| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Termostaten på varma eller kalla sidan?
|
1 besök senaste veckan (1298 totalt) |
|
Efter att ha tröttnat på att hålla på och kn...a med kylarmaskering; 'hade jag tänkt att komplettera kylsystemet med en termostat. Något förenklat; 'hade jag tänkt att sätta två T-kors på huvudslingan (ett på den övre- och ett på den nedre kylslangen). Frågan är: Skall termostaten sitta i det övre- eller det nedre T-korset? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Ska termostaten reglera motortempen eller kylartempen? ....
På den varma sidan från motorn ser jag som ett naturligt svar. Men det kan förmodligen finnas väl underbyggda alternativa lösningar som sätter den logiken på huvét, jag kan inte komma på nån nu men kylvatten finns det många knäppa dragningar av (speciellt om motorn pekar åt ett annat håll än vad den designats för). Detta för att safa för att det kan finnas mycket bättre lösningar än vad jag känner till (det är många vattenkylda bilar som byggts genom åren). Har du tänkt att ha en bypassledning förbi kylaren (som skall "shuntas" av termostaten)? |
||||||||
|
Man brukar placera termostaten på kylvätskans utloppssida. Termostaten returnerar också med fördel kylvätska till inloppet på kylvätskepumpen via en bypasskanal (och värmeväxlare kupé) då termostaten är stängd och när termostaten är delvis öppen, blandar kyld kylvätska med okyld via bypasskanalen så att motortemperaturen hålls jämn.
|
||||||||
|
Re: Termostaten på varma eller kalla sidan?
Varför inte montera en shuntventil? Då kan du reglera temperaturen steglöst och har aldrig några bekymmer med mindre bra cirkulation. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||
|
Det finns termostater med shuntfunktion så det ena utesluter inte det andra.
Se sidan 7 och 8 i detta dokument för bilder (termostat från BMW applicerad på Pantera): http://www.spacecitypanteras.com/Technical/Pantera_Cooling-JTaphorn.pdf Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||||
|
Re:
Jag vet att det är den vanligaste placeringen, men är det den bästa'? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Eftersom termostatens uppgift är att reglera vattenflödet så att temperaturen på det passerande vattnet är konstant är finns det i första hand tre scenarion att välja på.
1 Tempen på vattnet från motorn är konstant. 2 Tempen på returvattnet från kylaren är konstant. 3 Tempen på returvattnet till motorn är konstant. Det enda rimliga är 1 tycker jag. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||||
|
Re:
Absolut 1:an. Det kan ju bli olika uppvärmnings senario i motorn. Jag tror BMV har fria termostathus med återcirkulation. Men många har konstant öppen retur och det kan vara ett minus på en banbil. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||
|
Jag har i alla fall provat båda placeringerna på en och samma motor. På Ford 2.8 sitter termostaten på kalla sidan original. När vi kletade på dubbelturbo och ökade effekten några procent så hade vi enorma värmeproblem. Ända tills vi flyttade termostaten till varma sidan...då funkade det plötsligt klockrent.
Det kanske inte är samma på alla motorer men jag föredrar i alla fall klockrent på varma sidan. Vi testade olika termostater på original placering, hade bypasskanalen som original, öppen och stängd, provade dubbla expansionskärl för att öka expansionsvolymen etc. men det var alltså först när termostaten flyttades som det blev bra. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
|
Re:
Ja, inte brukar man sätta den där för att det fungerar sämst. Normalt får man på utloppssidan jämnare motortemperatur och man kan även få en bra kylvätskecirkulation i motorn då termostaten inte är fullt öppen vilket är gynnsamt för att minimera hotspots. |
||||||||
|
Re:
Jag tror inte att biltillverkarna är ute efter att retas, men de måste väga in livslängd och producerbarhet på ett annat sätt än vad jag behöver göra. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (1298 totalt) |