Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
glasfiberpest?
1992 besök totalt
Mr Speedster
Malmö
Här sen Feb 2010

Trådstartare
glasfiberpest?

Er der nogen af jer med Speedster, Elise eller andre glasfiberbiler der har problemer med Glasfiber pest? Min ene skærm bobbler og ved inte hvad jeg skal göre for at stoppe problemet.?

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: glasfiberpest?

Mr Speedster skrev:
Er der nogen af jer med Speedster, Elise eller andre glasfiberbiler der har problemer med Glasfiber pest? Min ene skærm bobbler og ved inte hvad jeg skal göre for at stoppe problemet.?

Det finns på alla Speedsters thumbs down
Det verkar som att det vandrar fukt genom plasten från insidan.

Jag har fått relativt bra resultat genom att måla insidan innan man målar utsidan.

Anders Bisting
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Är ju ett känt problem på båtar så du kan ju söka på "osmos" så kanske du hittar olika metoder på att lösa problemet.

www.modsport.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Eller "Böldpest".

Glasfiberlaminat tar åt sig vatten, så man kan inte lämna en omålad yta som utsätts för väta eller fukt utan att den drar in vatten. Båtar är oftast mycket tyngre på hösten än på våren även om dom är tomma i övrigt.

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Är inte detta ett polyesterproblem? Epoxi som matris har jag för mig ska ge ett tätt laminat. Slipa ner och lägga ett lager epoxi närmast under lacken har jag för mig ska fungera (men läs in på båtfolkets lösningar, det är inget nytt).
Att helt epoxitäta fuktig polyester vet jag inte om det är nån höjdare (tätar man en sida så kan det ju torka ut på andra sidan).

Exit

Här sen Maj 2008

Hade det problemet på en båt och gjorde enligt rekommendation från duktig båtbyggare följande:

Lät båten torka ordentligt inomhus m fläktar
Våtslipade ytan
Fyra lager riktig epoxi med våtslip och torkning mellan varje lager
Epoxibaserad grundfärg i fyra lager
Sedan bottenfärg, kanske bättre med lack på en bil.. men det går nog med bottenfärg oxå så slipper du problemet med att alger växer fast på bilen

Epoxi från http://www.epotex.se/

M v h

// Johan
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008

Tror inte att det är riktigt samma problem som diskuteras. Böldpest på båtar är när vatten bildar blåsor inuti laminatet (laminatet löses upp), under gelcoaten. När det gått så långt botas det genom att blästra bort gelcoaten, låta torka, lägga ett antal lager (vattentät) epoxy och sedan måla på lämpligt sätt för utseende/skydd mot beväxning. I förebyggande syfte kan epoxy läggas utanpå gelcoaten.

Jag har svårt att tänka mig att delar på en bil tar åt sig så mycket vatten att just det problemet kan uppstå, åtminstone så länge bilen inte ligger på någon sjöbotten. Skulle snarare tänka mig att bara lacken släpper från glasfiberdelen antingen p.g.a. fukt men kanske lika gärna på styrenångorna som avges från laminatet under många år efter tillverkningen.

Någon som sitter på lite info om exakt hur det ser ut på bilarna? Att ta hål på bubblorna och se hur djupt dom går och om det är vätska eller torrt i dom skulle säga en del.

Stockholm
Här sen Jun 2006

Böldpest känner man igen genom att lukta på blåsorna. Det bildas aceton i "bölderna" och går inte att ta miste på om det är äkta böldpest. Har aldrig hört talas om det på en bil. Lägg ett lager epoxi eller liknande på insidan när laminatet är helt genomtorrt så bode det funka. Jag kör med Biltemas polyurethanlack som är diffusionstät och avsedd för båtar. Dom kallar den felaktigt för Top Coat men den är jävligt täckande och stark, står t.o.m. emot bromsvätska. Har faktiskt lackat både ram och kaross på min Cobra med den!
Den ser numera ut som en apelsin så nu återstår att se om den går att polera.

Har inte heller hört om nåt problem med statisk elektricitet från nån av mina Cobra-polare.

glasfiberpest?
1992 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande