Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Regga med bur, måste bilen vara standard vid tillfället?
2721 besök totalt
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare

ja som rubriken, jag är lite inne på att regga min bil för 1 passagerare och bur, men måste bilen vara orginal?

detta har ju kommit till efter man började meka med bilen, och bygga bilen orginal för reggning är inte en plan

Haft funderingar på att Vagnsboksregga med, men då försvinner alla möjligheter till gatbilsbanträffar

vad gör man?, tips?

Fixhult
Här sen Apr 2004

"Koncensus" av ett antal trådar verkar vara att vid regbesiktning för ändring skall allt annat vara original i "regbesiktningsögon".
Med SBP inlandat kan det betyda vad som helst, men jag skulle fokusera på allt synligt och säkerhetsutrustning (bälten (dvs 3pt ska fungera utan att gå emot buren), bromsar, och annat uppenbart).

Min inportreggning är ju ett exempel på motsatsen, massor av muntliga kommentarer om avvikelser, men inte en anmärkning i pappret.
Men det går ju inte att avbryta en påbörjad besiktning numera...

Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
undra vad dom tycker om breddare, hemmabyggda stag, uniballs osv

mao får det bli en skruvbur *suck*

om ingen vänlig själv på rejsa råkar regbesiktiga bilar nånstans i landet

Hedemora
Här sen Jun 2005

Det är nog inget drömläge att besiktiga så som du säger.

När slutade dom med att det gick att avbryta en besiktning?

Skellefteå
Här sen Nov 2007

Går det inte klämma in DKW:n som ombyggt fordon då

Lerum
Här sen Feb 2009

Var inne före jul med min Alfa 75 turbo och skulle regbesa med bur. Bilen trimmad och rätt ombyggd, dvs helt rensad, skalstolar, 4-p bälten, säkerhetstank, rensad instr bräda, annat sprut, frontmatad IC med mera.

Träffade på Svensk Bilprovnings mest nitiske kontrollant. Jag hade tagit en rövare och inte monterat tillbaka originalstolar tex, hade inte fixat avbärare mot främre taksträvan och ett par grejer till. Allt som var ombyggt sade han inget om, förutom att jag hade missat belysning till hastighetsmätare, som är en cykeldator(helt ok).

Men, han var stenhård vad gällde avbärare till buren, originalstolarna skulle sitta i bilen, samt originaltanken var tvungen att åka tillbaka i. Tänkte fixa dessa punkter till våren och komma tillbaka då.

Jag ser inget konstigt i att ha både vägbesiktigat och vagnbok. Tänkte ha det själv för att kunna åka ut och testa bromsar med mera inför tävlingar. Visst kommer jag byta ut en del grejer efter regbes, men bilen är i alla fall besiktigad med bur och 1 passagerare. Vid kommande årliga besök tänker jag chansa och köra in utan ombyggnad så får vi se vad de säger.

Mitt tips är att ta reda på så mycket regler och fakta som möjligt, följ sedan reglerna så mycket du bara kan, allt för att underlätta besöket hos SBP. Jag gjorde tyvärr inte detta själv.

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
tror inte den gamla tyska häcken kan bli ett ombyggt, då det mesta är standard på det sättet

Tack för tipsen.

orginaltank sitter i.
orginalstolar + bälte kan jag ha i
orginalbromsar har jag..

humm, får läsa lite regler tror jag..

Lerum
Här sen Feb 2009

Är det en 94 slipper du ju regler som helbilsgodkända bilar har.

Har du originaltank och stolar plus bälten så ser jag inga hinder för en regbes med bur. Skärmbreddare vet jag inte vad de säger om, hur groteska är dem? Hur uppskrämd är motorn? Går den att "chippa ner" så det inte märks hos SBP? Enklast är kanske att kolla med Gustaf Uhlander(therealpinto) han har örnkoll då han är besiktningsman åt SFRo.

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

nr jag reggade min (87a iofs) så sa dem att dem bara kollar på det du reggar för, har du körföbud idagsläget???
jag hade haft min avställd innan så blev jag tvungen att sammtisigt göra en vanlig besiktnig, men om man gör en vanlig styd besiktning innan (kanske tom går göra i efterhand) så ska dem bara kolla på det du reggar för, dvs buren, dem kollar så inga stag sitter så man kan skada sej på dem vid en krock,
typ att rör skulle sitta löst, eller att tex rören vid instegen sitter så pass högt att man riskerar höftskada vid sidokollision.

jag reggade min med bara huvudbåge å en stötta bak , då fick jag " Bur" och 1 passagerare i pappret,

så på besiktningen är dem inte så noga

Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Skärmbreddarna är dtm stuk, 90mm bredare.

Motorn blir rätt uppskrämd men kommer ha en "bes" mapp thumbs up
däremot syns ju att turbo, insug, grenrör mm inte är orginal.

Har inte körforbud, bara avställd+ obes.

Arvika
Här sen Aug 2006

Re:

[quote="Lind4hl"
Har inte körforbud, bara avställd+ obes.[/quote]

Då har du körförbud.
om du klarar dig eller ej är slumpen. Jag gjorde det första gången. Nästa gång blev det nedslag på allt möjligt, tex burens inverkan på passagerarsidans airbag, höjdjusterbara dämpare, för dålig avbärare (samma som gången innan men annan bes gubbe) mm. Vis av detta så gjorde jag allt original till min tredje gång som gick bra.

Citera
Chrisse
Nyköping
Här sen Mar 2006

Hej!

Du har väl inte körförbud om du ställde av bilen innan du fick körförbud. Då har du tre veckor på dig att besikta bilen efter att du ställt på bilen.

Mvh
Chrisse

Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Re:

Chrisse skrev:
Hej!

Du har väl inte körförbud om du ställde av bilen innan du fick körförbud. Då har du tre veckor på dig att besikta bilen efter att du ställt på bilen.

Mvh
Chrisse

ställde av innan ja thumbs up

Nyköping
Här sen Mar 2006

Re:

Lind4hl skrev:
Chrisse skrev:
Hej!

Mvh
Chrisse

ställde av innan ja thumbs up

okej. Vet dock inte hur det är om du haft bilen avställd mer än 1 år. Hoppas jag inte rör till det, men tänkte inte på det då jag skrev inlägget ovan. Annars är det ju bara att ringa till transportstyrelsen så får du ett säkert svar.

Skruva banåkabil
2721 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande