Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Michelin Pilot Sport Cup?
<<   1, 2, 3, 4   >>
8048 besök totalt
Erik Woode
Linköping
Här sen Dec 2002

johann skrev:
GT3:or och GT2:or, speciellt de senare, kraschas i mycket stor omfattning, har hört siffror på 40 % av alla GT2:or från mycket trovärdiga källor, trots gatdäck.

40% Tur att källorna är mycket trovärdiga.
Pirelli kanske inte riktigt vet hur däcken ska vara konstruerade för att passa på en så pass potent vagn.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Erik Woode skrev:
johann skrev:
GT3:or och GT2:or, speciellt de senare, kraschas i mycket stor omfattning, har hört siffror på 40 % av alla GT2:or från mycket trovärdiga källor, trots gatdäck.

40% Tur att källorna är mycket trovärdiga.
Pirelli kanske inte riktigt vet hur däcken ska vara konstruerade för att passa på en så pass potent vagn.

Bara för att plånboken finns betyder det inte automatiskt att föraren kan hantera bilen...
Det är ju tur att Michelin specialanpassar PSC så de passar så vitt skilda bilar som 996 Turbo, 928 och 924.
Citera
Erik Woode
Linköping
Här sen Dec 2002

johann skrev:
I vilket fall som helst tycker jag det är en fjantig regel, ok att det inte vill sälja via alla handlare och att de ger rabatt till klubbar som förhandlar till sig det, men att inte ha flera handlare och sälja till de som vill köpa är att göra sig själv en björntjänst iaf på sikt.

Jag tror fortfarande att Michelins beslut till den största delen beror på tillgången på däck. Givetvis ingår det också i deras plan att ha ett gäng som promotar produkten och ett annat gäng som inte lika enkelt får tillgång, detta skapar efterfrågan - kolla bara den här och andra trådar.

johann skrev:
Många potentiella kunder blir sura och vänder sig någon annan stans och en förlorad kund på R-däckssidan är en förlorad kund på gatdäckssidan också.

Det kanske gäller vissa personer men jag tror inte att det gäller generellt. Standarddäck köps väl efter pris och egenskaper, inte fabrikat.

johann skrev:
Det är ju tur att Michelin specialanpassar PSC så de passar så vitt skilda bilar som 996 Turbo, 928 och 924.

Du skulle bli förvånad över den mängd testmaterial, specifikationer och direkta instruktioner vi i PCSR fått från Michelin (primärt Michelin U.K) om PSC för olika modeller av Porsche. Givetvis är grundegenskaperna samma för alla PSC i t.ex 17" men det finns utprovande rekomendationer på set-up för alla olika modeller som dom olika dimensionerna passar på. Självklart skapar dom flesta sig en egen uppfattning, men grunden finns tillgänglig.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Erik Woode skrev:
Jag tror fortfarande att Michelins beslut till den största delen beror på tillgången på däck. Givetvis ingår det också i deras plan att ha ett gäng som promotar produkten och ett annat gäng som inte lika enkelt får tillgång, detta skapar efterfrågan - kolla bara den här och andra trådar.

Det var säkert så i UK där PSC kom först men nu säljs det ju på"öppna marknaden i flera andra länder. Möjligen ändrar de sitt beslut i Sverige också. Och tro inte att folk vill ha PSC för att PCS och PCSR kör på dem, folk vill ha dem för att de är bra däck.

Erik Woode skrev:

Det kanske gäller vissa personer men jag tror inte att det gäller generellt. Standarddäck köps väl efter pris och egenskaper, inte fabrikat.

Vad menar du nu att till skillnad från R-däck så köps standarddäck efter pris och egenskaper?
Jag tror du underskattar värdet av ett varumärke och överskattar konsumenters rationella beteetende.

om däcktillverkarna inte visste hur mycket varumärket spelade in skulle de inte satsa de enorma belopp de gör på t ex F1.
Det säljs av de "bra" tillverkarnas lågprisdäck. Där finns det massor med alternativ från andra tillverkare com är både bättre och billigare.

Erik Woode skrev:
Du skulle bli förvånad över den mängd testmaterial, specifikationer och direkta instruktioner vi i PCSR fått från Michelin (primärt Michelin U.K) om PSC för olika modeller av Porsche. Givetvis är grundegenskaperna samma för alla PSC i t.ex 17" men det finns utprovande rekomendationer på set-up för alla olika modeller som dom olika dimensionerna passar på. Självklart skapar dom flesta sig en egen uppfattning, men grunden finns tillgänglig.

Det innebär knappast att däcken är så specialanpassade att de inte skulle funka bra på andra bilar eller hur? Att man sedan måste hitta rätt camber och lufttryck är en annan sak men det är inte direkt raketforskning vi talar om.
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003

Re: Michelin Pilot Sport Cup?

Kanske redan uttjatat i denna tråd men jag köpte mina från USA, 2st 285/30*18 och 2st 345/30*18 och jag valde de som var 'heat-cycled' som kostade några dollar extra.

Kostade mig totalt $1605 där frakten var $240. Jag fick betala 3,5% tull och sen 25% moms på det.

Var in på Vanadis och gjorde en hjulinställning och nån sur gubbe där fick syn på vilka däck jag hade ... han gick på mig nästan aggressivt och frågade 'Var har du fått tag på de där nånstans!'

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

seanr skrev:
Var in på Vanadis och gjorde en hjulinställning och nån sur gubbe där fick syn på vilka däck jag hade ... han gick på mig nästan aggressivt och frågade 'Var har du fått tag på de där nånstans!'

Var han aggresiv för att han ville ha likadana däck eller för att du körde slicks?

seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003

ThomasT skrev:
seanr skrev:

Var han aggresiv för att han ville ha likadana däck eller för att du körde slicks?

Som sagts tidigare i tråden - Vanadis har ensamrätt på att sälja dessa och då enbart till PCS. Personen i fråga verkade vara nån slags chef på Vanadis.

Henrik A
Stockholm
Här sen Jul 2003

seanr skrev:
Kostade mig totalt $1605 där frakten var $240. Jag fick betala 3,5% tull och sen 25% moms på det.

Intressant. Om jag räknar med samma pris för frakt som du fick (jag lyckas inte hitta någon uppgift på tirerack.com) skulle styckpriset för 225/45-17" (4 st) bli drygt 2600 SEK inklusive frakt, tull och moms. Och det måste väl vara ett bra pris? Eller går det att köpa billigare/lika billigt från tyskland?

Att åka förbi Vanadis och visa upp sig känns som ett måste om man har bemödat sig med att ta hem Pilot Sport Cup via andra kanaler. Jag anser att avtalet mellan Michelin Sverige och Porscheklubben är helt förkastligt. Kommunistfasoner! >

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

seanr skrev:
ThomasT skrev:
seanr skrev:

Som sagts tidigare i tråden - Vanadis har ensamrätt på att sälja dessa och då enbart till PCS. Personen i fråga verkade vara nån slags chef på Vanadis.

ok, fel av mig. Jag fick för mig att du fortfarande körde på Hoosier...

seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003

ThomasT skrev:
ok, fel av mig. Jag fick för mig att du fortfarande körde på Hoosier...

Ingen fara, jag körde med Pilot Cup förra säsongen. Får se vad det blir denna säsong

Jag måste dock dementera den allmänt spridda uppfattningen att jag kör på Hoosier slicks
Hoosier slicks är något helt annat än de Hoosier däck jag kör på (körde på ...) De Hoosier jag körde med var Hoosier Sports Car D.o.T.-Radial däck (R3S03), dvs gatgodkända däck med 4/32" mönster. Jag placerar dem i R-däck facket men de har en något mjukare gummiblandning än något annat R-däck samt är betydligt lättare - men slicks är det inte !

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

seanr skrev:
Jag placerar dem i R-däck facket men de har en något mjukare gummiblandning än något annat R-däck samt är betydligt lättare - men slicks är det inte !

Dom klassas inte som R-däck i sverige....eftersom mönstret (enligt SCL) försvinner på första varvet...

Är det sant......eller ska vi ta en strid med Fredrik..??..

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003

ButterflyRacing skrev:
seanr skrev:
Jag placerar dem i R-däck facket men de har en något mjukare gummiblandning än något annat R-däck samt är betydligt lättare - men slicks är det inte !

Dom klassas inte som R-däck i sverige....eftersom mönstret (enligt SCL) försvinner på första varvet...

Som Hoosier själva skriver:
"While Hoosier Sports Car DOT radials meet DOT requirements, they are not suitable for highway use as the expected miles of wear from their racing tread compounds is greatly reduced."

Sen har säkerligen de flesta racingkommiteer åsikter om att det inte är ett R-däck eftersom det slits snabbare vilket då skulle placera det i ett ingemansland mellan R-däck och slicks. Mönstret är från början 4/32" vilket blir 3,175mm om jag inte räknar alldeles fel.

Jag körde totalt 1150 mil den säsong jag körde med Hoosier däcken, det ska dock tilläggas att jag inte var någon flitig banåkare det året utan det var mest gatkörning. När däcken åkte av var det precis att man kunde se korden i innerkanten på däcken där det var mest slitet.

Det här är ett Hoosier slicks för banracing(GT klasserna mfl)

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

jag fick en pratstund med en kille från hoosier usa på mässan i birmingham.
han berättade lite om uppbyggnaden och gummiblandningen i deras dot-märkta "gatdäck".
"mönstret" är det meningen ska försvinna ganska fort för maximalt grepp.

han visade ett annat mönster som var framtaget för nån engelsk klass där det var ytterligare 2 längsgående skåror.

angiven threadwear är 40 på dessa däck för det är vad dot kräver att man inte understiger.
sanningen var att det är 0 i tw och att det därför skulle klassas som ett slicks i annat fall.
man kan därför se det som ett intermediate istället för ett r-däck.

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

seanr skrev:
Kanske redan uttjatat i denna tråd men jag köpte mina från USA, 2st 285/30*18 och 2st 345/30*18 och jag valde de som var 'heat-cycled' som kostade några dollar extra.

Gick hjulinställningen bra? När jag var där sist tog det fyra timmar för killen som gjorde det insåg inte att han ställde in positiv camber när jag skulle ha negativ . Ett varv runt parkeringsplatsen var allt som behövdes för att bevisa för honom att det inte var rätt. Det blev ett jäkla bråk där tre anställda stod och skrek på mig. Det var en välidgt trevlig upplevelse och jag svor att aldrig mer komma tillbaka dit nånsin. Kundvård

På din beskrivning verkar det som om det är samma gäng som är där och nästan "hotar" kunderna.

seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003

Westfield skrev:
Gick hjulinställningen bra?

Jo det blev bra .... till sist Han ställde toe åt fel håll, kanske min spec var otydlig, jag vet inte: Fram 1/32" toe out, bak 3/32" toe in. Otydlig ?

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Millimeter had kanske varit tydligare ist för bråkdelar av tummar?

BMW 330i -05
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

OM man inte mäter toe in i grader utan i mm/tum var mäter man då?

Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

ThomasT skrev:
OM man inte mäter toe in i grader utan i mm/tum var mäter man då?

Ja det undrar jag också. Det verkar va lite luddigt. Särskilt när man bytt storlek på fälgarna.

Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

I fälgcentrum, då spelar det ingen roll vilken storlek man har på fälgarna

Jan Nagy
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

ButterflyRacing skrev:
seanr skrev:

Jag håller på och skriven lättfattad och enkel R-däcks regel.......

Mönstret skall vara fabrikstillverkat och innehålla både längsgående och tvärgående mönster..... (eller något liknande)

Så Hoosier däcket med bara 3 längsgående rillor går inte att åka med.

Vill ni åka släta däck så går det bra men åk då i klasser som är avsedda för det kl.4/6/7

seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003

Fredrik - SLC skrev:
Mönstret skall vara fabrikstillverkat och innehålla både längsgående och tvärgående mönster..... (eller något liknande)

Det har två längsgående samt ett mindre mönster på tvären ...... eftersom det är mjuka däck varar inte det tvärgående mönstret så länge

Däck för banåka
Michelin Pilot Sport Cup?
<<   1, 2, 3, 4   >>
8048 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande