| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Växellåda för bakhjuls drift vilken?
|
3 besök senaste veckan (12060 totalt) |
|
hej sitter just nu och planerar ett kommande bygge och har fastnat lipe på vilken växel låda jag ska använda. kommer bli bakhjulsdrivet med motorn fram och ca 250-300 hk sug motor och bak axel från bmw e30 med liknande uphägning som bmw'n har orginal. dom lådor jag har funderat på är: Getrag 260 och 265 då jag hört att dessa lådor ska vara riktig hållbara men nackdelen är att dom är lite svåra att hitta och dom kostar en del (i alla fall dom jag sett). då kom jag att tänka på volvos M90 låda som är lätt att få tag på och kostar inte så mycket och ska vad jag hört klara den effekten jag tänkt köra med. då till själva frågan. har ni några tips om växellådor fördelar, nackdelar, vilka bilar dom sitter i och ca pris? alla tips är av intresse. Mvh/ Mike edit: fixade stav fel _________________ Mikael Wallner Clio sport -02 |
||||
|
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Vad ska du ha lådan baki för motor?
Vad har du tänkt ha bilen till? Vad har du för effektregister i motorn? om du råkar hänga på en växellåda som gör att motorn hamnar på ett för lågt varvtal när du lägger i nästa växel blir det inte alls roligt... 250-300hk i en sugmotor innebär oftast att effekten ligger lite högre upp i registret (om det inte är en stor motor du har) |
||||
|
Re:
motorn är en 2 liters rad fyra kommer varva ca 8000 rpm eller mer beror på hur det håller. 300hk är lite i överkant men 250 ska gå (Det har jag bestämt ). hur registret kommer bli vet jag inte än efter som motorn inte är byggd, men det kommer som du säger bli mest effekt längre upp i registret. så en någorlunda tätstegad låda vore ju bra.
_________________ Mikael Wallner Clio sport -02 |
||||
|
Vad får den kosta...?
Lådan i Honda S2000 är ju ganska trevlig (6 växlar, tätstegad, snabbväxlad), och med varvstopp runt 9000 ska den tydligen tåla de ca 360 hästar många plockar ut med kompressor på originalmotorn, så det borde ju klara sig. Jag hoppas att min ska palla ca 300 hästar iaf... _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
En 2 liters fyra med 250 sug hk blir nog ganska spetsig i karaktären vare sig man vill eller inte.
Försök hitta en Getrag 262 CR (close ratio) den bör hålla och är tillräckligt sportig för att funka ihop med motorn. Ett annat sätt att "trolla bort" en felstegad låda är att välja slutväxel med hög siffra, då får man automatiskt tätare steg mellan växlarna. Jag skriver hög siffra, för jag har aldrig fått nån rätsida på vad som är "hög" eller "låg" utväxling. Hög siffra=bättre acc. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Re:
kom precis att tänka på s2000, ang pris så får den gärna vara billig något riktig max pris vet jag inte beror ju lite på vilka alternativ som finns. men säg 10000-15000 som max
Ja det finns ju en liten risk att den blir lite spetsig i karaktären
du råkar inte veta i vilka bilar 262 cr satt/sitter i? ja i värsta fall kan man ju försöka fixa till utväxlingen med slutväxel men vore helt klart bättre att ha en låda som ligger rätt och sen byta slutväxel för bättre acc eller toppfart. jag håller med dig om att det där med hög och låg utväxling är rörigt. Tack för alla bra förslag men ös på med mer om ni kommer på några. _________________ Mikael Wallner Clio sport -02 |
||||
|
Re:
Ett annat problem med att använda slutväxel som "moteld" är att kardanen kan börja snurra fortare än vanligt, speciellt om den högsta växel är överväxel (då snurrar ju kardanen fortare än vevaxeln). I slutet på Anderstorps raka snurrar min kardan med nära 7å5, lite snabbare än vid original maxhastighet (4,875:1 istället för 4,1:1). |
||||
|
Re:
Fick ett reservdelspris på 29400:- inkl moms för något år sedan, vilket förvånade mig med tanke på märket och deras vansinnespriser på diverse andra delar...! Detta är ju trots allt en trevlig 6-petad låda med finesser som egen oljepump.
Har iaf sett någon enstaka låda på Bildelsbasen för drygt 10000:-, men själv hade jag turen att hitta en betydligt billigare. Så, under 15000:- borde man väl kunna hitta en för iaf? Vad beträffar utväxlingar så är ju detta trots allt en gatbilslåda, så trots att 1:an ligger någonstans mellan 1:an och 2:an på en "normal" låda så blir den ändå bara depåväxel, iaf med under 4 kg/hk. 6:an kommer dock till användning på Anderstorps flygraka, trots lite effekt till luftmotståndet. Detta med slutväxel som ger teoretiskt 240 km/h vid 7000 rpm på 6:an. Lite mindre luftbroms och/eller lite mer effekt, så passar det nog riktigt bra! och ja, det blir ganska bra snurr på kardanen på 6:an... Nästan 24% över motorvarvet. Balansering skadar nog inte...!
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
*Error*
Getrag 262CR satt på M3 E30, och lite modeller med stora sexan och sportlåda på 80- och slutet på 70-talet. Typ 635, 535, M535, 735 osv. Dock var det bara tillval på dessa så att hitta en sån låda på en sådan bil är ett hyggligt svårt. *Error* 260 är jättevanlig, den sitter i princip på alla 5 seriebilar med stor sexa M30 på 80- och 90- talet. Finns även med annat bultmönster på lilla sexan. Edit: Som efterföljande talare påpekade sitter ej 262CR i M3 E30 som jag sa. Enligt rykten sitter den dock på 70-talsbilar med sportlåda och M30 motor. DOCK hittar inte jag den i ETK, utan där står att även dessa har 265/5
_________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||||
|
Re:
Getrag 265/5 heter lådan i M3 e30, lådan är dock vanligast utan "dogleg" med överväxel (265/6) i t.ex. e28 535, e34 535, e24 635, USA varianten av M3 e30 och e32 735. Finns både med fast och lös sprängkåpa. M10/S14/M30 delar bultmönster för lådan. Lådan fanns även i vissa Jaguar XJ6, Opel och Volvo 262. Tålig låda men lite dyr att köpa. Getrag 260 finns i olika varianter för både M30 (t.ex. e28 528) och M20 (t.ex. e30 325). Finns endast med fast sprängkåpa. Tål hyggligt med pulver och rätt trevlig låda att växla så länge länkaget är friskt och olja av rätt typ. Rasslar ofta i ingåede lager dock. Billig att köpa begagnad. 262CR satt väl i e21/02 om jag inte minns fel? Svagt minne om att den fanns även i Opel Manta?
_________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, BMW 750iAL -88, Zeekr 7GT -26 |
||||
|
Kinnby har väl 260-lådan i sin M5 CSL och där verkar den hålla trots gott om mos, koppling och fäste.
S2000 delar låda med IS200 och RX-8 och den är väl inte känd för att hålla speciellt bra vid vässning, iaf inte i wankelbilarna vad jag läst mig till. Men som alltid med lådor så handlar det väl mest om hur man hanterar dem. Vad ska du ha för motor? Det skadar ju inte att göra det lätt för sig och ta en låda som passa på motorn utan att behöva krångla till det i onödan. _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||
|
Re:
Heter inte den "sport"/CR-lådan Getrag 242/11? Jag menar den som fanns som tillval till 323i E21 och tidiga 323i E30, alltså med m20-motorn? Delar av dess innehåll är samma som till någon Opel har jag hört. Jag har en sådan och den ska i alla fall enligt Mobimech hålla för 231 hk/300Nm som jag kommer ha med nya motorn. Tror Pelle Persson hade en sådan till salu tidigare. Om den är kvar eller ej vet jag inte. Sök på köp/sälj.
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
|
Min vinterpulka (Lexus IS 200) har en 6-växlad låda som är jobbigt tätstegad (jag tröttnade på att använda alla växlarna redan första da'n).
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Ingen som nämner zf lådan som sitter på bmw 328/m3 e36 nyare 525 e34, 528 e39 och alla 325 och 525 tds 1053 slutar numret med på den lådan.
Är bland dem starkaste lådorna som finns på någon standardbil, och är betydligt mkt trevligare å växla än dem äldre getrag som satt på stora sexan som nämns innan. _________________ Daniel Carlsson |
||||
|
Re:
Låter ju som om det stämmer med släktskapet mellan S2000 och IS200 då.
Nu är det kanske lite mer hästar och vrid per kg i en lådbil, men ute på vägen känns det ju som om alla växlarna mest är en kul grej. Man rullar igång på 1:an, och sedan slänger man i valfri växel och åker, ungefär. Det är mest den lågväxlade generatorn och vibrationer vid pådrag på låga varv som gör att man växlar lite ibland.
Någon som vet vilka effekter, och framförallt vridmoment det handlar om när det börjar rasa lådor på S2000, IS200 och RX-8? Är det rakt fram eller bana det handlar om? _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Re:
I Miatans fall så finns det lite data där för raktfram så ska det tydligen gå bra ett antal repor med 614hk och klistrade däck, med 450 hade samma person inga ras på "en hel säsong". Men för racing så har jag svaga minnen att 350hk nämnts som borderline för längre bruk. Den sexpetaren är lite väl tätstegad även med 147hk, och är lite kärvare i växlingen än en frisk fempetare (Miatans fempetade är ju underbar men "tål" bara 250hk nån längre stund). Men vill man hitta alla fel snabbt så ska man speca in lådan i nån entypsserie Internetfakta har ju en förmåga att baseras på en eller två erfarenheter.
Det går ju att misshandla alla lådor, även med klena motorer.
|
||||
|
någon som har vet ut växlingen för ZF lådan det tipsades om?
har inte hittat det, men hittade till hondan: 1st: 3.133 2nd: 2.045 3rd: 1.481 4th: 1.161 5th: 0.970 6th: 0.810 Secondary gear reduction: 1.160 (vad är det???) Final drive: 4.100 Reverse: 2.800 (från wikipedia) hittade andra siffror från en annan sida. undrar vilka som stämmer om nu några gör det
Final Drive 4.10:1 1st Gear Ratio 3.12:1 2nd Gear Ratio 2.05:1 3rd Gear Ratio 1.48:1 4th Gear Ratio 1.16:1 5th Gear Ratio 0.97:1 6th Gear Ratio 0.81:1 (från http://www.fantasycars.com/derek/car edit:la till mer info _________________ Mikael Wallner Clio sport -02 |
||||
|
Mitt förslag:
Opel omega låda, r25, om man inte ska göra "bansai" starter, de är billiga och det finns gott om dem. Siffran 25 om jag inte minns fel ska väl stå för 250Nm och den passar på bolt on på vissa fyror i den effektklassen. Vi kör racing med en sån i kebabräsern... samt att en sån lösning kommer i Cortinan. Effekten ligger ju en bit under 300 men vi ska nog klå 200 i nån av dem iaf... Getrag 260 är väl specad för 260Nm? _________________ Tord Ringenha11 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (12060 totalt) |