| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Väga bilen hemma i garaget?
|
10 besök senaste veckan (5407 totalt) |
|
Hej alla glada! Jag har väldans länge varit sugen på att veta vad min R1 Fiat väger efter ombyggnaden, då den inte är helt klar ännu så har jag inte haft möjlighet att åka o väga den nånstans, men en tanke som slog mig! (kanske helt galet men iaf) om man tar fyra stycken hemmavågar som går till 120-140kg, borde man inte i mitt fall, kunna ställa en under varje hjul och få rättså exakt vad bilen väger(om man utgår från att vågarna stämmer någorlunda) Då jag bara har en våg i garaget provade jag med endast en våg och fick det till 160kg bak per hjul och 120kg fram per hjul, om jag tillåts gissa vad bilen väger så borde det stämma rättså bra!(560kg) Vad tror ni? MVH/Jon |
|
Ska du "fuskväga" så behöver du väga två hjul åt gången (fram/bak eller vänster/höger). Då får du även fördelningen mellan dessa halvor.
Med en våg måste du se till att de andra tre hjulen befinner sig i samma plan (samma petproblem som för cornerweight), annars kan cornerweighteffekter göra att summan av de fyra värdena inte stämmer med en totalvägning. Ett extremfall på detta kan vara att inte höja de andra tre hjulen alls utan bara stoppa vågen under ett hjul i taget. Lite tips om budgetvägning https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
|
Lite grovt känns det som att du med beskriven metod får ett mätvärde som borde ligga i överkant.
Palla upp bilen så att övriga tre däck står på brädor motsvarande tjockleken på vågen så kommer du mer nära. om du skaffar en våg till så väg axelvis samt skifta plats på vågarna och ta genomsnittet så hamnar du mycket nära. -Bo _________________ Bosse johansson |
|
okej! Tack för dom tipsen! Kanske ska ta o köpa 3st till exakt likadana vågar på IKEA nästa gång man är där! Har för mig att dom bara kostade nån hundring! Sen kan man ju "kalibrera" dom med nåt som man vet exakt vad det väger.. Då borde man ju komma rättså exakt!
Tack för tipsen! MVH/Jon |
|
Du bor bara 20 min. från mej så om du inte har jätte bråttom så kan du vara med när jag lånar riktiga vågar, blir om 2-3 veckor tippar jag på.
|
|
Jag tog åtta Biltemavågar och satt två under varje hjul, med en planka som fördelade vikten mellan dom.
Slog fel på 21 kg, jämfört med bilprovningens våg, fast då hade jag monterat vinrutetorkarmotor och lite annat så max 10 kg fel på en bil som väger tonnet, det får duga. Tror att vågarna gick på 49:- styck.
_________________ Stefan Karlström |
![]() |
Skruva banåkabil
|
10 besök senaste veckan (5407 totalt) |