Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1593 totalt) |
flerskivig koppling... vilka fördelar?
Ja.. vad är det för fördelar med en sån här? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eB jag gissar att det blir minskad roterande massa och att den klarar mer vrid? något jag missar? leker med tanken på att införskaffa en 2skivig modell och på så sätt byta ut min 23 kg tryckplatta samt mitt 15 kg svänghjul mot lite lättare saker... är det värt mödan? Måste man ha annat urtrampningslager då också? |
||
om man dubblar antalet ytor så halveras kraften som befövs för att överföra ett vist moment.
Förenkat: Mv=F*x*k Där x=2 för en std koppling och 4 för en tvåskivig, hmm vart det rätt nu????? Säg så här da antal lamellytor som sitter på ingående axel till lådan är = x. Allså så kan man överföra mer moment på minder diameter på kopplingen så masströghetsmomentet blir förmodligen minder. _________________ Johan Sjölinder |
||
Med flera skivor kan man överföra stora vridmoment utan stora kopplingar med stort tröghetsmoment. T.ex. så finns det 4,5" kopplingar som klarar över 1000 Nm. Inom F1 så är man t.o.m. nere i storlekar under decimetern vilket är väldigt viktigt då kopplingen är en begränsande faktor om hur nära backen motorn kan placeras.
|
||
och med lägre masströghetsmoment på vevaxeln får man en rappare motor (mer varvvillig...) ??
![]() |
||
_________________ Johan Sjölinder |
||
tack, jag läste den länken...
en annan fråga då: Är det hårdare att frikoppla med denna typen av koppling? |
||
Citat:
en annan fråga då: Är det hårdare att frikoppla med denna typen av koppling? Hmm jag förklara om ett ars..... Nej den blir mer lätt-trampad, eller borde bli det pga att kraften som måsta övervinnas är häften(2-skivig) så stor som std varianten. Bästa att kolla med de som kränger tryckplattan. _________________ Johan Sjölinder |
||
Beror på vilken fjäderkraft den har jämfört mot den koppling du jämför mot. Ju högre fjäderkraft man har ju mera vridmoment klarar kopplingen med givna friktionsytor. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1593 totalt) |