Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche TURBO 996 VS Gt3 996
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
20349 besök totalt
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Michael Bäck skrev:
Zelander skrev:

Bara GT3 stolar och bälten kostar på Porschecenter närmare 50 tkr.


Kul att läsa hur priset för mod av dess bilar verkar öka med antalet inlägg
Iofs kostar porsche pengar med stolar & bälte för 50k känns som en felprioritering
en uppsättning riktiga racestolar,sidomantage & 6p-bälten av bra
kvalite köper man lätt för 20k.


Zelander skrev:

kört med 330 skivor och 4-kolvs och fått 100% bromsfade. Har man gjort det är känns det billigt att byta bromsar till bromsar som funkar. Både GT2 och GT3 cs/rs har större bromsar än turbon orginal, trots att de är lattare...
Kostnad c:a 20 tkr + montering


Har man vettiga belägg, bromsvätska & kylning & eldar upp 4* 330 bromsar
då bör man nog lära sig att bromsa innan man börjar bygga om


Du har så rätt, skönt att höra det från fler

Stolar kostar 15k beggat eller mindre...och då snackar vi orginal

Bromsar räcker alldeles utmärkt men jag vet visa som tror bara för dom fick bromsfejd att lösningen är att köpa 6 kolvs och tror att bromsprestandan ligger i antal kolvar.....tarox har ett 12 kolvs ok det måste bromsa väldigt bra då..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2174



Re:

Supramannen skrev:

Stolar kostar 15k beggat eller mindre...och då snackar vi orginal


Pma mig gärna vart jag hittar detta

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Supramannen skrev:
Michael Bäck skrev:
Zelander skrev:

Bara GT3 stolar och bälten kostar på Porschecenter närmare 50 tkr.


Kul att läsa hur priset för mod av dess bilar verkar öka med antalet inlägg
Iofs kostar porsche pengar med stolar & bälte för 50k känns som en felprioritering
en uppsättning riktiga racestolar,sidomantage & 6p-bälten av bra
kvalite köper man lätt för 20k.


Zelander skrev:

kört med 330 skivor och 4-kolvs och fått 100% bromsfade. Har man gjort det är känns det billigt att byta bromsar till bromsar som funkar. Både GT2 och GT3 cs/rs har större bromsar än turbon orginal, trots att de är lattare...
Kostnad c:a 20 tkr + montering


Har man vettiga belägg, bromsvätska & kylning & eldar upp 4* 330 bromsar
då bör man nog lära sig att bromsa innan man börjar bygga om


Du har så rätt, skönt att höra det från fler

Stolar kostar 15k beggat eller mindre...och då snackar vi orginal

Bromsar räcker alldeles utmärkt men jag vet visa som tror bara för dom fick bromsfejd att lösningen är att köpa 6 kolvs och tror att bromsprestandan ligger i antal kolvar.....tarox har ett 12 kolvs ok det måste bromsa väldigt bra då..


Visst kan det vara fräckt & roligt att köpa fina dyra delar men det är inte riktigt
samma sak som att få bästa prestanda för pengarna vilket väldigt många tycks tro.

Många med dyrare bilar verkar även tro att dyrare prylar är bra medicin mot
brister hos saken som vrider på ratten & trampar på pedalerna

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

Lind4hl skrev:
Supramannen skrev:

Stolar kostar 15k beggat eller mindre...och då snackar vi orginal


Pma mig gärna vart jag hittar detta


Håll koll på Blocket eller liknade, jag köpte mina för 15k för ett par år sen om det inte va ännu mindre till tom

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Christian Hammer
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 127



GT3 stolar för 14.000 kr

Vet dock inte om dom är sålda:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58117&highlight=stolar+gt3

_________________
Christian Hammer

Westfield SEiW -07
BMW M4 CS -18
Citera
Zelander
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319



Re:

Michael Bäck skrev:
Supramannen skrev:
Michael Bäck skrev:
Zelander skrev:

Bara GT3 stolar och bälten kostar på Porschecenter närmare 50 tkr.


Kul att läsa hur priset för mod av dess bilar verkar öka med antalet inlägg
Iofs kostar porsche pengar med stolar & bälte för 50k känns som en felprioritering
en uppsättning riktiga racestolar,sidomantage & 6p-bälten av bra
kvalite köper man lätt för 20k.


Zelander skrev:

kört med 330 skivor och 4-kolvs och fått 100% bromsfade. Har man gjort det är känns det billigt att byta bromsar till bromsar som funkar. Både GT2 och GT3 cs/rs har större bromsar än turbon orginal, trots att de är lattare...
Kostnad c:a 20 tkr + montering


Har man vettiga belägg, bromsvätska & kylning & eldar upp 4* 330 bromsar
då bör man nog lära sig att bromsa innan man börjar bygga om


Du har så rätt, skönt att höra det från fler

Stolar kostar 15k beggat eller mindre...och då snackar vi orginal

Bromsar räcker alldeles utmärkt men jag vet visa som tror bara för dom fick bromsfejd att lösningen är att köpa 6 kolvs och tror att bromsprestandan ligger i antal kolvar.....tarox har ett 12 kolvs ok det måste bromsa väldigt bra då..


Visst kan det vara fräckt & roligt att köpa fina dyra delar men det är inte riktigt
samma sak som att få bästa prestanda för pengarna vilket väldigt många tycks tro.

Många med dyrare bilar verkar även tro att dyrare prylar är bra medicin mot
brister hos saken som vrider på ratten & trampar på pedalerna


Här blev man ju rejält påhoppad för att man lämnar lite rekomendationer. Trodde detta forum var till för att man ska dela med sig av sina erfarenheter så att vi tillsammans kan utveckla våra bilar och vår körteknik.... Tycker detta närmare liknar diskussionsnivån på zatzy med massa tangentbordriddare som uppenbarligen behöver hävda sig av någon outgrundlig anledning thumbs down


/Björn

_________________
Björn Selander
Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294
STACC -Inspirerande och rolig körning på bana!
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2771



Det finns massor av saker man VILL ha men frågan var hur man får en Turbo att gå lika fort som en GT3:a.. Men vill man ha maximal känsla och SPEED finns det såklart mer att göra men då går Turbon bra mycket fortare än en GT3a oxå!

Såna som mig och Zeelander spårar ju ur och vill ha det "Gottigaste"!



/pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



Re:

Zelander skrev:
Här blev man ju rejält påhoppad för att man lämnar lite rekomendationer..


Ja kom inte här med en massa halvtaskiga rekommendationer,
i värsta besserwisserstil, för då nitar vi dig på direkten..



_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Zelander
Stockholm
Här sen Mar 2006
Inlägg: 319



Re:

mcburn4ever skrev:
Zelander skrev:
Här blev man ju rejält påhoppad för att man lämnar lite rekomendationer..


Ja kom inte här med en massa halvtaskiga rekommendationer,
i värsta besserwisserstil, för då nitar vi dig på direkten..




Ja, kvaliteten på rekomendationerna kan man ju ha olika uppfattning om, men om jag hade värsta bessewisserstilen i inlägget så ber jag om ursäkt, det var inte min intention.

/Björn

_________________
Björn Selander
Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294
STACC -Inspirerande och rolig körning på bana!
Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 280



Gissar att Pärs inlägg va 100% ironiskt.. Och att även rickards och bäcks inlägg va riktat mot allmän bromshysteri inte nåt personligt (även om det väldigt lätt kan tolkas så)

Summa summarum org turbo bromsar räcker riktigt riktigt långt med rätt belägg, vätska, och ordentlig kylning, framförallt på en lättad bil..

_________________
Krister Svahn
Porsche 911 turbo -80
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

zeb930 skrev:
Gissar att Pärs inlägg va 100% ironiskt.. Och att även rickards och bäcks inlägg va riktat mot allmän bromshysteri inte nåt personligt (även om det väldigt lätt kan tolkas så)

Summa summarum org turbo bromsar räcker riktigt riktigt långt med rätt belägg, vätska, och ordentlig kylning, framförallt på en lättad bil..


Nä personliga påhopp var det absolut inte tänkt som.
Utan snarare det som nämns ovan ang bromsar & många gånger
övertron till att stora,nya & i många fall onödigt dyra bromsar är lösning om
man får problem med fading & överhettning av sina orginalbromsar
som i många fall är mer än tillräckliga med lite enklare mod.

rätt belägg (pagid,carbotech,pfc eller ferodo)
Vettig bromsvätska t.ex motul rbf 600
friska orginalskivor
kylning till skivcentrum
sen är ju rätt bromsteknik a & o kort & hårt på pedalen.
Fel teknik kan elda upp det mesta i bromsväg.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Turbo eller GT3?
Mmmm, den här verkar vara en bra kompromiss: http://www.youtube.com/watch?v=XzeLcvgOVzQ

_________________
--
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



GT3!!!

_________________
Citera
Michael Olsson
Stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 11



Tjena!

Jag har haft ganska många olika Porschar. Den jag gillade bäst var en 964 RS, dock helt utan komfort.

Vad gäller bankörning med GT3 och Turbo, så undrar jag hur många som verkligen provat båda av dessa.

Jag hade en GT3 MKII innan min 996 Turbo som jag har nu. Så jag anser att jag kan jämföra dessa ganska bra.

Visst är det skillnader mellan bilarna och de flesta skillnaderna har ni nämnt i diskussionerna. Men.. GT3 och Turbo går ganska lika på bana. Det som gör den största skillnaden är typen av bana. En bana med långa raksträckor ex Anderstorp gynnar Turbon med fler hästkrafter, men Karlskoga gynnar GT3an med lägre vikt.

Båda går att köra på gatan men Turbon är mycket mer komfortabel.

Skillnaden är inte så stor mellan bilarna i original utförande. Båda kan förbättras. En GT3a kan göras till en CUP och en Turbo kan göras till en CUP men med 700 hk.

Se bara till att köpa någon av dessa så blir du nöjd. Vill du sedan byta är den bara att göra det.

Lycka till!

Mvh Michael

_________________
Michael Olsson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Bra skrivet micke

Men en moddad turbo åker ifrån en gt3a lätt med samma modds, sen har man ju motor delen som du säger som är oändlig på turbon

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3688



Re:

Michael olsson skrev:
Tjena!

Den jag gillade bäst var en 964 RS...




_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1955



Re:

964RS skrev:
Michael olsson skrev:
Tjena!

Den jag gillade bäst var en 964 RS...





Tänk så lättroad man kan vara Anders.....
Han har säkert en poäng där dock!

Jag skulle nog resonera såhär, om du tänker dig köpa en färdig bil utan att bygga om, modda eller så och ska köra bana så är GT3:an rätt val. Ska du köpa för att få snabbaste möjliga bil och få detta genom div. modifieringar så är TT ett mycket bra utgångsläge. Lättning, 2wd (om man vill ha det, å de vill man...) chassie osv. gör att du genom detta får en bil som är snabbare än vad en GT3:a någonsin blir.
Sen kan man ju tillägga det också att det är rätt få som utnyttjar en GT3:a fullt ut, även turbo naturligtvis men man brukar se dessa lågflyga på rakorna istället och kompenserar på detta vis förarbristen i kurvorna.
Det handlar helt och hållet hur du resonerar men , som sagt, tänker du färdig bil så hade jag valt GT3 alla dagar i veckan.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche TURBO 996 VS Gt3 996
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
20349 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande