Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hyper PRo Racer - 160 kg racerbil
<<   1, 2
6268 besök totalt
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Re:

Johan Lekås skrev:
ice skrev:
2fast4u skrev:
...Det är väl två väldigt independant i fram, monofjäder och kränghämmare?...

Var sitter KH:n?
(Kludd i bild från http://www.hyperracer.com/hyper-racer/proracer/pictures.html)

Vad jag tror om framvagnen (om det nu är intressant): Normalt med dubbla triangellänkar blir det ett par meter mellan momentanpunkten (skärningspunkten i förlängningen på bärarmarna) och hjulets kontaktyta. Här är det typ 0,5m => rollcentrum/hjulvinklar kommer röra sig mer vid fjädringsrörelser. Men eftersom bakänden antagligen är väldigt rollstyv behöver framvagnen också vara det => fjädringen rör sig lite => det funkar rätt OK ändå (enl "any suspension will work if you won't let it"-principen)

Med en så kort torsionsfjäder (som jag antar är i stål), så kommer framvagnen vara fruktansvärt styv. Vi tittade lite på en liknande lösning på vår FS bil, då med en 5-6 gånger så lång torsionsfjäder.

Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Inte säkert att framvagnen är fruktansvärt styv i roll i jämförelse med den betydligt grövre bakaxeln vilken i sig agerar krängningshämmare.

Rollcentrat, det kraftbaserade, kommer inte att röra sig nämnvärt relativt tyngdpunkten -> rimligt förutsägbart beteende. Camberkompensation i roll går åt rätt håll, men principen "Any suspension works if you dont let it" som Johan så vackert uttryckte det döljer kompromisserna med den enkla lösningen.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Pontus Fyhr skrev:

Med en så kort torsionsfjäder (som jag antar är i stål), så kommer framvagnen vara fruktansvärt styv. Vi tittade lite på en liknande lösning på vår FS bil, då med en 5-6 gånger så lång torsionsfjäder.

Det kanske är ett rör?

BMW 330i -05
Citera
Jon MW
Stockholm
Här sen Maj 2006

Fan 160 kg känns lite tungt för en sån där.

Jag hade nog hellre valt nåt sånt här om man vill ha superlättvikt.

De har ju till och med fått med en diff, däck som är anpassade för bilen, frontal- och sidokrockskydd. Allt detta och den är ändå 40 kg lättare med sina 120 kg. Det är 25% mindre vikt vilket definitivt inte ska underskattas.

Sen finns det ju ett par mer eller mindre dåliga konstruktionslösningar som gör att jag blir mindre imponerad.

Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Jag var & tittade på ett UL-plan igår. Gränsen för ett UL-B går vid 275 kg tomvikt & då är det ett komplett täckt flygplan med plats för två personer.

Med tanke på att jag själv har en tvåpersoners öppen vägreggad bil som väger ca 400kg var jag inte så lite imponerad. Bilen ser rätt liten ut parkerad bredvid ett flygplan.

Föraren i Formula studentbilen ser inte lika välskyddad ut & dessutom kan man väl anta att den byggts med "något" exklusivare material, därav viktskillnaden. Annars håller jag med, det borde gå att få fram något riktigt bra (typ Kraniels idé) baserat på FS-teknik.

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
NallePuh
Bromma
Här sen Nov 2006

Jag tycker den ser ut som något på temat "konvertera en Crosskart till bana".
Den ser hög och smal ut.
om man istället haft utgångspunkten "sätt fjädring på en Superkart" , så borde man kunnat få till något som såg lågt och brett ut.
Ett steg i rätt riktning skulle kunna vara att stoppa dit något som liknar sidepods från en Supercart.
Då hade man :
- Minskat risken för att man skall haka i eller klättra över varandras hjul.
- Kunnat få till lite downforce. Det är rätt stora ytor mellan ram och ytterbegränsningarna.
- Fått den att se lägre och bredare ut.
- En liten förbättring av sidokrockskydd.

Z3M Coupe -98
Citera
Allmänt banåkaforum
Hyper PRo Racer - 160 kg racerbil
<<   1, 2
6268 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande