Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (36694 totalt) |
Fälg och ET till E46 M3
Jag tänker köpa mig en E46 M3 Cabrio som ska funka som både egen bil och club-race bil. Familjen vägrar att acceptera den trånga std M3an, när jag förslog cabrio gick det :-), det har sina konsekvenser, den väger 160kg mer än Coupen, kräver däck med lastindex över 90 som jag förstår. Detta är första E46an M3an, det kanske blir en till mer optimerad coupe sen, vi får se. Det innebär att det jag köper nu ska kunna leva ett tag och duga på en mer optimerad bil, jag flyttar över grejorna då. Jag har bestämt det mesta som ska uppgraderas, här det som är relevant för däck och fälg val: - coilover KW V3 - camberplattor och stag, -3,5 fram och -2,5 bak - krängare, börjar med std (27 och 21,5), sen nog en H&R 30mm fram om det behövs. - CSL skivor fram, carbotech fp8 eller likvärdigt. - club-race däck R888, byter till standard däck för dagligt bruk. Kruxet är nu fälgar och däcksdimensioner för R-däcken, för dagligt bruk används det som sitter på vid köp. Bilen köps och regas i Tyskland först, ska sen regas om till södra Frankrike. Därmed behöver jag TÜV godkännande för allt jag gör utöver std, vad som krävs för Frankrike vet jag ej men antar att det som är ok för Tyskland är ok för Frankrike. Jag har läst nästan alla trådar här om M3or och däck mm, men det är inte klart vad som är max vad man kan ha. Jag skulle vilja ha 255-265 runt om för bästa grepp och neutral bil, vill helst slippa olika dimensioner fram och bak både för fälg och däck. Går man på 18' så finns R:åttan i fler dimensioner (från 225 till 295 med både 255 och 265 som möjliga för en E46 runt om, för 19' så finns bara 235 och 265). 1:a frågan då: Är samma dimension fram och bak en bra strategi? 2: ska man gå på 18' eller 19' fälg? Hur mycket begränsar 18' möjliga bromsuppgraderingar framöver? Ger 19' nån fördel i väghållningen (jag skiter i looks:-)), annars är det bara dyrare och mer begränsande vad gäller däck. 3: Har förstått att man ska ligga på eller när 10 tum för 255/265 R:åttor (10,5' är det nästan inga som har, begränsar fälgvalet radikalt), går 10' och 265or in under framskärmarna med ovan nämda camber utan problem? Bak? 4: Vilket ET måste man ha för att klara skärmar och TUV? Ca 35 fram och 20 bak verkar vara standard på 3dje parts fälgar som ligger på 9,5 till 10 tum, CSL standard är 8/47 och 9,5/27. Kan man ha ET35 runt om, då får man inte maximal bredd bak men kan skifta hjul som man vill? Är denna breddning inåt okritiskt bak? Som sagt många frågor, men då jag köper allt nytt och marknaden in Tyskland har en uppsjö med fälgar till M3 så gäller det att välja nåt som är både brett men också som passar utan strul. Jag är inte ute efter att köpa en superlätt=dyr fälg till R-däcken, en TUV godkänd sportfälg får duga, del ligger på ca 200-250Euro fälgen. Tacker för råd. _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||||||||
Kanske lite för mycket om TÜV och så, vi börjar med en enklare fråga:
- Guate mfl körde med CSL bakfälgar (19' 9,5 med ET27 och 265/30 med -3,5 camber) fram (och bak givetvis) på sina E46 M3, gick dessa in under framskärmarna utan valsning? Nån som vet? _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||||||||
Re:
Dom har jag skruvat av och på vid ett antal tillfällen och jag har bestämmt för mig att det INTE valsats några kanter på den bilen... _________________ Daniel Rosenblom Bandhagens Däck DR Setup |
||||||||
Passar dessa fälgar på en Standard E36 Coupé med andra Et mått så ska det väl inte vara några problem på en E46:a.... Jag har ET 45 bak på mina csl kopior har jag för mig(kostade ca:9000:- i sverige).
_________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW M235 -14 BMW 330 -06 Banbil/bruksbil *BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt) |
||||||||
Halloj,
kul med lite fler E46-förare som sportar upp sin redan sportiga bil =) Första frågan, samma dimension fram och bak svara jag med ett rungande JA. Du blir av med all understyrning som bilen har i sitt originalutförande. Fläskigare framsvålar gör att Du kan stanna lite fortare också. Bara plus. Andra frågan, absolut 18". Som Du redan sett finns det ett mycket större utbud av däck att välja på. Att det sedan kostar några kronor mindre är ju aldrig fel. Med 18-tummare kan Du ju oxå hitta billiga slicks från Porsche Cup (framdäcken då) om Du blir sugen att prova på det någon gång. Har inte sett några problem med bromsuppgradering, kör själv med 355mms bromsar ifram. fråga 3, jag körde 265/35 (Direzza 02) på en 9" fälg förra säsongen utan problem. Det är nog inte optimalt då däcken slets lite konstigt. 9.5" till 10" är nog bättre. Jag kommer nog själv att byta fälgarna till 9.5" denna säsongen och fortsätta på 265'or runt om. Inga problem med clearence i hjulhusen. 4, mina fälgar har Et40 runt om och jag kör med 20mms spacer ibak för att få ut hjulen dit som skall. Man kan också labba med en spacer ifram för att bredda lite där nu när hjulen fått en camber som möjliggör detta. När det kommer till krängningshämmare så skulle jag börjat med att byta den främre först. Jag själv slängde på ett komplett H&R kitt med påföljd att den blev något överstyrd. Jag kommer själv att labba med att gå tillbaka till den gamla krängaren i sommar. Lycka till med din räcerbil _________________ Pontus Oldberg Ring Knutstorp - 1:07.8 Sturup Raceway - 1:10.6 Mobil: 0768 582240 |
||||||||
Stort tack Pontus,
jag har läst din biltråd och fick många ideer från den, fint att du kunde bekräfta att det ska gå att få in fälgarna och att samma däck/fälg runt om är en bra ide. Jag lutar också mot 18' 9,5 eller 10 med ET 35, det finns rätt mycket att välja på där. Sen kan man ju som du säger använda spacers för att utnyttja vad skärmarna erbjuder i space utåt. Min bil formar sig så smått, jag har läst nästan alla M3 trådar och nu lutar det mer och mer mot en renodlad trackday hoj. Jag har nämligen fundrat lite längre och disskuterat med allas vår Dr (Ja han, Eick:-)), det blir nog en Coupe ändå, Cabriona som var nåt att ha ligger uppåt 30kEuro och det känns som en falsk kompromiss att köra dessa på bana, de ska rulla sakta i solen:-). Jag har hittat några couper som ligger betydligt lägre och de kan man sätta sågen och svetsen i utan att det är helgerån:-). Vi får se, det blir en biltråd när jag har köpet klart. Björn _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||||||||
Detta är aktuellt även för mig, har nu kört med 19*8,5 (235/35) + 19*10 (275/30) och det understyr på bana rejält.
Har läst på diverse forum om detta ämne och har kommit till den koncensus att 18*9,5 et35 (10mm spcaers bak) med 265/35 är optimalt och då kan man byta runt fälgarna för att optimera slitaget. Verkar dock vara lite tufft att hitta fälgar i Sverige/europa. Följande är de som jag spanat in Tirerack MT1, billig, stilig och fås som både 18*9,5 och 10 bred med passande et. Säljs endast i USA? Specs 18*9,5 et 35 9,5kg 319$ och/eller 18*10 et25 10kg 329$ http://www.tirerack.com/wheels/Wheel Random bild MT1 ![]() Sedan finns det ju Enkei NT03 som 18*10 et 25 som torde med rejäl camber åtm -3 rymmas även fram under skärmarna. Säljs i Europa. Specs 18*10 et 25 10,25kg 279£ http://www.performancealloys.com/det och sedan finns det ju även D-force LTW5, men är inte super förtjust i utseendet. Specs 18*9,5 et35 9,25kg, åtm pean säljer dessa. Då jag har tänkt mig ha dessa även som gatfälgar skulle jag gärna ha camber under -2,5 fram samt "normala" däck. Det lutar mot MT1 9,5 med 275/35 fram och 10 med 285/35 bak. Mycket gummi, relativt lätta, stiliga, behöver ej spacer och ryms under skärmarna utan modifikation och överdrivet mycket camber. Åsikter, råd och erfarenheter är välkomna. _________________ Niklas Forsell e46 M3 |
||||||||
Jag vet inte vilken type av dokumentation man behöver för att få en fälg godkänd in Sverige på en bil, I Tysklland kan man antingen välja en fälg som har sk TÜV gutachten (=bilprovnings-intyg) för den bilen man har eller man kan välja en fälg som har ett generellt intyg som har de data som krävs (dimensioner, axellast mm) och låta införa dessa som ett extra godkännt tillbehör.
om man kan lite tyska så finnns det ett par siter som jag har funnit; http://www.reifen-vor-ort.de/alufelgen_suchen.html?g=new&c=&o=&fh=5&ft=0&fh=5&ftt=20 det är en mastersite för lokala däcks-handlare, där finns många fälgar med basdata (för E46 fanns det 24 sidor med fälgar från 115 Euro till 900 (BBS)). Sen får man kolla på fälgtillverkarens site om något verkar intressant, tex Rondell i München, Här hittar man ET och ofta finns modellerna in andra bredder också än på mastersiten och där ser man för vilka bilar det är godkännt redan: http://www.rondell.de/Felgen-1-4.htm Beställa kan man sedan från alla anslutna däckshandlare. En annan site: http://www.felgenoutlet.de/ Att beställa från Tyskland är ju inte så knepigt, det finns många som kan hjälpa till med tyskan och att få hem grejorna går ju också. Men USA och England är ju också möjligt, tror även det finns en dedicerad fälgshop på Ebay. Det gäller bara att få rätt papper från leverantörerna antar jag. Blir man förtjust i nåt fabrikat kan man ju kolla vem som representerar i Sverige eller om nån vill ta hem dem åt en. _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||||||||
Är inte själv så super bekymrad över vad är lagenligt och vad inte. Så det kan man för min del utesluta från "problemlösningen"
Tack för länkarna! Problemet med dessa normala fälgsajter är ju att majoriteten är 8" breda och med icke aggressiva et. Eller sen så att man får 9,5 eller 10 bak men endast 8 eller 8,5 fram. Av de 24 sidor med fälgar hittade jag en (1) intressant storleks/et mässigt, Rondell 0204 9,5 J x 18 H2 5x120 et 38 (nästan optimalt fram, eventuellt en tunn spacer) 9,5 J x 18 H2 5x120 et 20 (relativt optimalt bak) Har ej dock hittat vikt på dessa fälgar, enligt schmiedmanns sida väger 8,5 breda 12kg så det bådar ju inte gott, men ![]() Undersöker alternativ vidare! _________________ Niklas Forsell e46 M3 |
||||||||
Rondell 81 har också bra dimensioner och ET, designen är också OK IMHo, ett alternativ till 0204
9,0 X 18 5x120 40 9,0 X 18 5x120 18 10,0 X 18 5x120 30 10,0 X 18 5x120 18 Det sägs ju att R888 mår bra av lite bredare fälg, deras egen lista säger max 10,5 så en 10 tummare kanske inte är fel. Priset ca 220Euro via deras direkt försäljare. Vikt , vet ej men de är alla standardfälgar gjorda för ca 800 kg last så det är nog rätt lika om man inte går till smidda fälgar. _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||||||||
Jag kollade in Tireracks website, de har mycket bra artiklar om fälgar, produktionsmetoder mm. De skriver även vikten för alla fälgar de sälger. För BME M3 är det lustiga att ju dyrare fälg i 18' 9,5-10' ju tyngre blev fälgarna!!!
De billigaste för ca 300$ väger ca 20 lbs =9kg och de dyra OZ och BBS forged eller "semiforged" för 800-1000$ ligger på 23-25 lbs = 11,25 kg! What's the deal, innebär detta att standardfälgar som är gravity cast inte håller för track-day användning eller va, för de är ju lika lätta eller lättare!!! _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||||||||
Vad jag har förstått så är gravity cast sämre än forged då de gjuts med gravitationens kraft istället för tryck. Så nej de är inte likahållbara som Forged, men samtidigt har jag inte hört värst mycket negativt om dessa fälgar och de är ju fälgar som främst används av entusiaster i bankörning.
Kör man racing mera professionellt spelar det säkert en roll, och på gator som har gropar/kanter av olika sorter kan svagare fälgar ge vika lättare. Sen kanske man inte skall köra hundratals bansessioner med de heller. Men i min åsikt är de för hobby bruk helt plenty bra (har dock ej erfarenhet av dessa specifika fälgar) Nån som är mera expert kan gärna fylla på. _________________ Niklas Forsell e46 M3 |
||||||||
Fälgar som jag dreglat över i vinter http://www.apexraceparts.com/ARC-8-18x95-Wheel-Low-offset_p_55.html. 8,5kg och ET 35 tycker jag är helt ok..
Frågan är var man handlar dom billigast? Frakt från USA sticker väl iväg en bit ? Går man ner på 9" fälgar borde 255/35/18 vara ganska optimalt. Dim 255 och 18"verkar dock vara svårt att hitta, har endast sett Toyo. _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||||||||
Stämmer, APEX har ju alternativ gällande storlekar så det räcker, te.x. då 9 eller 9,5/10 *18 med passande ET och vikten verkar är ju bra. Har även själv kollat på dem, men förr fick man endast köpa dem via group buys och det verkade för jobbigt. Verkar ha ändrat nu så att man kan köpa enskilda set. Sen har jag mitt personliga problem med att går man för den looken så lockar 19" CSL mera, äkta eller te.x. VMR med 9,5 et 33 fram och 10 et et 22 bak. Men då går pointen med vikten igen förbi... http://www.velocitymotoring.com/whee
Frakten från USA behöver ej vara omöjlig om de är villiga att skicka, men sen tillkommer ju moms och tull. Har idag försökt luska fram ATS racelight ET men verkar vara en omöjlighet, enda jag hittar är att de finns som 5*120 och et 15-55, men inget vilken et för vilken storlek. http://www.rautamo.se/rimdisplay.asp Sen har ju PEAN (www.peansweden.se) LTW5 fälgar som skulle passa, men det visuella är inte för mig. Puust, det skall inte vara enkelt det här (fastän det egentligen är det) _________________ Niklas Forsell e46 M3 |
||||||||
Jag uppskattar verkligen denna disskussion, vi har samma ideer om fälgar och däck och man får nya varianter som möjliga från varje ny bidragsgivare. Finns det inga krav på specar för att få fälgar/däck godkända i Sverige och i konsekvens sen för bruk på ringen på en Svenskreggad bil? Vi vet alla att det inte frågas nåt innan en olycka sker, på vanlig väg eller på ringen. Men sen är det så att skaderegleraren inte gör sitt jobb om han inte försöker visa att din bil inte var lagenlig vid olyckstillfället och hans bolag därför inte behöver betala. För detta så anstränger man sig innan.
I tyskland är detta stenhårt, i Frankrike ska jag ta reda på vad som gäller, ska joina en race-klubb nu. Finns det nån BMW-SC pendant in Frankrike? Nån som vet? _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||||||||
Re:
För den som är intresserad, så har jag nu lagt upp en tråd om gruppköp av APEX fälgar genom Pean Sweden på Köp/Sälj https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=903665#903665 _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||||||||
Re:
[quote="Forelli"] Tirerack MT1, billig, stilig och fås som både 18*9,5 och 10 bred med passande et. Säljs endast i USA? Specs 18*9,5 et 35 9,5kg 319$ och/eller 18*10 et25 10kg 329$ http://www.tirerack.com/wheels/Wheel Random bild MT1 ![]() quote] ...sjyssta, men hittar dom inte nu, finns dom fortf. att köpa, nån som vet? _________________ /// Daniel Solaric /// BMW Time Attack ![]() Vardag: BMW 335d -16 Race: BMW 328 ESS Komp. -98 Pensionförsäkring: BMW M3 3.2 -96 |
||||||||
Re:
[quote="DanSol"]
Tror du måste välje e46 M3 (2001-2006) för att de skall synas, om du lägger i e36 M3 så hittar den ej dem. Vet dock ej nu hur då ET passar på din bil (E36?) Välj Wheels, BMW, M3, 2002, 18", TRMotorsport så hittar du dem! lång länk _________________ Niklas Forsell e46 M3 |
||||||||
Re:
Har inte OZ några passande? Allegerita, Ultraleggera, Superleggera och Superturismo brukar ju vara populära lättfälgar. Edit: verkar vara dåligt utbud av 9.5" enligt http://www.ozracing.com/at-team/whee Team Dynamics gör ju racefälgar till en massa serier (bl.a. BTCC och BMW Championships), de kanske har något passande: http://www.teamdynamicsracing.com/co De verkar göra modeller som inte är visade på hemsidan, t.ex. för nya Boxster Racing serien i UK. Kan vara värt att slå dem en signal kanske.
Har för mig att jag sett att ATS har "enhets-ET" på en del fälgar och att man sen anpassar till sin bil med ATS spacers. Kanske är därför de skrivit så. Smyger in en liten halv-offtopic fråga här med: kan man montera 18" på en CSL? _________________ Mikael S |
||||||||
Re:
Jep, OZ har lite svagt utbud på breda fälgar (åtminstone i deras normala sortiment) Team dynamics Pro Race 1.2 är "endast" 9" breda vilka jagklassar som för smala... Men kanske de har något under disken som skulle passa! Intressant gällande ATS, måst kolla vidare! 18" passar bra på CSL om du har original bromsar. Du kan luska fram mera på www.cslregister.com _________________ Niklas Forsell e46 M3 |
||||||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (36694 totalt) |