| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Hyper PRo Racer - 160 kg racerbil
|
<< 1, 2 6268 besök totalt |
|
Re:
Med en så kort torsionsfjäder (som jag antar är i stål), så kommer framvagnen vara fruktansvärt styv. Vi tittade lite på en liknande lösning på vår FS bil, då med en 5-6 gånger så lång torsionsfjäder. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
|
Inte säkert att framvagnen är fruktansvärt styv i roll i jämförelse med den betydligt grövre bakaxeln vilken i sig agerar krängningshämmare.
Rollcentrat, det kraftbaserade, kommer inte att röra sig nämnvärt relativt tyngdpunkten -> rimligt förutsägbart beteende. Camberkompensation i roll går åt rätt håll, men principen "Any suspension works if you dont let it" som Johan så vackert uttryckte det döljer kompromisserna med den enkla lösningen. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||
|
Re:
Det kanske är ett rör? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Fan 160 kg känns lite tungt för en sån där.
Jag hade nog hellre valt nåt sånt här om man vill ha superlättvikt.
De har ju till och med fått med en diff, däck som är anpassade för bilen, frontal- och sidokrockskydd. Allt detta och den är ändå 40 kg lättare med sina 120 kg. Det är 25% mindre vikt vilket definitivt inte ska underskattas. Sen finns det ju ett par mer eller mindre dåliga konstruktionslösningar som gör att jag blir mindre imponerad. _________________ Jon Myhr Wahlén |
||||||
|
Jag var & tittade på ett UL-plan igår. Gränsen för ett UL-B går vid 275 kg tomvikt & då är det ett komplett täckt flygplan med plats för två personer.
Med tanke på att jag själv har en tvåpersoners öppen vägreggad bil som väger ca 400kg var jag inte så lite imponerad. Bilen ser rätt liten ut parkerad bredvid ett flygplan. Föraren i Formula studentbilen ser inte lika välskyddad ut & dessutom kan man väl anta att den byggts med "något" exklusivare material, därav viktskillnaden. Annars håller jag med, det borde gå att få fram något riktigt bra (typ Kraniels idé) baserat på FS-teknik. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
|
Jag tycker den ser ut som något på temat "konvertera en Crosskart till bana".
Den ser hög och smal ut. om man istället haft utgångspunkten "sätt fjädring på en Superkart" , så borde man kunnat få till något som såg lågt och brett ut. Ett steg i rätt riktning skulle kunna vara att stoppa dit något som liknar sidepods från en Supercart. Då hade man : - Minskat risken för att man skall haka i eller klättra över varandras hjul. - Kunnat få till lite downforce. Det är rätt stora ytor mellan ram och ytterbegränsningarna. - Fått den att se lägre och bredare ut. - En liten förbättring av sidokrockskydd. _________________ Björn Carlson Z3M Coupe -98 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Hyper PRo Racer - 160 kg racerbil
|
<< 1, 2 6268 besök totalt |