Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO (951) -88 "Racebiten" | 1, 2 >> 15040 besök totalt |
390 hk / 500 Nm Motor, växellåda och avgassystem: orginal M44/51 motor som genomgick helrenovering 2006 i år monterades en mls toppackning och avgasröret efter turbon byggdes om till 3" fram till den nya sbf godkända race katten, alla kylslangar och turboslangar har bytts ut mot nya orginal. Motorstyrningen är modifierad med ett MAF system som ger snabbare respons och nogrannare bränsle luftblandning, alla ingående delar i maf kitet är porsche orginal artiklar utom chippet i boxarna, Bilen kan köras på 98 blyfri eller E85 Motorn är bromsad hos Rototest i Rönninge med E85 till 390 hk vid 1,2 bar, 360hk vid 1,0bar. När motorn byggdes var prioriteringen körbarhet även på låga varv och vridmomentet är 480nm vid 3000varv, vid 3500varv är vridet 500nm. Jag har nu bromsat in den till c:a 305 hk för att kunna klassa in i PCSR klass 8c orginal turbo s låda från 89 års mod (förstärkt 2a och kronhjul), modifierad oljekylning, I år monterades en genomgången låda med frächa synkringar och en del lager byttes, diffbromen av ramplamell typ demonterades och kontrollerades, Gt3 cup sinterlamell (Faktiskt möjligt att fickparkera vid snabbköpet med), 944 turbo s tryckplatta och urtrampnings lager nytt 2006. Effekt och prestanda (ingående) Prestanda med c:a 305hk och vanliga gatdäck (michelin pilot sport) 0-100 km/h = 4,9 sek 80-120 km/h = 2,9 sek 60-160 km/h = 8,1 sek 1/4 mile =13,4 sek Chassi: Denna bilen stod modell för beräkningen av Dr Jarlmarks berömda leda kitt, uppdaterade och renoverade 2006 med den nya förbättrade typen av topptätning, justerbar dämpning i 12lägen, Sandens topplagringar, steglöst justerbara krängningshämmare i crommolly stål fram och bak enligt Jarlmarks recept. Gt3 mk1 bromsar med sanden adaptrar runt om med 330 mm i diam och Pfc 01 belägg, modifierad ABS med justerbar tryckreducering till bakhjulen. Fälgar, däck och bromsar: 9,5x18 fram 11x18bak cargraphic fälgar med 265/35-18 och 295/30-18 michelin pilot sportcup, regn hjul: 8x17 o 9x17 med nya michelin pilot sport Interiör / Inredning: 2st Sparco stolar med Sparco 4punktbälte på förarsidan och orginal 3punkts bälten (för Sbp) Guss helbur monterad 2002. Bilstereo och multimedia: ipod? räknas det? Exteriör / Styling: Framskärmar, stötfångare, frontplåt, motorhuv, bagagelucka, taklucka, trösklar,frontläpp, från Plastis i göteborg= bra passform och hög kvalite. Bakvingen är en förlängd Gt3 cup vinge köpt i tyskland. Bakstötfångare av amerikansk modell för att ge gynnsammare bakvingeplacering. Sidorutor av polycarbonat. Kinnekulle ring 8/8 (1,00,1) Härlig dag... |
||
|
||
Var ett tag sen jag gjorde något i biltråden.
Har monterat nya plastdörrar från Plastis = kan rekommendera, jäkligt fin passform och mycket välgjorda.... Kommer korta av framsplittern för att passa in i nya pcsr reglementet ( får sticka ut max 5cm framför bilen.) Sen blir det ny lack, kommer fortsätta med svart grund men det kommer nog att tillkomma en färg. Vilken? Har inte till 100% bestämt mig än men är ganska säker. Den kommer inte bli mindre rejsig iaf Smile Kommer tona ner baklysen samt blinkers med självhäftande film (när de lyser är det fortfarande rätt färger som lyser) blir bara lite råare look. Ska se om jag kan fixa glappet i växelspaken (någon som har något råd eller tips?) samt förlänga växelspaken så det blir lite tightare mellan växlarna (shortshift) Stålomspunna bromsslangar är också på G Pheu.. börjar kännas svettigt att hinna allt. :S |
||
Blev lite lättare "styling" arbeten idag när tjejen var med och skulle hjälpa till i garaget.
Man ser att reflexerna fortfarande lyser igenom på bilden tagen med blixt (obs, inga lysen är tända.) och på bilden tagen utan blixt ser den mörk och fin ut. Blinkersen blinkar fortfarande gult också (var ju tvungen att testa) , ser riktig fint ut. |
||
Glappet i växellänkaget brukar sitta på två ställen. Dels framme vid spaken, under damasken, där sitter det en liten axelstump med låsringsspår svetsad i spaken som brukar slitas ned inne i rörbiten som sitter svetsad på länkagestaget. Jag gjorde så att jag kapade bort den slitna axelstumpen och ersatte den med en M10-bult (som jag svetsade fast) med bricka och låsmutter. Det är dock viktigt att bulten är ogängad en lagom bit från bultskallen så rörhylsan på länkagestaget sitter så tajt som möjligt för att undvika glapp.. Glapp nummer två brukar sitta i en plastbit (det så kallade växelkorset) bak vid lådan. En ny sån kostar 3-400kr hos Utzon men jag tror att den är lite knivig att byta när lådan sitter på plats. Själv tillverkade jag en egen av en bit aluminium istället. Jag har ett par bilder på sidan fyra i min byggtråd. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Urban Karlsson |
||
Jag gör lösningen fram, tror att det kommer räcka. Men jag använder 2 axial kullager istället för brickor. Sen ska jag kapa och svetsa på 15mm förlängning på spaken så det blir shortshit effekten också.
Kollade in din byggtråd och det ser ju ut att bli riktigt bra det där |
||
Förlängningen gör man under fästet för att få samma effekt som när du köper en shortshift för dyra pengar... Här finns bilder och lite mer info om det. http://www.944sverige.com/forum/view |
||
Aha, trodde du menade att förlänga spaken på ovansidan. Ska bli intressant att höra hur du tycker känslan blir. Är själv lite skeptisk till att man faktiskt blir snabbare i växlingarna med short-shift. Har dock bara provat 1 variant på 944an, slagen blev kortare men bökigare vilket gjorde att växlingstiderna inte blev bättre. Men det kanske bara är en vanesak.
_________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||
Nej, den är mappad för E85 och jag kör bara på det. Bättre för miljö och motorn går kallare. Vill jag köra på 98 så får jag mappa om den... |
||
Varje gång jag läser om din bil och ser bilderna på den så inser jag hur mkt det är kvar att göra på min bil när jag är klar med allt motorjobb
Hur sitter egentligen bakspoilern fast? Är original gummispoiler intakt? Går det att öppna kofferten? Frågorna är många _________________ Urban Karlsson |
||
Det var inte så många frågor Den sitter i aluminium som är sågad efter bilens form och orginalspoilern är ursågad för fästena. Det går inte att öppna utan att skruva bort vingen. |
||
Tackar, det var ungefär så jag tyckte att det såg ut ja..
Mitt mål och min förhoppning är ju att jag ska kunna ta min bil de tio milen fram och tillbaka till jobbet då och då så lika kompromisslöst rejsigt kan jag inte bygga men jag har ju vissa funderingar på om den kanske ändå ska få se sån ut och då är din bil en bra inspirationskälla. _________________ Urban Karlsson |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO (951) -88 "Racebiten" | 1, 2 >> 15040 besök totalt |