hela 0,62 vid 600°. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||||||||||
Re:
Nej, men 2 x radien' (vi har två friktionsytor/skiva). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||
Re:
På de belägg som jag använder; 'specificerar tillverkaren friktionskoefficienten som funktion av temperatur och hastighet (men inte som funktion av tryck). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||
Re:
Som vi såg åvan så var det 0,39 vs 0,62 beroende på temp. Så det förvånar mig inte att dom struntar i trycket. Det är just det jag vill meddela. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||||||||
Re:
Fortfarande 2x radien till centrum på oket, inte skivans radie. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (7936 totalt) |