Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
4070 besök totalt |
Jag ska utöka kapacieteten på mitt oljetråg och sätta bafflar för att minska risken för att suga luft.
Jag var ute förut och kollade hur högt nivån hamnade i trågen m.h.a vatten. Blev ca 100 mm upp mätt i trågets djupa del. Tänkte bygga flyglar på tråget ca 60 mm höga ca 30 mm upp från trågets botten. Tänkte komplettera med bafflar på sidan av pickuppen. Hur höga ska jag göra bafflarna? Under full vätskenivå? Över full vätskenivå? Hur nära pickuppen man man sätta bafflarna? Några för/nackdelar med att ha dom nära? Snabb skiss i autocad: ![]() Kontroll med vatten. Som ni ser hamnar nivån i kant med "vindplåten". Pickuppen sitter där förstärkningen är i botten är rund. ![]() _________________ Street Triple RS -18 |
||||
Bafflar tjänar två syften,
1 att se till att det finns olja vid pickuppen, 2 att se till att oljan inte skvimpar upp mot veven. De två ligger lite i konflikt med varandra. Det är lättare att kontrollera en mindre volym olja i sumpen och en uppdelning med bafflar minskar volymen per sektion. Men det får inte gå så långt att volymen inte räcker för en längre inbromsning vilket är gränsen för sektionens storlek. Ett sätt att kringgå detta är att ha "dörrar" i bafflarna så man får tillgång till mer olja från en riktning. En annan är en svängbar pickup. Vid 1G kan du jämföra med att luta tråget 45 grader och titta hur vattnet bär sig åt. Kan man stänga in oljan med ett tak så kan man klara höga G-krafter eftersom oljan inte kan slungas upp efter väggen. Men det hindrar å andra sidan återrinningen av oljan. Det hela blir en fråga om att anpassa tråget till omständigheterna, så jag kan tyvärr inte ge ett generellt råd. Det enklaste är om det finns något som går att kopiera. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Undrar bara vad det är som får dig att tro att nivån skulle vara där vattnet är under körning ???
_________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||||
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Det gäller en CA18DET motor som är små känd för att ofta få vevlagerras. Detta beror inte på dåliga vevlager utan pga. Otillräcklig smörjning. Finns en rad olika anledningar men i mitt fall kommer följaden vara mest troligt: Halvdålig vevhusventilation + laddtryck + mycket varv -> All olja vill hamna uppe i toppen. Då är det bra att ha lite extra att ta av i tråget. Givetvis ska vevhusventilatioen också ses över. Anledning två är oljetempen. En liter mer olja gjorde underverk för oljetempen på min brors SR20DET motor. (Som det finns fina tråg att köpa till). Då fronten redan är belamrad med IC bromskylning stag till splitter osv så har jag svårt att få dit större oljekylare än jag redan har. Diket: Givetvis kommer endel av denna oljan vara upp-pumpad i motorn och oljan kommer nästan alltid vara påverkad av g-krafter i någon riktning. Det var mer för att få någon riktpunkt att gå på. Tror inte själva G-krafterna är det största problemet på min motor men då jag vill ha större oljemängd så vill jag ju inte bygga dit det problemet. Jag kanske hel enkelt ska sätta trap doors på flyglarna och låta resten av tråget fungera som original. _________________ Street Triple RS -18 |
||||
Det är så att mängden olja inte har någon kylande egenskap, för att kyla uppkommen värme krävs att värmen transporteras UT-BORT från motorn. Men olja tar rätt lång tid att värma upp, så resultatet blir att man kan klara att köra hårt en längre tidsperiod innan tempen hinner stiga. Men skulle man fortsätta att tillryggalägga ett antal banvarv så kommer ALL olja att bli varm och då tar det desto längre tid att kallna åxå.
Funkar som en en för liten pump på komprssorn som därför kompenserats med en större tank. om oljan stannar i toppen bör du ordna återrinningen, kanske med externa slangar, till sumpen. Då kan du hålla en jämnare nivå i sumpen. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jo det är jag medveten om. Men jag tror också flyglarna har ganska bra kylande effekt då dom sitter bra till i luftströmmen under bilen. Kan hända att det blir längsgående kylflänsar påsvetsat t.o.m. Så här ser det ut på SR20DET motorn med eftermarknadstråg. Original har den motorn en övre del i alu och en undre del i svart material. Den undre delen är väldigt lätt att byta. Så här invändigt. Jag upplever bafflarna och trap doorsen väldigt låga. ![]() _________________ Street Triple RS -18 |
||||
Hej Göran, ja, i princip har du rätt, men en effekt av högre volym är att cirkulationshastigheten i systemet sjunker och mängden tid oljan "vilar" i tråget ökar. Eftersom tråget i sig kyler (ganska bra faktiskt) så sjunker totala temperaturen. Kan man utöka trågets förmåga att leda värme, kopplat till lite högre volym, kan det vara det lilla som krävs för att värmeavledning ska vara lika med värmetillförsel på en lägre temperatur. om tråget är av plåt är det ju lätt att testa för en normal hobbyist, bara öka volymen med flyglar samt lite flänsar. ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
4070 besök totalt |