| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Pajjar batterier när de blir urladdade???
|
15 besök idag (39340 totalt) |
|
_________________ Mats Andersen |
||||||
|
Re:
Jag är inte säker att det är en myt. Däremot köper jag inte förklaringen med armeringsjärnen. Följande kommer från optimas FAQ Laddas batteriet ur om det ställs på en betongyta? Nej. I dagens batteriet används polypropylen som material i höljet. Batterierna påverkas inte av att stå på betong. Batteriet bör såvitt möjligt alltid förvaras svalt och torrt. Jag läser detta som att äldre batterier urladdades om de stod på betong (varför?) och därmed tog de stryk men att dagens batterier har inte det problemet. _________________ Tomas Lindbäck |
||||||
|
Re:
Vi hade dom på trähyllor men dom strulade ändå, det stämmer annars ungefär tidsmässigt. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
Kanon sida med mkt info även om det var lite knepigt att hänga med i alla förklaringar på det Engelska fackspråket
Vi hade iofs dom större batterierna längst ner och det kanske var just dom som var sämre än övriga
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Jag mejlade lite frågor till info@ctek.se och fick både trevlig respons och bra svar, klipper ut en del nedan.
CTEK föredrog att inte själva svara direkt i forumet då dom förmodligen skulle anses partiska i ämnet
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "För att CTEK-laddaren ska starta krävs en viss motspänning, det är det som gör laddaren gnistfri och felkopplingssäker. Vill man ändå kunna ladda ett batteri som är tvärslut kan man välja en större modell som har "SUPPLY"-funktion, det läget fungerar som ett kraftaggregat och tvingar in spänning i batteriet. Efter några minuter har du fått in så mycket ström i batteriet att du kan koppla över till "Normal" laddning. Ett batteri som är helt urladdat har troligen tagit skada. Ju mer urladdat och ju längre tid ju större är risken att batteriet bildar sulfatkristaller. Alla CTEKs laddare startar med att kontrollera om det finns skadlig sulfatering i batterierna. Är de för sulfaterade kommer knappast någon laddare att kunna rädda dem! Myten om betong golv är just en myt! Våra tester visar ingen som helst försämring av batterierna bara för att de står på ett betonggolv. Däremot brukar de vara lite gamla och slitna när de väl hamnar på betonggolvet, vilket gör att de självurladdar fortare och tar längre tid på sig att bli fulladdade." ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||
|
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Pajjar batterier när de blir urladdade???
|
15 besök idag (39340 totalt) |