| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
M52/S50 motor köpes (hjälp med felsökning plz..)
|
3120 besök totalt |
|
Finns här någon som sitter på en fräsch spis från en E36/E39:a Vill ha tag på en fullt fungerande maskin till rimliga pengar. 323/328/523/528 eller kanske en 3.0 (US/EU) Det är relativt akut Har ni några bra tips så bara ös på
Re:
ok, berätta gärna varför, inte för att jag tvekar alls men det är såklart intressant :-) Har inte du någon att avyttra då?
http://www.bildelsbasen.se/index.php
328-spis med lågt miltal och provkörd, hemlevererad för 8150 kr oprutat. Antar att man får nån form av garanti också.
_________________ Rikard Ahlin |
||||
|
Re:
0,3 L mera i volym vilket ger gottigare vrid & drygt 20hk mera vi samma mod som på 2,5L borde väl räcka som anledning
Billigare trimmning är svår att hitta om du ändå ska byta maskin. Tyvärr ingen motor att avyttra. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Tveka inte att kika lite på Alpinas snurror oxså
Brukar dyka upp på skrotarna då och då.
Eller varför inte en s50B30 ifrån en GT ?
_________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||
|
En fågel viskade US M3 motor och den hade ju varit trevlig men hur hittar man en sådan?
besiktningsbart bör det vara och isåfall blir det kanske svårt med en S50 eller dylikt? _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
Re:
Menar du att det skulle vara svårare att besiktiga med US-motorn eller? Den ser iaf nästan likadan ut som den som redan sitter i kärran din. |
||||
|
Re:
Just S52B32 skulle väl vara trevlig iofs järnlock & lite tyngre men annars som en M52:a 3,2L & 240hk är ju inte fel. Sen är det ingen nackdel att den ser ut som en M52:a
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Egentligen vet jag inte vad som hänt men jag förbereder mig på det värsta och har börjat sondera marknaden.
Alla får gärna hjälpa till och felsöka, kanske det är något enkelt? 1. bilen gick en pinne upp förra sommaren vid hård körning varma dagar, satte man på värmen i bilen sjönk den direkt! Till vardags låg mätaren klockrent på mitten. 2. jag kan inte påminna mig att jag behövt fylla på vatten mer än en gång MAX 2ggr under 2009 3 för en vecka sedan på väg till lunch belv den helt plötsligt TOKVARM, jag noterade även att bilen saknade värme i kupén 4. senare på dagen kollade jag olja o vatten, såg inget avvikande alls. På vägen hem blev den direkt varm och jag fick stanna några gånger för att kyla ner bilen. Där var tryck i systemet, slangern där uppe var varm den där nere ljummen. 5. vi har kollat vattenpumpen som var glappfri och hade metallskovlar med andra ord kändes den UA. 6. Termostaten bytte vi då den såg gammal o sleten ut (tillverkad 1997) 7. systemet trycksattes och påvisade inget läckage. 8. bilen gick fortfarande varm och efter ihärdig luftning (med vakuum?) fick jag både värme i bilen och en stabil vattentemp (en nål åt höger bara) värmen var inte 100 men åtmistone 90% effekt 9 bilen gick bra i 3 dagar och sedan sa det bara pang så var den likadan igen, blev tokvarm direkt och ingen värme i bilen. Nu står bilen och jag vet inte riktigt vad nästa steg blir, toppapackning eller toppspricka är ju 2 tänkbara scenarion men jag tycker det är knepigt det bara kommer så hux flux liksom. Bilen gick som en dröm i höstas på ringen och betedde sig inte underligt där (varma dagar hela tiden) har jag missat nåt i förklaringen så be mig förklara tydligare.. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
|
Det kan ju vara flera saker, men du får alltså en varm motor men ingen värme i kupén?
om så - kan inte felet vara relaterat till värmepaketet? Motorn får all värme och ingen värme "avleds" in i bilen? Det känns ju som om det hänger ihop med vattnet iaf. Så länge inte motorn blir stekhet så håller ju de "dyra delarna", topp, ventiler m.m. Hoppas du får rätsida på det!
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Tips, spola rent hela kylsystemet, ta reda på hur mycket det rymmer och fyll på det.
Verkar ju som om det är täppt nånstans och alubitarna i värmeväxlarna kan ju ha ärgat ihop, värmepaketet och kylaren menar jag med värmeväxlare
Lägg gärna resten av reparationstipsen i Johans biltråd så att den går varm iallafall
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Har en bekant med en 323:a som hade liknande problem med att den gick varm ibland och kokade och ibland var det ingen värme i kupen.
Vi bytte vattenpump, termostat och viskokoppling till kylfläkten och luftade den massor med gånger men problemen kom ibland ändå. När vi bytte kylaren så har den fungerat perfekt efter det. Men det kan ju ändå vara en anledning till att trycka ner en större motor
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Motor
Jag har en motor över, har lagt upp den här och på blocket . Mvh Tomas https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Tomas Olsson Porsche 911 TURBO -84 med 465 hk 667 nm TMT RACING Ferrari och Porscheservice |
||||
![]() |
SÄLJES
|
3120 besök totalt |