Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Stel eller delad axel i rallycross!?
3893 besök totalt
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Stel eller delad axel i rallycross!?

Har funderingar på att behålla den delade axeln på mitt nya rallycross bygge.
Tänker jag rätt? Vad är att föredra, stel med 4link är beprövad!? och rallycross är en heldel "dragracing".

Vad ska tänka på/modifiera/ha möjlighet att justera för att få en delad axel till att bli likvärdigt startsnabb som en stel axel?

Skiss på org. axel



(jag har letat i sökfunktionen men men... har kanske svårt att hitta)
/Rikard

_________________
Rikard Niva
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Många kör ju med stel axel just för att det är så lätt att få dom att starta bra och är ganska följsamma på banan.

Jag har kört med original bakvagnsbrygga med delad bakvagn på min med bara lite upphöjda infästningspunkter och har väl startat ganska så bra, jämt eller snabbare med Marklund/olofsson/mörtsell men lite efter Öhman/Tiger/Östman som är dom som startar bäst just nu här uppe. Med originalgeometri så har min varit lite giftig där den håller i bra i kurvor men ger ingen förvarning innan det släpper helt.

Nu i vinter har jag byggt om till helt justerbar bakvagn och ska prova med sänkt rc om man inte får den att reagera lite långsammare så man känner av bakvagnen.

Det ser ut på bilden som att Mazdan har typ samma bakvagn som BMW E30/Ford med snedställda släpande bärarmar, dom verkar få lite problem med att cambern sticker iväg vid nedfjädring och det du ska jobba mest med är att få den och inte öka för mycket.

På E30 som dom kör dragrace med så har dom hyffsat hårda fjädrar för att dom inte ska sätta sig så mycket och då öka cambern men då får man problem med fästet på gruset.

Nu är ju diagonaldäcken som vi kör på inte så känsliga på cambern men jag har fått bäst resultat när jag har varit restriktiv med 1-1,5 grader negativ camber.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Rikard Niva
Luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 734


Trådstartare
Re:

Niklas Sandström skrev:
Många kör ju med stel axel just för att det är så lätt att få dom att starta bra och är ganska följsamma på banan.

Jag har kört med original bakvagnsbrygga med delad bakvagn på min med bara lite upphöjda infästningspunkter och har väl startat ganska så bra, jämt eller snabbare med Marklund/olofsson/mörtsell men lite efter Öhman/Tiger/Östman som är dom som startar bäst just nu här uppe. Med originalgeometri så har min varit lite giftig där den håller i bra i kurvor men ger ingen förvarning innan det släpper helt.

Nu i vinter har jag byggt om till helt justerbar bakvagn och ska prova med sänkt rc om man inte får den att reagera lite långsammare så man känner av bakvagnen.

Det ser ut på bilden som att Mazdan har typ samma bakvagn som BMW E30/Ford med snedställda släpande bärarmar, dom verkar få lite problem med att cambern sticker iväg vid nedfjädring och det du ska jobba mest med är att få den och inte öka för mycket.

På E30 som dom kör dragrace med så har dom hyffsat hårda fjädrar för att dom inte ska sätta sig så mycket och då öka cambern men då får man problem med fästet på gruset.

Nu är ju diagonaldäcken som vi kör på inte så känsliga på cambern men jag har fått bäst resultat när jag har varit restriktiv med 1-1,5 grader negativ camber.


ok, mer fjäder. Men som du skriver vill jag även ha fäste i gruset. Vill även ha så lång fjädringsväg som det går.. underlaget är inte alltid så jämt, som du vet Så vad göra, eller rättare sagt vad måste jag göra/bygga om/ha justerbart? Vill inte så här direkt lägga mig och montera stelt.

_________________
Rikard Niva
Citera
Racetech
Stel eller delad axel i rallycross!?
3893 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande