Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Håller det här ? Coiloverfäste och bärarmar !
1, 2   >>
4427 besök totalt
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004

Trådstartare

Ska försöka tillverka övre coilover-fästen till framvagnen men har lite dålig
koll på hållfasthet.

Hade tänkt använda 5mm plåt till fästena. Här är ett par bilder på mallarna jag gjort.....
Passar på att fråga om övre bärarmarna ser för klena ut, gjorda i 18mm hydrualrör 2mm gods,
10mm uniballs ?

Som sagt,håller det här.....eller ?

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004

Ser ut att hålla fint.
Det jag hänger upp mig på är att du värmt rören till bärarmarna för att bocka dom.
Vet inte hur mycket glödgning påverkar hållfastheten hos dom rören men jag vet iallafall att den påverkas.
Det blir ungefär som att du skulle ha en svetsskarv där du har värmt.
Nån med mer erfarenhet i frågan kan säkert fylla i och rätta mig.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Hade tänkt använda 5mm plåt till fästena.

Bygger du en stridsvagn?

Min fästen som coilovererna sitter i är 1,5mm tjocka.

och jag gillar inte alls de krökta rören i bärarnana(övre)

stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005

coilfästet kommer ite vara några problem, däremot sällar jag mej till skaran som inte gillar bärarmarna, finns risk att det viker sej där du värmt med lite aktiv körning

Golf sportscombi
Skoda Kodiaq sportline
Skoda octavia Rs mk3
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det är också ganska (mycket) avgörande vilken typ av vikt på bilen vi pratar om. En lätt bil (under 750 kg) är en helt annan sak jämfört med en halvtung bil på 1000 kg eller en klump på 1500 kg.

Coiloverfästet är troligen inga bekymmer men bärarmen ser som sagt klen ut. Dessutom tycker jag att det är rätt onödigt med uniballs, polyuretanbussningar funkar oftast lika bra i den applikationen. Du kan ju ändå egentligen inte justera bärarmens vinkel som det ser ut nu (inte utan shims/motsvarande).

Bromskrafterna kommer att belasta uniballsen i "fel" ledd, dvs de krafterna försöker dra ur kulan. Därför skulle jag också välja grövre leder om du absolut ska ha leder.

SFRo brukar rekommendera typ 22x3 mm rör till bärarmar till lätta bilar. Nu kan man i och för sig tänka sig att övre armen kan vara klenare (den bär ingen last utan ska bara styra hjulet och hålla emot bromskrafterna) men det finns en tanke bakom den dimensionen...och viss erfarenhet. Men det gäller för gatbruk, ska du bara köra bana kan helt andra förutsättningar gälla.

/Gustaf

Citera
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Tack för era synpunkter !

Övre fästet för stötdämpare/fjäder verkar ju inte vara nåt problem, kan kanske använda 2-3mm
plåt till dom i stället ?

När det gäller övre bärarmen så är böjen ett sätt att efterlikna originalet. Både övre och undre
bärarmarna är lite bananformade. Det där med värmen tänkte jag också på, men jag måste ju
ändå svetsa i dom iaf. så varmt blir det ju ändå. Håller med om att dom övre ser lite klena ut,
men det är ju v1.0 så viker det sig så gäller gör om-gör rätt
Att jag valde ledlager var att jag vill kunna justera camber.

Ett par bilder på original vs. mina bärarmar.....

Kommer den undre bärarmen att funka ?

Gustaf: Bilen kommer väga ca. 1000 kg med ca. 55/45 och kommer uteslutande att köras på bana.

Kom gärna med fler synpunkter....

Manta A -73 Sleeper
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Bromskrafterna kommer att belasta uniballsen i "fel" ledd, dvs de krafterna försöker dra ur kulan. Därför skulle jag också välja grövre leder om du absolut ska ha leder.

Gustav har så rätt.
Gör om gör rätt
Vill du sen gör 2 fluger på smällen så viker du de övre länklagen 90grd och ser till att de är justerbara i höjdled. Simsalabim och du har, camber, caster och rc justring. Hmm caster kan inte går att justera så mycket man alltid lite.

Sen innan du miklar för mycket så bör du kolla över geometrin i framvagen, eller har du gjort det?

Bollnäs
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Johan:

Hur vill du att övre bärarmen ska se ut, och hur löser man på ett enkelt (jag är lat)
sätt ev. höjdjustering ? En skiss kanske

Geometrin har jag inte funderat på så mycket, har försökt kopiera originalet. Någon sa för
länge sedan här på Rejsa att original var "mycket bra" Hur kan jag förbättra den ?

Manta A -73 Sleeper
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Problemet är inte att A-arms benen varit värmda så att dom därför kanske böjer sig där, problemet är att dom är BÖJDA. Det ser ju ut att finnas utrymme vid coilovers för att ha dom mer raka, och skulle det ta i coilovers så kan ju denna lutas in mer mot ramen, då blir dessutom coiloverinfästningen stabilare.

Är det så att A-armsbenen trots allt måste vara böjda så bör förstärkningsplåten mellan dem passera själva böjda delen.
mvh
Göran

Bollnäs
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Hum...men vad händer med vinklarna på bärarmarna med rätt höjd på bilen
om jag har raka raka bärarmar ?
På bilden där man ser bägge mina hembakade bärarmar, så ska den övre ligga vågrätt för att komma
i "rätt" ridehight. Med raka bärarmar kommer väl dom att peka snett uppåt....är det bra ?

Kan man förstärka den övre så här ? (garva inte, jag kan inte rita på papper heller)

Manta A -73 Sleeper
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Flytta in det övre fästet så nära ramen som möjligt.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

ice skrev:
Flytta in det övre fästet så nära ramen som möjligt.

Jag avvaktar med det tills jag vet ytterdiametern på fjädern.
Har beställt GAZ men inte fått hem dom ännu.

Manta A -73 Sleeper
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Flytta ut coiloverns nedre fäste så nära nedre spindelleden som går, vinkel på coilovern bör vara ca 20-30 grader enligt SFRo-boken.
Iom att du kapat bort övre fjäderskålen och original stötdämparfäste så borde det väl gå att använda original övre länkarm?
Jag lyckades ju kröka nedre länkarmarna på min Rekord, lite tyngre motor där fram iofs men det kan ju ge en uppfattning om hur klent det blir om man kör hårda fjädrar och original fästpunkter.

Din framvagn är för övrigt väldigt lik den i "storebror" Rekord och Commodore, skiljer på hur kränghämmaren sitter ihop med framvagnen samt att du har kuggstångsstyrning.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

stalle skrev:
Hum...men vad händer med vinklarna på bärarmarna med rätt höjd på bilen
om jag har raka raka bärarmar ?

Det verkar som ett missförstånd här, RAKA A-armsben är vad jag talar om, inte A-armens lutning.
MVH
Göran

Bollnäs
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Kul med komentarer och tips på hur det bör se ut, jag är ju novis på det här

Känner att jag måste förklara lite bakgrunden till varför jag ställt till det så här....
original framvagnen visade sig efter blästring vara så angripen av rost, särskillt bärarmarna som
är tunna som papper, och inte fått tag på friska grejor tänkte jag försöka göra nåt eget.
Jag är i nuläget inte ute efter att få till en optimal framvagn utan nåt som kan fungera ok.

Tillbaka till mina böjda bärarmar, konstruktörerna på Opel måste väl haft en tanke bakom att göra dom
som dom ser ut ? Vad händer med vinkeln på hjulaxeln och kulleder om jag "rätar ut" bärarmarna?
Som jag ser det är spindlarna konstruerade med tanke på att bärarmarna lutar

När det gäller dimensionerna på övre bärarmen är jag beredd på att göra nya lite kraftigare grejor,
men att göra om hela konstruktionen är överkurs för mig, iaf. nu i v 1.0.
Var i garaget i går kväll och fundrade lite, och att lägga ledlagren kommer innebära så stora ingrepp
att jag inte vågar ge mig in på det nu

Lutningen på stötdämparen/fjädern kommer bli i stort sätt identisk med original.....är det kass, får ju förslag på att flytta både övre och undre fästpunkter ?

Kan inte någon göra en skiss på en enkel, stabil och fungerande lösning, eller länka till någon
sida med bilder på nåt liknande ?

Som ni ser är jag ganska vilsen.......har någon rostfria original bärarmar till salu

/S

Manta A -73 Sleeper
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Det är lite knixigt med komunikationen, men att A-arms rören är böjda och att A-armarna lutar är två skilda saker. Lutningen av A-armen är avhängigt av VAR infästningspunkterna är belägna, medan rören i själva A-armen skall gå RAKT mellan dessa punkter. Att dom inte går rakt orginal beror på att man vill ha frigång mot till exempel coilovers, eller att det rör sig om tillverkningsmässiga tankar.
Göran

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Vinkeln på bärarmen sett rakt framifrån behöver du inte pilla med, den "ska" luta som original.

Det är snarare bockningen sett rakt ovanifrån som är tveksam. Det skulle hellre se ut som ett "A" eller "V" om det går. Om inte, gå upp i dimension på rören och stötta med knutplåt som i din skiss ovan.

Att vrida uniballsen är komplicerat. Jag skulle rekommendera att hellre bygga för gummibussningar men då tänker jag alltid gata i första hand. På bana kanske det håller men jag skulle vara tryggare med större diameter på kulan. Då tål den mer last i fel ledd.

Ett tips kan vara att kika på hur många Seven/Locosts är byggda. Tänk bara på att de oftast är betydligt lättare än din bil.

Det är mina tankar...

Gustaf

Citera
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Det var inte lätt det här

Som Göran säger så kan det vara svårt att beskriva i text vad man menar. Har gjort en enkel skiss
som underlag, berätta vilket/vilka alternativ som är ajabaja thumbs down och ev. vilket som är ok thumbs up

Nu ska jag åka och köpa grövre hydrualrör......

Manta A -73 Sleeper
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

C

Hedemora
Här sen Jun 2005

Som jag ser det så måste ju C vara OK.

Bromma
Här sen Feb 2003

C är bäst, men den luras lite om man skall hårddra saken. Benen ser och är raka, men deras centrumlinje skär inte ledcentrum för yttre spindelleden. Det innebär att vi fortfarande inte har riktigt raka krafter i rören
och därför bör den förstärkande plattan som leden sitter i ha en radie in mot bilen, som sprider ut lasten succesivt i röret. Plattan skall alltså följa rören längre in mot bilen och successivt smalna av.
Är dimensionerna tilltagna så spelar den saken ingen roll, jag bara poängterar tanken bakom geometrin.
mvh
Göran

1, 2   >>
4427 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande