Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
TOE OUT...
1, 2   >>
2805 besök totalt
bmwsson

Här sen Jan 2003

Trådstartare
TOE OUT...

Jag köpte en coilover ombyggnadssats från Ground Control. Dom rekomenderar 1/8" ca: 3mm toe out. Går det att köra med det överhuvudtaget på gatan. Jag testade 0 på min för ett par år sedan men bilen blev alldeles för orolig på gatan.

Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Jag kör med 0 toe fram och -3mm bak (Tot.) Kan tänka mig att testa lite toe out fram
för en lite mer nervös framfart. Nu beror det ju på massa saker som inte
jag begriper men toe inst. beror lite på hur breda däck man har, offset mm.
Säkert svårt att generalisera. Såg dina prylar bra ut?? En bild kanske?
Hoppas att du blir nöjd. Själv har jag bara gott att säga om GC.

Jan Nagy
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003

Jag kör med toe-out fram för att få roligare turn-in. Jag till och med lite tou-out bak men det är jag nog ensam om...

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Jag kör 1-2 mm toe out fram. Fungerar fint på min bil iaf, även om det ju är lite annan konfiguration...

Här sen Jan 2003

Trådstartare
Janne N skrev:
Jag kör med 0 toe fram och -3mm bak (Tot.) Kan tänka mig att testa lite toe out fram
för en lite mer nervös framfart. Nu beror det ju på massa saker som inte
jag begriper men toe inst. beror lite på hur breda däck man har, offset mm.
Säkert svårt att generalisera. Såg dina prylar bra ut?? En bild kanske?
Hoppas att du blir nöjd. Själv har jag bara gott att säga om GC.

Jag är mycket nöjd, det är perfekt kvalitet på deras grejor. Bild ja, det skulle nog ta ett par månader med vanlig kamera. Skulle vara kul med digitalkamera speciellt på ett sånt här forum.

Åt vilket håll går toe vid ökad negativ camber?

Vellinge
Här sen Jan 2003

Jag kör med 3mm (saml) toe-out fram och 3mm toe-in bak. Fungerar utmärkt på gatan, dock något sämre med mina veka vinterdäck, bilen vill gärna orma sig något i högre hastigheter.

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Esa skrev:

Åt vilket håll går toe vid ökad negativ camber?

Beror ju på hur styrstagen sitter. Framför eller bakom. På M3:an sitter dom ju framför och då blir det mera toe out. Hur mycket beror på hur mycket bilen är sänkt och lite sånt. Men M3:an verkar inte va så känslig för det som porschen. Där sticker toe direkt när man ändrar cambern. Men det är förmodligen nåt uträknat.

Täby
Här sen Dec 2002

Vi åker med lite olika påhitt i toe...allt från en aning in till ganska mycket out...

Jönköping
Här sen Dec 2002

Jag kör med ganska mkt toe-out nu och förutom en trevlig turn-in så har jag även fått ett mindre trevligt däcksslitage. Ska montera excentriska länkarmsbussningar snart och då får jag ju lite mindre toe-out.

Horda
Här sen Nov 2002

Micke Eriksson skrev:
Jag kör med ganska mkt toe-out nu och förutom en trevlig turn-in så har jag även fått ett mindre trevligt däcksslitage. Ska montera excentriska länkarmsbussningar snart och då får jag ju lite mindre toe-out.

Är du riktigt säker på det? Jag ser inget som skulle göra att det blev mindre toe-out när du monterar sånna bussningar. Men jag kan ha missat nåt.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Lotus Samuel skrev:
Micke Eriksson skrev:

Är du riktigt säker på det? Jag ser inget som skulle göra att det blev mindre toe-out när du monterar sånna bussningar. Men jag kan ha missat nåt.

DITo!

Möjligen att du får mer toe out...men det är en sååå marginell skillnad så undra om du märker/kan mäta den.

*plockar fram triangellinjalen igen*

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Micke Eriksson skrev:

Hmmm, jag ser inte riktigt problemställningen, toe är ju hur lätt som helst att justera (även på bmw antar jag), så det spelar väl ingen roll om en bussningen ändrar inställningen. För vi pratar väl toe fram? Eller du menar bak? Kan inte toe justeras bak på E30?

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Pär Hylander skrev:
Micke Eriksson skrev:

Hmmm, jag ser inte riktigt problemställningen, toe är ju hur lätt som helst att justera (även på bmw antar jag), så det spelar väl ingen roll om en bussningen ändrar inställningen. För vi pratar väl toe fram? Eller du menar bak? Kan inte toe justeras bak på E30?

Toe fram är svinenkelt att justera framtill på en E30.
På tal om vilket så kom jag och anders fram till (efter en ovetenskaplig mätning) att jag hade 1mm negativ camber framtill, och jag upplever bilen som jobbigt nervös på motorvägen med sommardäck på. Den kan få för sig att byta fil utan mitt medtycke, kan inte föreställa mig hur det skulle vara med positiv toe fram
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Andrew, nu har du blandat ihopa begreppen...

Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:

Nä detta är verkligen inget problem egentligen. Det va väl mer en liten diskussion om hur vinlarna relarterar till varandra. Det sista man gör när man ändrat nåt är ju att ställa toe och det är mycket enkelt på BMW OM inte stagen rostat fast som på många gamla E30. Men inte på min.

Jönköping
Här sen Dec 2002

Nä toe är inte svårt att ställa fram på E30, speciellt inte på min då jag har monterat en ny styrled , bara det att det är kallt ute på parkeringen + att jag ska byta bussningar snart så då tänkte jag att jag får lite mindre toe automatiskt. Men jag har kanske gjort en liten tankegroda ang om jag får mindre toe-out vid bussningsbyte. Jag tänkte att den nya bussningen gör att hjulet kommer lite längre fram och om styrstagen är vinklade lite snett bakåt så borde jag få mindre toe. Men det är kanske här jag har tänkt fel, dom är kanske vinklade snett frammåt? isåfall så borde det ju ge mer toe-out.

Edit: Hittade en bild på framvagnen och det verkar som att stagen sitter vinklade snett bakåt. Iom att hjulet kommer längre fram så kommer det att behövas ett längre styrstag. Med oförändrad längd på staget så borde det ge mindre toe-out.

Edit 2: Plural o singular ni fattar vad jag menar...

Malmö
Här sen Maj 2003

Pär Hylander skrev:
Micke Eriksson skrev:

Bumpsteer is the name of the Game.

Eller som britterna så pedagogiskt säger toe-in-bump...

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003

Trådstartare
TOE OUT...

Verkar som dom flesta anser att det är värt ett försök.

Horda
Här sen Nov 2002

Micke Eriksson skrev:
Nä toe är inte svårt att ställa fram på E30, speciellt inte på min då jag har monterat en ny styrled , bara det att det är kallt ute på parkeringen + att jag ska byta bussningar snart så då tänkte jag att jag får lite mindre toe automatiskt. Men jag har kanske gjort en liten tankegroda ang om jag får mindre toe-out vid bussningsbyte. Jag tänkte att den nya bussningen gör att hjulet kommer lite längre fram och om styrstagen är vinklade lite snett bakåt så borde jag få mindre toe. Men det är kanske här jag har tänkt fel, dom är kanske vinklade snett frammåt? isåfall så borde det ju ge mer toe-out.

Edit: Hittade en bild på framvagnen och det verkar som att stagen sitter vinklade snett bakåt. Iom att hjulet kommer längre fram så kommer det att behövas ett längre styrstag. Med oförändrad längd på staget så borde det ge mindre toe-out.

Edit 2: Plural o singular ni fattar vad jag menar...

Jag förstår hur du tänker men blir det inte tvärtom??

Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Det finns flera fwd. svar i denna tråd. Är det inte skillnad mellan fwd/rwd
ang. toe?? Fwd. brukar väl ha mer toe out fram än rwd pga. att drivhjulen
sitter fram. Eller

Jan Nagy
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Jag förstår öht inte funderingarna runt toe i fram. Många hävdar att man får kvickare turn-in med toe-out fram. Det borde väl snarare bli så att man understyr nåt 100 ms när man lastväxlar till yttre framhjulet? Dessutom, vid hastiga pålastningar har man oproportionellt mycket grepp, dvs mycket grepp innan "för mycket" värme byggts upp. Läs RCE-artikeln som AndersY hänvisar till i https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3730

Dessutom verkar toe-out i bak vara paria. Med en i grunden understyrd bil, tex en framhjulsdriven, borde det väl vara en välkommen hjälp när bilen styr ut baken av sig själv när lasten skiftar till yttre bakhjulet?

Jag har både geometrisk medstyrning i bakvagnen samt att bussningarna flexar åt medstyrningshållet, Dvs åt toe-out-hållet. Det som Saab 9-3 blev kritiserad för av diverse nitiska älg-testare.

SuperTouring-S40:nas karakteristika "jazzande" med arslet i kurvorna gissar jag berodde mest på statisk toe out i bak. Den minskula fjädringsvägen borde utesluta geometrisk medstyrning.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Allmänt banåkaforum
TOE OUT...
1, 2   >>
2805 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande