Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1919 besök totalt |
Dimensionering av krängningshämmare?
Är det någon som vet hur man vet ungefär hur man dimensionerar krängningshämmaren? har hört att man kan ta hälften av fjäderkonstanten och dimensionera där ifrån. Ngn som kan bekräfta eller har en annan teori bakom? Skall börja utforma/dimensionera krängarn till min bil och vore bra med lite tips och ideer. |
||
Re: Dimensionering av krängningshämmare?
Det handlar om att få bilen att ha samma "deflection" i både krängning och pitch. Det innebär att om bilen har samma greppsegenskaper i alla riktingarna så blir det skillnaden mellan axelavstånd och spårvidd som avgör. Med andra ord, så mycket mindre spårvidden är än axelavståndet, skall krängnongsfjädrarna vara tillsammans. Sedan får man balansera summan av fjädrekonstanten mellan fram och bakaxel. Självklart rör resonemanget HJULKONSTANTERNA. Inte fjädrarna i sig. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Jo förstår att det är en kompromiss, men finns det ngt konkret sätt sätt att tänka om jag vill tex utforma en krängare i CAD och sen FEM analysera den. Menar att har man en bil som väger X kg med en viss spårvidd, då bör en X kraft ge en viss Xmm rörelse på krängaren med en viss fjäder... Då skulle man kunna ändra och dimensionera om CAD filen och FEM analysera den tills att man får Xmm vid Xkraft.
Förstår du hur jag tänker? Är sälkert inte det bästa sättet att göra det på men tänkte om det skullle kunna finnas en kompromiss för att få en skaplig grund. |
||
Re:
Det är två problem här. 1, vilken krängningsfjäder hjulkonstant som behövs. 2, hur man får fram utväxlingen mellan torsionsdelen av krängningsfjädern och hjulet. Punkt ett är inte så mycket av en kompromiss då vi har ett faktiskt förhållande mellan spårvidd och hjulbas. Punkt två är ett rent fysiskt hävstångsproblem. Även om det kan vara lite invecklat. För punkt 1 måste vi alltså ÖKA hjulkonstanten i roll med lika mycket som förhållandet spårvidd är smalare än hjulbasen är lång. Det är inte hela varlden om du missar förhållandet lite grand, bilen fungerar ändå. Det är mer kritiskt att välja rätt krängningsfördelning. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
lite läsvärt kanske
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||
om vi börjar med en tvåhjulsmodells; så kommer vi en bit på väg.
Hur stor rörelse vill vi ha på hjulen (det Göran kallar "deflection")? En liten rörelse gör det lättare att hålla hjulvinklarna i schack, en stor rörelse gör bilen mindre känslig för knöligheter. Kompressionen under inbromsning på vår tvåhjulsmodell (som bara har bromsar på framhjulen) bestäms av massan, accelerationen, tyngdpunktshöjden, hjulbasen (axelavståndet), vertikalfjäderkonstanten och Anti Dive. Kompressionen under kurvtagning på vår tvåhjulsmodell (som har våt is på innerhjulen) bestäms av massan, accelerationen, tyngdpunktshöjden, spårvidden, vertikalfjäderkonstanten, krängningsfjäderkonstanten och Anti Roll. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Racetech
![]() |
1919 besök totalt |