Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Bentley EXP Speed 8 replica -2016 Bygger nya bakskärmar
<<   1, 2, 3 ... 43, 44, 45 ... 109, 110, 111   >>
143 besök senaste veckan (1424720 totalt)
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Ajden skrev:
Tegheim skrev:
Vilken blir de 4:e axeln? Rund-bord?


Blir antingen det eller en delningsaparat, får se vad det blir, har båda liggandes. Sen tänkte jag sätta ett bord på den med ett kraftigt lagerhus på andra sidan för att på så sätt kunna få ett tippbart bord. för att kunna fräsa insugsflänsar med spridarhål och liknande.


På andra sidan? Såå stor är den ju inte

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2361


Trådstartare
Tegheim skrev:
Ajden skrev:
Tegheim skrev:
Vilken blir de 4:e axeln? Rund-bord?


Blir antingen det eller en delningsaparat, får se vad det blir, har båda liggandes. Sen tänkte jag sätta ett bord på den med ett kraftigt lagerhus på andra sidan för att på så sätt kunna få ett tippbart bord. för att kunna fräsa insugsflänsar med spridarhål och liknande.


På andra sidan? Såå stor är den ju inte



Jo det bör man nog ha för annars blir det nog ganska vingligt. Är så här det är tänkt.

Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Jaha, då fattar jag. Jag trodde du skulle ha ett rundbord på ena sidan bordet, och sen hänga på ett vertikalt bord på andra halvan...

Skaffar du en styrning till en delningsapparat eller rundbord kan du ju välja att antingen lägga det ner eller ställa upp som du ritat. Riktigt användbart.

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Igår tänkte jag på vart tråden tagit vägen.

och idag hittade jag update thumbs up

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2361


Trådstartare
Nikel skrev:
Igår tänkte jag på vart tråden tagit vägen.

och idag hittade jag update thumbs up



Är bara att jag gett upp med garageletandet och avvaktar tills i sommar med pluggbygget.

Men det ger tid över till andra små projekt som jag velat göra tidigare men inte hunnit med, som att bygga nc maskiner osv.
Har planer på att bygge en kilspåraparat och en ny rörbock också i vinter.

Här kommer det lite bilder på plasmans glidlager. Glidlagrena har jag köppt här ifrån, fast av någon anledning är det inget alls i den affären på ebay http://stores.shop.ebay.co.uk/AXIS-CNC







Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458



det finns väldigt många trevliga saker i den här tråden
visa mer! :P

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
Nikkelilltroll
Fisketorp
Här sen Feb 2010
Inlägg: 29



Ajden du är kung!!! har vart grymt imponerad genom hela tråden(Lancia-tråden med!) önskar man hade tillgång till alla roliga maskiner du har, skulle gärna ha ett plasma-bord men ja kan ändå inte programmera de så ja överlåter de till proffs som du! Keep up the good work thumbs up

_________________
Niklas Eriksson

Escort Cosworth 92 (under byggnation)
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2361


Trådstartare
Nu är det dax för e liten uppdatering.

Har börjat med det nya pedalstället, för det gamla blev för långt så att mina knän slog i röret under rutan.
Nu gör jag ett pedalställ där cylindrarna ligger ned mot golvet under fötterna det gör att det bara blir ca 5 cm långt från pedal till längstfram, mot det gamla som var nästan 2 dm.

Fräser pedalerna


Klara.
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Najs

Är din fräs klar nu?

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2361


Trådstartare
Nikel skrev:
Najs

Är din fräs klar nu?


Den är näst intill klar, det enda som saknas är ett bord med T-pår för 4e axeln, men de verkar vara svåra att hitta lösa och jag känner inte för att behöva köpa ett helt kordinatbord bara för att ta överdelen av.



Ibland stämmer inte grejerna i datorn med verkligheten, stället jag ritade och som så ut att passa passade inte så bra sen när det var ute i bilen och jag skulle få platts med fötterna också. Men efter lite mätande och grejsande blev det ett nytt ställ och nu verkar det funka hyffsat, ev. blir jag tvungen att flytta rattstången någon cm, men det får jag se när jag provkör nästa gång.


Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Ser kalas ut thumbs up

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1821



Ajden skrev:

Den är näst intill klar, det enda som saknas är ett bord med T-pår för 4e axeln, men de verkar vara svåra att hitta lösa och jag känner inte för att behöva köpa ett helt kordinatbord bara för att ta överdelen av.


Du kan ju fräsa ett eget bord? T-spårs-fräsar fins ju, och du verkar ju inte vara orolig. Då får du det som du vill ha det oxå!

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4861



Kul att det händer lite igen.

Ang ditt pedalställ. Jag fräste ett eget med till min bil. Jag fick påbackning av SFRo att gasen skulle sitta längre ifrån föraren än bromsen. Detta för att man inte skulle kunna gasa samtidigt med samma fot som man bromsar med.

Jag har för mig om att du tänkt regga den här underbara bilen. Så ett tips i all välmening. Kolla med SFRo och ev. SBP innan du anser dig klar med pedalstället.




Edit: Jodå jag skriver ju som en kråka

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Gasen ska sitta längre bort än bromsen antar jag att du egentligen menar?

Det är även en fördel för tåhäl (enligt min åsikt) att under inbromsningen att gasen ligger linjerad med bromsen först när broms är applicerad.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2361


Trådstartare
Angående fräsa ett eget t-bord så har jag funderat på det, jag har redan fräsar för det, fast ska jag löpa en tillräckligt stor metall klump så blir det billigare att köpa en hel jula fräs och ta av bordet ifrån.

Då flyttar jag gaspedalen lite granna, fattar jag det rätt att den ska frammåt någon cm? Stället är bara punktat och inte ens i närheten av klart än så det är lätt att flytta om pedalrna.
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4861



Ja precis. Gasen ska framåt lite. Hur mycket är ju svårt att säga med kanske 20mm borde ju funka.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Nicklasa
Haninge
Här sen Feb 2010
Inlägg: 9



Du gör ett beundransvärt jobb, fortsätt bara i samma takt som du hade tidigare så blir den klar fort.

_________________
Nicklas Ask
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2361


Trådstartare
Inte hunnit gjort någon på bentleyn i helgen men däremot har jag köppt en glasfiberspruta för att ha till formtillverkningen senare i sommar. Som förhoppningsvis ska göra att det går snabbare att gjuta.

Tyvärr sprutar den inte polyester samtidigt så det får jag löasa på något sätt, eller så rolla på det.


Sen en liten bonusbild.
Jag har testat hydroformning för att på enkelt sätt kunna tillverka expantinskammare till 2-taktare.
Provade först med en provtrycksutrusning men den klarade bara upp till 50bar. För att få ut de sista knölarna byggde jag om en portopower att trycka det sissta med.

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Ajden skrev:

Sen en liten bonusbild.
Jag har testat hydroformning för att på enkelt sätt kunna tillverka expantinskammare till 2-taktare.
Provade först med en provtrycksutrusning men den klarade bara upp till 50bar. För att få ut de sista knölarna byggde jag om en portopower att trycka det sissta med.


Var till Tomas Karlsson "Bil & Trim" i Umeå nu i helgen och han berättade att han använde en högtryckstvätt för att blåsa upp och forma dom med vatten.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Hur funkar det där hydro ????

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Nikel skrev:
Hur funkar det där hydro ????

Det är väl bara att lägga röret i en form och sen trycksätta rejält med vatten?
Väldigt smart och skonsamt sätt att forma rör.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Bentley EXP Speed 8 replica -2016 Bygger nya bakskärmar
<<   1, 2, 3 ... 43, 44, 45 ... 109, 110, 111   >>
143 besök senaste veckan (1424720 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande