| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Skivan hamnar utanför belägget??
|
1457 besök totalt |
|
Hej! Fick mina skivor och belägg idag till min bromsuppgradering
Men märkte att skivan hamnar utanför belägget
Gör det nått eller ska jag svarva skivorna lite??
MVH _________________ Markus Rantala Audi S2 Coupé -94 |
||
|
så länge belägget inte hamnar utanför skivan är det ingen fara rent säkerhetsmässigt och jag är säker på att förlusten i effektivitet är minimal. Brukar inte skivan gå ett par mm utanför beläggen på de flesta bilar?
_________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||
|
Re: Skivan hamnar utanför belägget??
Egentligen skal belägget täcka slitytan på skivan och anledningen är temperaturspridningen. Den del som ligger utanför beläggen värms inte upp i samma takt och sprickbildning kan uppstå. Nu kanske inte risken är särskilt stor vid gatbruk samt om kanten är liten, men en skillnad i nötning kan det bli som beläggen hakar i när man skall ta ut dom. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Det där fenomenet tycker jag mig se på var och varannan uppsättning bromsar.
Eftersom jag svarvar bromsskivor efter nedslitning eller skevhet så ser jag en hel del skivor där belägget nyttjat 90% av slitbanan. Kan dock säga att precisionen och passformen är mycket bättre på bromsar som sitter på lite mer sofistikerade bilmodeller som Volvos R och Audis S. Man lägger väl inte ner så mycket utveckling och energi på billigare bilmodeller kan jag tänka. Run what you brung. _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
Ja som sagt det är ihopplock, Porsche GT3 4-kolvsok med Audi S8 345x30 skivor.
om jag har fattat det rätt nu, så är det alltså ingen fara att köra såhär med lite överhäng?? Mvh _________________ Markus Rantala Audi S2 Coupé -94 |
||
|
Re:
Bra då kan jag sova gott inatt Ögonen kommer väl sitta i vindrutan
Tack till alla som svarat! Det här forumet är Mvh _________________ Markus Rantala Audi S2 Coupé -94 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1457 besök totalt |