Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Westfield bygge! (med bilder)
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
31556 besök totalt
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339


Trådstartare
Visst. thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1147



Lars Falk skrev:
Tjena Bomb-Mannen!

Det börjar likna något nu. thumbs up

Vad är det för "motorkuddar" du använder. De ser mjuka ut. Jag har problem med att motorn rör sig för mycket i sidled. Funderar på att leta rätt på några hårda rackare och vinkla fästena/gummina för att få det styvare. Känns det mjukt om ruskar motorn i sidledd? Vad tror du?




om man inte bryr sig om vibrationerna från motorn så är ett hett tips att använda hockey puckar som motorfästen ist för org, flexxar ytterst lite och tål högt tryck!! Billigt e det oxå kan tilläggas

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367



Cooper Killen skrev:
Lars Falk skrev:
Tjena Bomb-Mannen!

Det börjar likna något nu. thumbs up

Vad är det för "motorkuddar" du använder. De ser mjuka ut. Jag har problem med att motorn rör sig för mycket i sidled. Funderar på att leta rätt på några hårda rackare och vinkla fästena/gummina för att få det styvare. Känns det mjukt om ruskar motorn i sidledd? Vad tror du?




om man inte bryr sig om vibrationerna från motorn så är ett hett tips att använda hockey puckar som motorfästen ist för org, flexxar ytterst lite och tål högt tryck!! Billigt e det oxå kan tilläggas



Hej , ett tips på motorkuddar

själv handlade jag volvo gammla 240 Diesel 6:ans motor kuddar på micro (tung motor) , ca 60 kr (har jag för mig) styck och sten hårda thumbs up

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 479



Ännu ett tips på motorkuddar.... Volvo Valp. Enbart 1,5-2 cm höga och stenhårda.

_________________
/Markus Lefors

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Lefors skrev:
Ännu ett tips på motorkuddar.... Volvo Valp. Enbart 1,5-2 cm höga och stenhårda.


Instämmer!...dessutom får man ta i rätt duktigt i körningen för att ha sönder dem...

_________________
Karl Brag
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339


Trådstartare
Var köper man Valp-delar?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Westfield skrev:
Var köper man Valp-delar?


Hos Volvos återförsäljare skulle jag tro...

_________________
Karl Brag
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Ni som bygger eget, vad använder ni för pryttlar för att klamra upp broms- och bränslerör? Popnitar ni dom pryttlarna i karossen sen?

Mvh
Magnus, med trasiga klamrar på 924:an...

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Magnus K skrev:
Ni som bygger eget, vad använder ni för pryttlar för att klamra upp broms- och bränslerör? Popnitar ni dom pryttlarna i karossen sen?

Mvh
Magnus, med trasiga klamrar på 924:an...


Lite olika, inne i bilen använder vi såna där runda plastpinaler som man trycker ner i ett borrat hål i plåten och som man sen kan fästa ett buntband i...jag har ingen aning om vad de heter egentligen, märks det??

_________________
Karl Brag
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Hehe, tjaaa den beskrivningen var bra. thumbs up

Det jag tänkte på var pryttlar till att fästa på undersidan av bilen...

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Magnus K skrev:
Hehe, tjaaa den beskrivningen var bra. thumbs up

Det jag tänkte på var pryttlar till att fästa på undersidan av bilen...

Mvh
Mangan


Jag brukar använda rostfria klämmor med ett gummiskydd på, brukar finnas på reservdelsställen. Finns i olika storlekar från bromsrör upp till kylarslangar. Har popnitat fast dom. Dom där plasthållarna tycker jag ser lite klena ut.

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339


Trådstartare
Jag har hela sex nitar på min bil, så många fler lär det inte bli. Och de sitterpå bakkanten för att hålla fast karossen.

Jag har använt såna där Biltema "Monteringsclips för bromsrör":


Gjorda för 6mm borr, jag skulle använt 5,5mm för de sitter aningen löst, plus att på vissa ställen fanns inte plats för borrmaskinen så man fick göra hålet från sidan,d vs det blir lite ovalt, med påföljd att de blir lite lösa.

För bränslerören använde jag rostfria gummiklammer (också Biltema):

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Westfield skrev:
Jag har hela sex nitar på min bil, så många fler lär det inte bli. Och de sitterpå bakkanten för att hålla fast karossen.

För bränslerören använde jag rostfria gummiklammer (också Biltema):


Varför använder du inte popnit, vad har du mot denna underbara uppfinning ?

Precis sådan klämmor är det jag har... använder dom till allt.. bromsrör, bränslerör, kablar.

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339


Trådstartare
Övergripande (förutom tekniskt "osnygg" lösning) så har jag tre problem med popnitar:
- aluminium och plåt ihop utan skydd kan mha lite vatten bli otrevlig galvanisk korrosion
- ska man ta bort dem blir det kvar en liten "plutt" inne i röret och man måste då borra hål i båda ändar och "dammsuga" ut dem
- för att få bort dem tar mycket kraft och energi att borra ut dem

Så istället har jag borrat och gängat M4 skruvar och där lämpligt, locktitat eller använt låsbrickor.

Där jag nitat är det ett öppet rör i båda ändarna så man får bort pluttarna som blir kvar efter utborrning.

Jag kanske är lite ibland men sån e jag...

EDIT glömde lägga till: att om jag får problem med att mina M4-or lossnar, så kan man alltid borra upp till 4mm och köra i popnitar ändå. Dessutom har jag nu fått upp snitsen på borra/gänga (när man gjort ca 350 såna hål så börjar man lära sig...)

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281




_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Westfield skrev:
Övergripande (förutom tekniskt "osnygg" lösning) så har jag tre problem med popnitar:
- aluminium och plåt ihop utan skydd kan mha lite vatten bli otrevlig galvanisk korrosion
- ska man ta bort dem blir det kvar en liten "plutt" inne i röret och man måste då borra hål i båda ändar och "dammsuga" ut dem
- för att få bort dem tar mycket kraft och energi att borra ut dem

Så istället har jag borrat och gängat M4 skruvar och där lämpligt, locktitat eller använt låsbrickor.

Där jag nitat är det ett öppet rör i båda ändarna så man får bort pluttarna som blir kvar efter utborrning.

Jag kanske är lite ibland men sån e jag...

EDIT glömde lägga till: att om jag får problem med att mina M4-or lossnar, så kan man alltid borra upp till 4mm och köra i popnitar ändå. Dessutom har jag nu fått upp snitsen på borra/gänga (när man gjort ca 350 såna hål så börjar man lära sig...)


Vi är väl all lite !

Det blir snyggt med skruvar det kan jag hålla med om. Det här med galvanisk cell mellan alu och järnram får du inte det ändå eller vad har du för material i skruvarna.... hur är det mellan alu och järn vilken blir offeranod ? Var längesedan jag läste kemi nu ... Är det inte problem med skruv när du inte kommer åt att borra helt vinkelrätt mot plåten. Skallen borde bli sne då... en popnit drar sig rätt så att säga.

Jag har kollat lite på bilderna här i tråden under lång tid coh jag måste säga att Westfield verkar ha mycket bra finish på sina delar... både ram och glasfiber ! Kommer att bli ett snyggt bygge ! thumbs up

/Per W... håller på att bygga en jätte marrakas av av popnits-"pluttar" och en seven ram !!!!

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Såhär typ...

http://www.turnermotorsport.com/html/detail.asp?PRODUCT_ID=TME


Jaa, typ. Fast jag tänkte mig lite längre t.o.m. men halva längden kanske duger. Och sen pressas på med mycket vatten/diskmedel.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Per Wackt skrev:
[hur är det mellan alu och järn vilken blir offeranod ?


Aluminium.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



Kristian Larsson skrev:
Per Wackt skrev:
[hur är det mellan alu och järn vilken blir offeranod ?


Aluminium.


Då är det smart med stål skruv.. blir plåten som offras istället för niten.
Är det här med korrosion av nitarna något praktiskt problem på seven bilar eller är det ett teoretiskt problem. Någon som har erfarenheter ?

Är det ett praktist problem så får man väl praktiskt lösa det med att borra ur nitarna och ersätta dom med nya säg var 5 år.

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339


Trådstartare
Mellan plåten och stålet i chassit ligger färg och sedan även byggsilikon, så däremellan är inte sådär jättemycket kontakt. Skruvarna är zinkade så de inte rostar.

Där det är knöligt blir skallen sned, det stämmer, men på vissa ställen har jag helt enkelt inte skruvit in nånting för silikonet är så pass starkt att det håller i rätt väl ändå.

Skruvar blir lite halvsnyggt. Jag har inte haft råd att köpa 500 skruvar med insex huvuden och avrundade (hade kostat ca 2000kr bara för skruven), så de flesta är sexkantade M4x10 från Biltema som kostar i princip ingenting. Sen på kardantunneln och inom räckhåll för förare/passagerare sitter med rundade huvuden, iom. att där är större risk att man tar i eller kläder går emot.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339


Trådstartare
Per Wackt skrev:
Jag har kollat lite på bilderna här i tråden under lång tid coh jag måste säga att Westfield verkar ha mycket bra finish på sina delar... både ram och glasfiber ! Kommer att bli ett snyggt bygge ! thumbs up


Njaa säger jag bara. Många saker har jag fått modifiera eller tillverka själv. Fast iofs det komplicerade såsom bärarmar, chassi osv har varit bra kvalite på thumbs up

Jag lär turnera sommaren igenom på så många banträffar jag hinner med, så då kan du få se med egna ögon förhoppningsvis.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Allmänt banåkaforum
Westfield bygge! (med bilder)
<<   1, 2, 3 ... , 10, 11, 12   >>
31556 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande