05 Mar 2010 21:34
Många kör ju med stel axel just för att det är så lätt att få dom att starta bra och är ganska följsamma på banan.
Jag har kört med original bakvagnsbrygga med delad bakvagn på min med bara lite upphöjda infästningspunkter och har väl startat ganska så bra, jämt eller snabbare med Marklund/olofsson/mörtsell men lite efter Öhman/Tiger/Östman som är dom som startar bäst just nu här uppe. Med originalgeometri så har min varit lite giftig där den håller i bra i kurvor men ger ingen förvarning innan det släpper helt.
Nu i vinter har jag byggt om till helt justerbar bakvagn och ska prova med sänkt rc om man inte får den att reagera lite långsammare så man känner av bakvagnen.
Det ser ut på bilden som att Mazdan har typ samma bakvagn som BMW E30/Ford med snedställda släpande bärarmar, dom verkar få lite problem med att cambern sticker iväg vid nedfjädring och det du ska jobba mest med är att få den och inte öka för mycket.
På E30 som dom kör dragrace med så har dom hyffsat hårda fjädrar för att dom inte ska sätta sig så mycket och då öka cambern men då får man problem med fästet på gruset.
Nu är ju diagonaldäcken som vi kör på inte så känsliga på cambern men jag har fått bäst resultat när jag har varit restriktiv med 1-1,5 grader negativ camber.