Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Lotus Model Year 2011 Elise
1244 besök totalt
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4158


Trådstartare
Klicka här för hela pressreleasen som pdf
Citat:
Lotus Model Year 2011 Elise

The new Lotus Elise probably has the lowest Co2 for its performance for any gasoline high performance sportscar in the world

The Lotus Elise revolutionised the sportscar market 14 years ago when the small lightweight agile 2-seat mid engine sportscar was introduced. By ensuring that the Elise stuck rigidly to Lotus' core values of performance through light weight, the Elise was able to produce supercar performance with city car economy.


Making its debut at the 80th International Geneva Motorshow, the 2011 model year Lotus Elise introduces a number of changes and improvements to maintain its class leading position.

For the 2011 model year, the Elise range will consist of the following variants:
 Lotus Elise - 136 PS, less than 155 g of Co2 /km - new 1.6 litre engine *
 Lotus Elise R - 192 PS, 196 g of Co2 /km - 1.8 litre engine
 Lotus Elise SC - 220 PS, 199 g of Co2 /km - 1.8 litre supercharged engine

Key changes and improvements to the whole of the 2011 model year Elise range
 New evolution body design incorporating new front clamshell, rear bumper and engine cover
 New all in one integrated headlights including LED day light running lights and LED direction indicators
 Improved aerodynamics with a reduction in Cd by 4%, resulting in better fuel economy
 New cast and forged wheels
 Vehicle warranty increased from 2 years to 3 years and 36, 000 miles

Additional changes for the 2011 model year entry level Lotus Elise
 New high technology 1ZR-FAE 1.6 litre engine with Valvematic and Dual VVT-I technology to optimise the performance and efficiency of the engine
 Less than 155 g of Co2 per km (an improvement of over 13% compared to the 2010 Elise S)*
 Combined fuel consumption 6.14 litres / 100 km (46 mpg)*
 New 6 speed close ratio gearbox
 Cruise control available as part of the Touring pack


Bilder lånade från EVo
http://www.evo.co.uk/news/evonews/248395/new_lotus_elise.html






En jämförelsebild från SELOC.org (Klicka för större)

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Är det fortfarande en lotus med tanke på vikt och utrustning eller har dem börjat softa (soffa?) till den?

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4158


Trådstartare
david-o skrev:
Är det fortfarande en lotus med tanke på vikt och utrustning eller har dem börjat softa (soffa?) till den?

Bilen kommer fortfarande att kännas spratansk jämfört med "vanliga bilar" men tyvärr kräver väl marknaden att den blir mindre spartansk (=väger mer).
pressrelease skrev:
The entry level Lotus Elise weighs 876 kg, making it one of the lightest fully
homologated sportscars in the world.

Vikten är väl ganska OK ändå...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7984



Tråkigt att den fortfarande ser ut som den förra.
Vore kul med en rejäl uppdatering , de där ser mest "fejslyft" ut.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Lillen skrev:
Tråkigt att den fortfarande ser ut som den förra.
Vore kul med en rejäl uppdatering , de där ser mest "fejslyft" ut.


Utseendet kan man ju diskutera, jag själv tycker det har blivit lite till det sämre, men det som är lite sorgligt med denna är att det antagligen innebär att vi får vänta minst 2 år till på en S3.

876 kg på modellen med minsta motorn kan väl inte vara så stor skillnad mot den förra?
Vad vägde S2:an med minsta Rover-motorn när den kom?

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7984



Joakim Winkler skrev:
Lillen skrev:
Tråkigt att den fortfarande ser ut som den förra.
Vore kul med en rejäl uppdatering , de där ser mest "fejslyft" ut.


Utseendet kan man ju diskutera, jag själv tycker det har blivit lite till det sämre, men det som är lite sorgligt med denna är att det antagligen innebär att vi får vänta minst 2 år till på en S3.

876 kg på modellen med minsta motorn kan väl inte vara så stor skillnad mot den förra?
Vad vägde S2:an med minsta Rover-motorn när den kom?


Instämmer till fullo.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5572



david-o skrev:
Är det fortfarande en lotus med tanke på vikt och utrustning eller har dem börjat softa (soffa?) till den?


Måste vara en flört med jänkarna?

själv håller jag med mannen som kommer ifrån samma ort som min mormor dvs Lillen.

Kan de inte göra om hela bilen något nytt och innovativt designmässigt?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4158


Trådstartare
Tror de försökt få till lite drag från Evora.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Bilder o videos
Lotus Model Year 2011 Elise
1244 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande