| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsskivor, hål eller inte?
|
10 besök senaste veckan (6768 totalt) |
|
Dags för nya bromsskivor och frågan är om man ska välja hålborrat eller inte? Nackdelen är väl sprickbildning men är fördelarna några fler än gasevakuering, går dom t.ex. kallare än solida skivor? Just på dom här skivorna är dom hålborrade betydligt billigare. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
|
Har kört med både hålborrade/slitzade och solida på långloppsbilen (Kadett GSi).
De hålborrade gick aldrig sönder, dock så syntes det sprickbildning runt hålen efter ca 50 timmar race. Så då bytes de mot solida. Båda skivorna var köpta på det billiga bilvaruhuset. Har inte märkt någon stor skillnad på borrat/slitzat kontra solida gällande bromsprestanda (kan ju iofs vara jag som har okänslig bromsfot..). Vet inte om du blev så mycket klokare av min text men då vet du alla fall hur det var i mitt fall. _________________ J o n a s J o n s s o n Radical SR3 RS RS2 i SPVM |
||
|
jag har testat en hel del olika i förra bilen som gick alldeles för hårt på bana. (körde små bromsar på tung bil med massa effekt
)
testade "orginal" , tjockare oborrade, borrade , slitsade plus borrade samt enbart slitsade. märkte ingen som helst skillnad på vare sej hållbarhet eller bromsförmåga.... samtliga sprack å blånerade efter en/ett par heldagar på bana , men iom jag köpte dem billigaste jag hittade för tillfälet på ebay hela tiden så va dte ändå värt å köpa nya ett par ggr per säsong istället för att köpa ett " värre" kitt.... beläggen va det däremot betydligt större skillnad mellan de olika jag testade. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Välj solida skivor du vill ha max massa i skivorna för att kunna klara av
den energi som skivorna får ta upp under inbromsning. Kör man race belägg av god kvalite har man inte problemet med gasbildningen. Vettigast setupen är släta ventilerade skivor bra belägg bra bromsvätska Samt rejält med kylning. Kylningen sparar både skivor & framför allt belägg. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Brukar köra solida skivor men just i det här fallet ligger hålborrade på 2100:- och solida på 2900:- per styck och därför tvekar jag lite.
Bra belägg, vätska och bra med kylning är redan på plats
/Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
|
_________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
|
Det tråkiga händer när sprickorna kommer fram till nästa hål eller ut till kanten av skivan.
Mina gjorde det förra året, inte trevligt. Jag köper inte hålborrade igen. Slitsade skivor har samma funktion som hålborrade men utan att spricka. Definitivt att föredra. och som har sagts innan så spelar det ingen större roll för bromsprestanda. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||
|
Re:
såvitt jag vet är det så, men någon kan ju få för sig att byta till solida skivor...
_________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||
|
Re:
Hoppas! Klumpigt av mig. Klart att skivorna är ventilerade. Vad jag menar är att jag bytte till ventilerade skivor utan hål. Bilen är förresten en Miata -99a.
_________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
|
Bromsskiva med sprickor
Innebär detta omedelbart byte eller är det ok att köra försiktigt? Har en spricka som är hela vägen ut annars fullt med småsprickor vid varje hål ? Tips på nya bromsskivor och belägg corvette Z06 -07 _________________ Johan Kronborg |
||
|
OK att köra försiktigt på. Brukar vänta tillls det är några stycken som går utt till kanten. Jag kör INTE försiktigt.
Om sprickor från olika hål går ihop bör man byta omgående. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
10 besök senaste veckan (6768 totalt) |