| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Flytande kona på hjulbult för bultcirk-ändring. Bra eller..?
|
66 besök senaste veckan (20350 totalt) |
|
Re:
Man har en maskin som mäter precis som en rullande landsväg. Så mäter man hur stor variation det är i trycket mot marken i däcket. Med andra ord hur runt däcket är inne i konstruktionen i däcket. De som inte syns utanpå. _________________ Gordon Arvestrand BMW Z3 M Coupe |
||||||||||||||||
|
Re:
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||||||||||||
|
Re:
Jag lyckades formulera mej så att man förstod trots att klockan va kvart i fyra och jag precis kom hem från krogen. Bra gjort;) _________________ Gordon Arvestrand BMW Z3 M Coupe |
||||||||||||||||
|
Ang. flytande konas förträfflighet eller ej.
Kan det vara av betydelse om bilen i fråga är en rejäl pjäs...hög vikt alltså ? Anta att frågan gäller en Renault Trafic transportbil ( vilket det förstås inte gör eftersom sidan enbart ska handla om banåkarbilar ) Men hypotetiskt borde fälgar från Bmw X5 med 5/120
passa på denna 5/118 bil. Med riktig centrering förstås. Utbudet på fälgar ökar iså fall med flera tusen procent.
MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||||||||||||
|
Re:
Jag håller just nu på och letar fälgar till vårens bankörningar till min Monza som original har 4-tums/4-bults fälgmönster, inget bra mönster att leta fälgar efter i Sverige Men det finns ju ganska många europeiska bilar med 100mm/4-bult som jag tänkte kolla upp.
MEN...visst är det väl alltså så att det är viktigt att diametern/centreringen i navet är korrekt? Mao, jag kan bara leta efter fälgar som har samma navdiameter? _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||||||||||||
|
Re:
Vad har du för mått på hålet? _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||||||||||||
|
Re:
[quote="Dude"]
Det var det jag inte kom ihåg...kollar ikväll! Men är jag rätt ute att jag måste hitta en fälg med samma navdiameter? _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||||||||||||
|
Re:
[quote="Tinsfci"]
||||||||||||||||
|
Re:
Nu har jag mätt diametern på navhålet. Strax under 60mm, närmare bestämt 59,5mm. _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||||||||||||
|
Re:
Knepigt mått. Det enda som är större än ditt om du ska ha plåtisar är 60,1mm. Eftermarknadsaluminuim har ofta 65mm-> så där kan du svarva till egna navringar
Vilket et ska du ha? _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||||||||||||
|
Re:
Planen är att så småningom sätta dit nya spindlar+ok från annan jänkare, och då blir det 5-bult med förhoppningsvis mer utbud på fälgar. Mao vill jag inte lägga ut så mycket på 4-bultarna. Plåt är billigare antar jag, men mer roterande massa än aluminium...hmmm
_________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||||||||||||
|
Re:
Det är nog hugget som stucket i pris mellan plåt och alu. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||||||||||||
|
Har väl blivit lite OT nu, men det lär ju vara fler som vill hitta "udda" fälgar till sin bil.
Dom där plåtisarna med 60,1 diameter, skulle man våga sig på såna utan mellanring? Det diffar alltså 60,1 - 59,5 = 0,6mm i diameter? Vilka bilar är det som har såna? och då borde det väl även finnas original aluminium med samma diameter? Opel? VW? _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||||||||||||
|
Re:
Nope! Skulle inte köra med 0,6mm. Risken för vibrationer pga dålig centrering är stor. Köp i princip vilken eftermarknadsfälg (ej modellanpassade) i aluminium, så kan du svarva till egna navringar som sitter som en smäck. Tror inte jag sett ett navhål mindre än 65mm på en sådan. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||||||||||||
|
OK. Låter vettigt tycker jag.
Ut och leta billiga eftermarknads-aluminium-fälgar då
Några bra tips på försäljningsställen i 08-området? Dessutom är vi tillbaka till Topic för denna tråd: Eftersom jag inte lär hitta många fälgar här i Sverige med 4-tums/4-bults mönster så lär det ju bli 4/100mm, dvs en diff på 1,6mm. Jag får helt enkelt pröva om jag behöver flytande kona? _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||||||||||||
|
Re:
Du kommer inte att behöva några specialbultar
Ska du ha nya fälgar? Vilken stl? _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||||||||||||
|
Re:
Kan man göra tvärtom, dvs svarva upp navhålen på fälgen så att dom passar till en bil som har större nav? Är det ett eller ett ??
_________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||||||||||||||
|
Re:
||||||||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Flytande kona på hjulbult för bultcirk-ändring. Bra eller..?
|
66 besök senaste veckan (20350 totalt) |