| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Skruvdimension för att hålla skiva mot nav
|
3 besök senaste veckan (1911 totalt) |
|
sprang ju in i ett problem med min bromsuppgradering men fick ett svar som ledde till en fundering som ledde till en tanke om att det kanske faktiskt går att lösa genom att fästa bromsskivan mot navet bakifrån (tack Michael Th ). Men frågan som måste besvaras först är:
Vilken dimensioner på skruv behövs för att det ska vara sannolikt att det håller? om jag ger det ett försök blir det 5 st skruvar som ska hålla skivan på plats på ett nav med en tjocklek om 11mm. Man skulle kunna tänka sig att de är försänkta från framsidan och att man på baksidan har muttrar istället för att man har gängor i navet och skruvar från baksidan. _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||
|
I de flesta fallen så fäster man bromsskivan genom att man klämmer den mellan fälg och nav och då är det hjulbultarna som håller bromsskivan.
om du har en bromsskiva som inte sitter mellan nav och fälg så bör bultarna vara ungefär lika dimensionerade som hjulbultarna! Den exakta dimensionen beror på vikten på bilen och dimensionen på bromsarna! _________________ Birath Albin Porsche Cayman -08 Saab 96 -69 |
||
|
På en del bilar jag haft har bromsskivan varit fäst i navet (från fälgsidan) med två M6-skruvar. Den ena
skruven med en lite plattare/alt. försänkt skalle och den andra med ett styrstift för att underlätta fälgmonteringen. Edit: Det här arrangemanget förutsätter förstås att det är hjulskruvarna som står för merparten av själva fasthållandet av skivan. _________________ Jörgen Eriksson |
||
|
Gamla ford granada har en sån variant att skivan är skruvad från baksidan av navet med egna skruvar.
Det är 4st M10 som sitter i en ganska liten bultcirkel, ca 100mm kanske (det står nog på brembo.com eller mekonomens ritningar över bromsskivor.) Jag bytte nyss skivor på farsans Range Rover -94 Den hade oxå skivorna skruvade från baksidan av navet... 5st 3/8" skruvar (ca M10) i en lite större cirkel 140mm kanske? Rangen är ju ett as till bil med stora skivor och fyrkolvsok std. Gör man nått liknande lär man inte tappa skivan
|
||
|
Äldre oplar har skivan monterad på insidan av navet. Sitter med fingängad M10, antingen fyra eller fem stycken beroende på om det är fyra eller fem hjulskruvar.
Det är 10.9 styrka på skruvarna vill jag minnas. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
När man har skivan monterad på insidan av navet - då måste man alltså dra ur navet ur spindeln för att kunna byta bromsskivan?
Eller har tillverkarna kommit pånåogn briljant idé som jag har missat? |
||
|
Re:
Ja. Men det sitter ju koniska lager liknade släpvagnsaxlar så det är ju inget större jobb....bara lös med en stor mutter lossa bromsoket sen så faller det nästan isär av sig själv
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
|
När man ska byta bromsskiva fram på gamla oplar så ingår det liksom att man tappar yttre hjullagret på golvet.
Tvättas med fördel i bensin/bräkleen och smörjes med nytt hjullagerfett.
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
|
Re:
När man byter på gamla Alfor; 'ingår det att man har sönder radialtätningen. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (1911 totalt) |