Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Dimensionering av krängningshämmare?
1919 besök totalt
erikkihl
Torsby
Här sen Feb 2010
Inlägg: 7


Trådstartare
Dimensionering av krängningshämmare?

Är det någon som vet hur man vet ungefär hur man dimensionerar krängningshämmaren?
har hört att man kan ta hälften av fjäderkonstanten och dimensionera där ifrån. Ngn som kan bekräfta eller har en annan teori bakom?

Skall börja utforma/dimensionera krängarn till min bil och vore bra med lite tips och ideer.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Dimensionering av krängningshämmare?

erikkihl skrev:
Är det någon som vet hur man vet ungefär hur man dimensionerar krängningshämmaren?
har hört att man kan ta hälften av fjäderkonstanten och dimensionera där ifrån. Ngn som kan bekräfta eller har en annan teori bakom?

Skall börja utforma/dimensionera krängarn till min bil och vore bra med lite tips och ideer.


Det handlar om att få bilen att ha samma "deflection" i både krängning och pitch. Det innebär att om bilen har samma greppsegenskaper i alla riktingarna så blir det skillnaden mellan axelavstånd och spårvidd som avgör.
Med andra ord, så mycket mindre spårvidden är än axelavståndet, skall krängnongsfjädrarna vara tillsammans. Sedan får man balansera summan av fjädrekonstanten mellan fram och bakaxel.

Självklart rör resonemanget HJULKONSTANTERNA. Inte fjädrarna i sig.
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
erikkihl
Torsby
Här sen Feb 2010
Inlägg: 7


Trådstartare
Jo förstår att det är en kompromiss, men finns det ngt konkret sätt sätt att tänka om jag vill tex utforma en krängare i CAD och sen FEM analysera den. Menar att har man en bil som väger X kg med en viss spårvidd, då bör en X kraft ge en viss Xmm rörelse på krängaren med en viss fjäder... Då skulle man kunna ändra och dimensionera om CAD filen och FEM analysera den tills att man får Xmm vid Xkraft.
Förstår du hur jag tänker? Är sälkert inte det bästa sättet att göra det på men tänkte om det skullle kunna finnas en kompromiss för att få en skaplig grund.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re:

erikkihl skrev:
Jo förstår att det är en kompromiss, men finns det ngt konkret sätt sätt att tänka om jag vill tex utforma en krängare i CAD och sen FEM analysera den. Menar att har man en bil som väger X kg med en viss spårvidd, då bör en X kraft ge en viss Xmm rörelse på krängaren med en viss fjäder... Då skulle man kunna ändra och dimensionera om CAD filen och FEM analysera den tills att man får Xmm vid Xkraft.
Förstår du hur jag tänker? Är sälkert inte det bästa sättet att göra det på men tänkte om det skullle kunna finnas en kompromiss för att få en skaplig grund.


Det är två problem här.
1, vilken krängningsfjäder hjulkonstant som behövs.
2, hur man får fram utväxlingen mellan torsionsdelen av krängningsfjädern och hjulet.
Punkt ett är inte så mycket av en kompromiss då vi har ett faktiskt förhållande mellan spårvidd och hjulbas.
Punkt två är ett rent fysiskt hävstångsproblem. Även om det kan vara lite invecklat.

För punkt 1 måste vi alltså ÖKA hjulkonstanten i roll med lika mycket som förhållandet spårvidd är smalare än hjulbasen är lång. Det är inte hela varlden om du missar förhållandet lite grand, bilen fungerar ändå. Det är mer kritiskt att välja rätt krängningsfördelning.
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



om vi börjar med en tvåhjulsmodells; så kommer vi en bit på väg.

Hur stor rörelse vill vi ha på hjulen (det Göran kallar "deflection")?
En liten rörelse gör det lättare att hålla hjulvinklarna i schack, en stor rörelse gör bilen mindre känslig för knöligheter.

Kompressionen under inbromsning på vår tvåhjulsmodell (som bara har bromsar på framhjulen) bestäms av massan, accelerationen, tyngdpunktshöjden,
hjulbasen (axelavståndet), vertikalfjäderkonstanten och Anti Dive.
Kompressionen under kurvtagning på vår tvåhjulsmodell (som har våt is på innerhjulen) bestäms av massan, accelerationen, tyngdpunktshöjden, spårvidden, vertikalfjäderkonstanten, krängningsfjäderkonstanten och Anti Roll.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Racetech
Dimensionering av krängningshämmare?
1919 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande