Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
vilket tror ni går fortast..
1769 besök totalt
emelie
jönköping
Här sen Aug 2008

Trådstartare

bil.: lotus esprit vikt 1000kg 43% fram 57% bak. ca 400hk

fram tänkte jag ha 235-40-17 r-däck

FRÅGAN ÄR?
ska man ha lite bredare bak typ 265 bredd eller ska man ha lika mycket däck i marken bak som % av vikten.. då skulle 315 i bredd bli bra...
finna däck i 17" upp till 335 i bredd och det är inga problem med att få plats med hur breda som helst.. även fram..

måste köpa däck nu och vill inte göra ett felköp..vad hade ni valt?
däcken jag kommer köpa blir kuhmo eller toyo..r-däck

vad fortast menar jag det som går fortast på svensk bana eller superstage..

Mariestad
Här sen Feb 2007

ett tips är ju att läsa görans väghållningsbok.

men för kurvtagning i jämn fart har jag för mig att det var däckstorlek efter viktfördelning som gällde.
Vid bromsning eller acceleration blir ju viktfördelningen lite annorlunda, men din bil är väl såpass låg och har såpass låg tyngdpunkt att ändringen blir relativt liten?

Men lyssna inte för mycket på mig nu utan invänta svar från folk som vet vad de pratar om Du har inte frågat folket på esprit-forumet? De flesta av dem är iofs britter, men de har säkert någon bana som påminner om den du tänkt besöka oftast

Kristoffersson Engineering
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Däcksbredde beror på viktfördeling och vilken/vilka ändar bilen driver i.

I emelie fall drivning bak och mer vikt bak.

Bara viktfördelingen säger mer däck bak.
Hur mycket? Bra fråga

235/295 borde funka. Sen gäller det att fjädrar, krängare matchar däckssättingen.

Broms: Tumme pekfinger kan man säga att en 40/60(fram/bak) får en bromsfördeling på 60/40
Det tala för mer däck fram.

Jag skull sätta bilen så den är ett fjet understyrd, säkrare så + lättare att köra.
Det talar för inte så mycket framdäck.

Nu har jag svamlat lite, ingen sanning men lite riktlinjer kanske.

Sverige
Här sen Aug 2003

Hör med Göran Malmberg som kör panteran.

http://www.hemipanter.se/

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
zeb930
Stockholm
Här sen Feb 2006

Har liknande viktfördelning (något sämre ) och ca 400hk 1180kg. Kör R888 235/295 18" Funkar kanon!!

Satsas det på varvrekord ska du nog köra lite bredare men för lagom högt "kul" tempo funkar 235/295 perfekt.. Smaksak

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

om du skall välja däck så måste ju fälgarna följa med i passande bredd. Det kan ju gör att man ekonomiskt låser fast sig vid ett val. Nu blir inte grepps skillnaden katastrofalt olika för att man väljer lite "fel" utan man får en tendens till mer eller mindre grepp. Därför väljer man däck som ligger åt det hållet situationen påbjuder. Skulle man till exempel köra skid pad i 200 km/tim så lägger man 200hkr över drivhjulsgreppet bara för att hålla bilen rullande, och då behövs extra drivhjulsgummi till sidogrepp jämfört med hjulen som bara rullar med och håller sidokrafter. I Lotusens fall så är nog de föreslagna dimensionerna, 235-295 eller något mer fram, väl värda att pröva.
mvh
Göran

jönköping
Här sen Aug 2008

Trådstartare
däck

tackar.. jo det får hamna i de trakterna..

Stockholm
Här sen Dec 2002

Fortast kommer det alltid att gå med så breda däck som öht får plats runt om... Förutsatt att man kan välja gummiblandning samt anpassa fjädrar och kränghämmare utefter detta.

Men det hela handlar ju mer om vad du har råd att köpa för däck, samt hur mycket du kan tänka dig att bygga om chassiet... Men du vill definitivt ha bredare däck bak än fram.

Tobias Andersson
Trelleborg
Här sen Okt 2005

Re: vilket tror ni går fortast..

emelie skrev:
bil.: lotus esprit vikt 1000kg 43% fram 57% bak. ca 400hk

fram tänkte jag ha 235-40-17 r-däck

FRÅGAN ÄR?
ska man ha lite bredare bak typ 265 bredd eller ska man ha lika mycket däck i marken bak som % av vikten.. då skulle 315 i bredd bli bra...
finna däck i 17" upp till 335 i bredd och det är inga problem med att få plats med hur breda som helst.. även fram..

måste köpa däck nu och vill inte göra ett felköp..vad hade ni valt?
däcken jag kommer köpa blir kuhmo eller toyo..r-däck

vad fortast menar jag det som går fortast på svensk bana eller superstage..

sugen på svara på mina pm? börjar behöva de jag ska ha av dig. . möljigt de är fel på pm funktionen så testar i en av dina trådar som jag vet du läser.///Tobbe

1769 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande