Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Val av termostat
890 besök totalt
Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Val av termostat

Hej alla!

Ska byta från viscofläkt till elfläkt som ska styras med en termostat. Har tänkt att placera termostaten i utloppsröret från kylaren.

Företaget som jag ska beställa fläkten ifrån har tre olika termostater att välja mellan med temperaturområde
på/av 75/70, 80/75, 85/80.

Men nu till det svåra för mig, vilket temperaturområde ska man välja på termostaten?

Uppsala
Här sen Sep 2003

Val av termoswitch

Vad har du för värde på termostaten i motorn? Vad är returtemperaturen på vattnet normalt? Det sista är avgörande för valet och det är få som har koll på den temperaturen. Det är enklare att välja termoswitch om man sätter den på tilloppet till kylaren. Då skulle jag med exempelvis en 82 C termostat välja en switch med tillslag 90 C/frånslag 85 C eller kanske tillslag 95 C/frånslag 90 C.

Guson

Lund
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re: Val av termoswitch

Guson skrev:
Vad har du för värde på termostaten i motorn? Vad är returtemperaturen på vattnet normalt? Det sista är avgörande för valet och det är få som har koll på den temperaturen. Det är enklare att välja termoswitch om man sätter den på tilloppet till kylaren. Då skulle jag med exempelvis en 82 C termostat välja en switch med tillslag 90 C/frånslag 85 C eller kanske tillslag 95 C/frånslag 90 C.

Guson

Allt jag vet om termostaten i motorn är att den öppnar vid 88 grader och tempen på vattnet vet jag inte än då jag skaffat en ny kylare till denna säsongen.
Bra det du skriver, har inte tänkt på att sätta den på inloppet istället blir lite lättare att hitta rätt termostat.

Val av termostat
890 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande