| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
"enklare" elektroniskt gasspjäll
|
5669 besök totalt |
|
håller på å bygger lite kompressormatning i mi bil, vil ha ett elektroniskt gasspjäll som jag styr via strömtillsag. finns ju mängder av nyare bilar som har dessa typ av spjäl. men som jag förstått är det oxå en detalj som inte helt sällan strular/går sönder. jag vill enkelt kunna styra på följande sätt. en knappt i kupeen som jag använder för att mata spjället med 12v. via styrenheten jag aväänder så släpper jag laddtrycket via jord-signal under givna förhållanden. nått liknande det systemet som Wv har i sina nyare turbo+kompressorkärra dvs. som jag förstått så har volvos spjäll som tex strulat ofta dubbla motorer som styr öppningen och sen även en vinkelmätning internt i enheten, å det är nån av dessa parametrar som ballar ut/går sönder å då fattar inte styrsystemet vad som händer.,??? men i mitt fall kanske det spelar mindre roll då jag mer eller mindre bara komer ha två lägen på spjälllet öppet resp stängt. så är jag inte intreserad av att veta den aktuella vinkeln på spjället lr liknande.... så det enklaste vore ju ett spjäll som hålls stäng av en fjäder och som öppnas vid 12matning. borde ju finnas enklare modeller av spjäll och andra mer avancerade, jag vill ha den enklaste modellen som inte strular så mycket
nå tips??? även om nån vet mer ingående hur det funkar så skriv gärna en rad , jag har testat googla lite men hittar inget ingående vilka modeller som funkar på vilket sätt osv
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Re: "enklare" elektroniskt gasspjäll
Vill du ha det öppet under dellast och tomgång eller är det nåt till twincharge? Kolla hur det är gjort original, en vakuumklocka styr ett spjäll mellan in och utloppet. Tex mini cooper S http://new.minimania.com/web/Item/NM Senare generationer av Eatons kompressorer har dem inbyggda http://www.eaton.com/ecm/groups/publ om du prompt vill att motorstyrningen ska råda kan du sätta en elstyrd ventil på vakuumslangen, du har ju alltid(förutom full mutter) undertryck mellan gasspjället och inloppet. _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||
|
den ska vara stängd i vilande läge, helst med hjälp av en inbyggd fjäder i spjället, (enklast att bara behöva konfigurera endast en utgång)
'å sen öppnas vid 12v matning. måste tålas pulsstyrning. ska sköta laddtrycksreglering mellan kompressor övergång till turboladdning. samt laddtrycket från kompressorn ska kunna skötas i två steg via att stänga av 12v matningen fram till spjället via brytare i kupeen..... _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Re: "enklare" elektroniskt gasspjäll
jag har redan testat detta i en annan bil men den mekaniska rörelsen när man bara använder en ventil å styra luft som i sin tur styr ett spjäll, blir lite långsam så laddtrycksttyrningen blir lite instabil i vissa lägen, framförallt just mellan övergång mellan lågt till högt ladtryck, å med kompressor händre den snabba stegringen så pass ofta att det blir jobbigt å köra. därför jag vil försöka bygga nån "snabbare" styrning _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
har pratat med en bekant som sa som så att de flesta spjällen "troligen"har inbyggd styrenhet som omvandlar så det räcker med å mata med puls/12v liknande den signalen som man matar en spridare med tex, jag är kass på el mer ingående så jag kan ha fattat fel iofs???
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Re:
Eller slakta en dörr
http://www.youtube.com/watch?v=HmqsL Bakluckan brukar ha en solenoid som drar när den är spänningssatt och sen släpper, gasspjällets returfjäder stänger. _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||
|
Re:
Låter konstigt att bygga in en liten styrenhet i spjället när man kan använda motorns styrenhet genom att dra två tåtar dit (CANBUS). Man vill ju dessutom ha CAN till givaren i spjället för en mängd funktioner bl a motorstyr och EPS. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Som MaZ sa så är nog solenoid den rätta vägen att ta, inga styrsignalar osv, utan hitta en som funkar för 12v så är de bara på/av, simpelt. Ett servo från centrallås vill man nog inte meka dit med tanka på dessa har växellåda som förhindrar att du inte kan dra tillbaka den med fjäder.
Solenoid är både snabba starka och är lätta att fjäderbelasta så man får en stängade funktion i samma veva. _________________ Oscar olander - Sthlm BMW 335i Touring |
||
|
Ett elektroniskt spjäll bruka bestå av en borstlös elmotor som driver ett spjäll försett med två spjällägesgivare via en reduktionsväxel. Dessa komponenter är direkt kopplade till styrenheten och styrs av denna, den sitter alltså inte på CAN bussen. Motorn brukar styras med 12V PWM och potentiometrarna brukar vara på 5V och inverterade så summan av spänningarna alltid är 5V. Detta anses vara en säkerhetskritisk komponent så därför har man dubbla spjällägesgivare och en diagnosfunktion i styrsystemet som övervakar spjällregleringen. Hittas ett fel i själlregleringen går motorn in i limp home läge eller stänger ned motorn helt. Det brukar även finnas en fjäder i spjället som försöker hålla spjället något öppet, detta används vid limp home.
Det finns även elektriskt styrda ventiler på bilar i form av EGR ventiler (vanligen diesel) och avlastningsventiler. |
||
|
ok va nere till skroten en sväng å fick ett trasigt volvospjäll (marelli)
använde lite våld för å få isär det å det va av den modellen som johans just skrev, en potentiometer i vardera ände. i ena änden en motor å i andra änden två fjädrar, den ena strövar efter å hålla spjället stängt i vilande läge , å det andra för å hålla det öppet ett par mm (jag antog att detta var för tomgångs å krypkörningsegenskaper, men va mao för limphome) jag testade lite på skoj att ge det 12v,. med direkt 12v drog det typ 10amp å lindningen blev rätt varm, efter lite testande med diverse effektmotstånd så fick jag ner den i ca 3.5 amp med ett 2.3 ohms motstånd. å där verkade det funka bra. sen ville jag modifiera så att den va helt stängd i vilande läge så då fick jag bryta isär den lite till, vet inte om det var här som nått blev fel eller om det vart nån typ av förstörelse på motorn när jag höll på å mata med konstantström. (men en borstlös motor ska väll inte kunna kräva direkt??) vilket ledde till att returfjädern inte orkade stänga spjället helt själv... men troligen lyckade jag väll få in nått skräp i lagringen till axeln när jag använde vinkelslipen. ska se om jag får ett till spjäll imorrn _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Re:
Alltså tar man en solenoid från centrallås eller tankluckeöppning och inte servo
edit: en annan solenoid som garanterat är tillräckligt stark... den i startmotorn _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||
|
Problemet med många solenoider är hur mycket effekt de slukar och att de sällan är gjorda för att vara konstant aktiverade, dvs de överhettar.
Hittar man däremot dylika som är gjorda för konstant öppning (ej centrallås, baklucka etc, dessa är troligtvis gjorda för att bara pulsa till i nån sekund) så kan det nog däremot fungera bra. _________________ Mvh // Niklas L |
||
|
vill helst slippa "egna lösningar" som sagt. isåfall skulel jag utan tveka bara tagit en wgklocka från valfri turbo å satt dit på ett spjäll som ligger nånstans i vedboden.
vovlos spjäll har efter lite mer forsknig en inverterad signal som håller spjället stängt, pulsbredden stog inte i nån blanket ii ms lr liknande står bara att boxen reglerar mellan 8-90%dc , skulle man kunna misstänka nånstans mellan 1-20Ms lr liknande??!"! jag är kass som sagt så har ingen större koll på vad värdena igentligen står för, men så ser spridarkonstanten ut i "mitt" sprut... problöemet kommer vid att invertera signalen å ändå ha den PWM styrd åt bägge hållen, ett "växlande relä" på befiuntlig utgång som kastar om plus å jord från acceleation till motorbroms typ. men ett relät hiner inte med å växla så fort,. ett gäng transistorer skulle nog behövas i uträkningen, men vet inte hur jag bygger en sån manick, finns liknande "löd-sattser" jag vill ha att köpa för ljusdimmning av lysdioder, men dem pallar bara typ 0.5 amp, jag behöver nog en som klarar bortåt 5 amp.
aja, det där ska nog lösa sej, jag har i vart fall kommit fram till att oavsett vilket spjäll man väljer så är dem relativt lätta att styra sjlv från en enkelt utgång i sprutet... _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Re:
Bra poäng, dom drar "en del" ström. Det finns avgasspjäll som borde lösa det som efterfrågas men styrningen av dom är inte hundra utan liknar typ sidoruthissar, sök på "exhaust cutout" för en miljon exempel. Sen finns det såna som sitter på t ex Ferraris och växlar mellan högflödes och lågflödeskattar. Dom är snabbare och styrs med vakum. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
har kollat lite med på avgascutouten, men frågan är hur en sån klarar sej i situationer när värdet på MAP sensorn ligger precis på gränsen mellan hög och lågområdet,
då lär det kunna pendla mellan aktiverat å vilande läge jävligt snabbt å många ggr, inte risk att en solenoid som inte är anpassad för PWM styrning brinner om man "gläpper" strömmen???? annars tror jag en sån skulle passa som handen i hansken, framförallt priset på dem i usa för en ny är ju lämpligt, har läst dem börjar läcka lite avgaser förbi spjället med tiden, men inte samma påfretsningar på motorns "kalla" sida tänker jag så det bör funka bättre... _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5669 besök totalt |