Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Köra Ringen med gammal härk?
2934 besök totalt
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Hejsan alla erfarna. Det är inte ofta jag skriver här men jag behöver lite hjälp att bestämma mig. Det har uppenbarat sig ett gyllene tillfälle att förverkliga drömmen om att köra på Ringen. Tanken är att köra ner med min Porsche 944 -84 och prova banan. Bilen är preppad för bankörning/klubbracing och är i ärlighetens namn inte i det bästa skicket utseendemässigt. Rent mekaniskt är den i mycket bra skick. Jag har läst lite andra trådar för att köra ner med bil då jag inte är så van att köra i tyskland.

Tyska polisen vs. modifierade bilar: om jag blir stannad blir det dyrt då det finns många prylar jag inte har TÜV papper på. Alltså får unvika att dra till mig uppmärksamhet.

Miljözoner: Jag får tydligen hålla mig utanför större städer då min bil är för gammal.

Att köra på själva Ringen tycker jag att jag läst mig till det mesta vad som gäller så det är själva transporten i tyskland som jag är fundersam över. Så har ni fler punkter som jag behöver känna till så skriv gärna. Är jag fullständigt dum i huvet som överväger denna resa eller tycker ni jag skall uppfylla min dröm även om man får ta lite kalkylerade risker? Jag är tacksam för all typ av input jag kan få .

P.S. Jo, det enklaste är att hyra en preppad Suzuki på plats men jag gillar körutmaningar och det hade varit sååå fett att ha kört på Ringen med härken "old-school style". D.S.

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Nummerlappar på sidorna o annat "extremt" kanske man kan ta bort sen hade jag kört!

Fegar du så får du släpa ner härket Hur du än gör så GÖR DET!!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Jag skulle ha åkt och som någon ovan sa så ta bort i ögonfallande grejor som neonfärgade breda fälgar, skärmbreddare, dekaler och vingar samt huvlås som sticker upp osv. Se till att ljudnivån utanför inte är för hög.
Citera
Wihlle
Adressen är Norra Skåne, men mentalt i Moseltrakterna
Här sen Mar 2006

Ser den ut som på den lilla bilden så är det bara nummerna som jag hade tagit bort. Är den i mekaniskt bra skck så är det inte något att tveka på annars.
Planera för elände så ordnar det sig säkert. Lite som att tar man med paraply så regnar det inte.
Tänk på att Tyskland inte är något U-land. Man kan ordna det mesta där bara det inte är söndag.

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tackar för de positiva inläggen !
Jo, det är bilen som jag har i signaturen. Så det blir lite "avdekalisering" innan jag drar ner.

tuben
Sigtuna
Här sen Feb 2004

klart du skall ner o testa. Håller dock inte med om att det skulle vara ett härk . Mera härkliknande ekipage har nötts o blötts i h-lvetet. Bra tips är att du prickar in o drar ner samtidigt med några andra. Roligare när man är fler, sen är vi några här på rejsa som bor i trakterna . Man brukar dock alltid hitta några att spendera lite tid med. thumbs up

Hjälpmek Puppan Racing
MINI Cooper S cab -14
VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien)
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Jag har varit nere med min -88:a Golf 8-9 gånger och har aldrig haft problem med vakter/kontroller/polis, men så ser den ju också ganska så original ut och bullrar inte speciellt mycket heller...

I vilket fall som helst så ska du ta ner din bil, för det är en speciell känsla att köra med bilen man plockat med både innan och utan och som man haft i många år.
Att ha kört den ner i över 30-gradig värme utan AC, ingen fjädring och sittandes i ett badkar utan stoppning ger också en viss tillfredställelse.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Nils Classon skrev:
Att ha kört den ner i över 30-gradig värme utan AC, ingen fjädring och sittandes i ett badkar utan stoppning ger också en viss tillfredställelse.

thumbs up

Eller som jag brukar säga när man tar & kör sin banbil till träffarna.
Det är som att åka torktummlare extra vilsamt med ljudnivå i bilen på 110-120dB

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Jo, jag har bestämt mig nu: Jag skall ner .
Anledningen till att jag skapade tråden var att jag lider av "besiktningsnoja", så därför har man lite lätt oro.
Nu skiter jag i det och kör och ser vad som händer.

Som sagt gillar jag körutmaningar och drömmen man haft har varit att köra ner, köra på och köra hem, som räserpojkarna förr i värden. Det hade verkligen varit riktigt häftigt om man hade lyckats göra resan som tänkt.

Bilen klarar de stränga kraven på svenska banor så den bullrar inte nämnvärt. Dessutom jag jag mattor kvar i bilen så den är nästan komfortabel . Sen har man levt med bilen ett bra tag nu och det är nog bara utsidan som inte har blivit renoverat i min ägo.

Tack än en gång för all positiv input

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

klockrent!

Lycka till och se till att avlägga ordentlig rapport!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
klockrent!

Lycka till och se till att avlägga ordentlig rapport!

Det kan du lita på , sen får vi se om rapporten kan mäta sig med dina exemplariska redogörelser thumbs up ...

Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

Eddie Varvstopp skrev:

Som sagt gillar jag körutmaningar och drömmen man haft har varit att köra ner, köra på och köra hem, som räserpojkarna förr i värden. Det hade verkligen varit riktigt häftigt om man hade lyckats göra resan som tänkt.

En sån resa skulle man ju nästan slagit följe på med 944:an

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

obizzz skrev:
Eddie Varvstopp skrev:

Ett tips, kolla PCS hemsida..

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Re:

Eddie Varvstopp skrev:
obizzz skrev:
Eddie Varvstopp skrev:

Jag sitter också i valet å kvalet, ska jag åka ner med veteranbilen eller inte. Skillnaden är att du har ju kört din bil rätt mycket och vet vad som är bra och vad som är dåligt på bilen. Jag har ju kört en säsong och är ju då lite osäker. Det är ju dessutom väldigt mycket svårare att få tag på grejer till min bil jämfört med din (iaf samtliga delar som är 931 specifika). Men det hade varit så sjuuukt kul. Klarar man 60+85 mil (enkel väg) i en skalstol?

Jag tror nästan att jag anmäler mig, kan du kan jag Himla lämpligt att det är turistkörning under helgen innan, mycket lämpligt för att komma in i formen igen

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Cedric!

Angående frågan om skalstol

Jag har kört långa sträckor (bla till ringen) med skalstol, den sitter i året runt och funkar utmärkt.
Jag tror inte du sitter sämre i en sådan om den bara är någorlunda anpassad till dig och din kropp.

Så inga ursäkter där iheller utan bara ner och kör med er alla!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Re:

Eddie Varvstopp skrev:
obizzz skrev:
Eddie Varvstopp skrev:

När ska du ner? Finns det plats?

Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004

Re:

Johan Sjöström skrev:
Cedric!

Angående frågan om skalstol

Jag har kört långa sträckor (bla till ringen) med skalstol, den sitter i året runt och funkar utmärkt.
Jag tror inte du sitter sämre i en sådan om den bara är någorlunda anpassad till dig och din kropp.

Nä det är nog inga problem, att ta med nån extra kudde kan vara en bra idé kanske, när jag kört långt med Porschen har jag snott "knäkudden" från passagerarsidan att sitta på.

Ljudnivå och temperatur i bilen är i mina ögon det största hindret men med att par öronpluggar så ska det nog gå fint.

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Stolen är ganska sportig av sig, problemet är att jag får lite ont i ryggen efter en sisådär 35 mil, jobbigt läge när man har över 100 mil kvar att köra Svankkudde hjälper en del, medchaufför hjälper nog bäst, ska se vad jag kan göra på den fronten Bytet till något mjukare motorfästen än stenhårt kommer nog hjälpa komforten en aning..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Kul om fler "härkar" slår följe thumbs up

ninja skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
obizzz skrev:
Eddie Varvstopp skrev:

När ska du ner? Finns det plats?

Det är nog hemligt men jag säger sent på säsongen. Jag sätter upp dig på väntelista , om Linda har annat för sig när det är dags hojtar jag till .

Nürburgring
2934 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande