Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Funkar en MC-kylare till en bilmotor?
3025 besök totalt
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3423


Trådstartare
Funkar en MC-kylare till en bilmotor?

Funderar lite på om en MC-kylare skulle kunna fungera till en bilmotor. Problemet jag har är att hitta en bra kylare som är tillräckligt liten för att få plats under noskonen på en Se7en.

Vad är det man behöver tänka på - är det kylsystemens volym bil/MC, effektskillnad bil/MC? Planen är att ha marginal för att kunna kyla en motor med runt 265 hästar.

Tanken skulle i så fall vara att ta en kylare från nån av de effektstarkaste motorcyklarna typ Hayabusa.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Ta två mc-kylare om det inte räcker. Vi har dubbla på formelbilen(en i varje pod, parallellkopplade)


Motoreffekten ger ofta hur mycket kylning du behöver. En vanlig bensinare har ca 25% verkningsrad vilket innebär 1 hästkraft på hjulen=3 hästar i värme.

Större luftström över kylarna och högre vattenflöde genom kylarna ger bättre kylning.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3423


Trådstartare
Ha ha... så självklart! Tänkte inte ens tanken på att ha dubbla kylare.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Ifall du har två kylare efter varandra (alltså efter varandra i luftströmmen) så seriekopplar du dom och ser till att den bakre kylaren får det heta vattnet från motorn.


Mvh, Pär - f d värmeväxlarkonstruktör

_________________
Pär Hylander
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3423


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Ifall du har två kylare efter varandra (alltså efter varandra i luftströmmen) så seriekopplar du dom och ser till att den bakre kylaren får det heta vattnet från motorn.


Tack för tipset! Varför verkar allt så självklart när man får lösningen serverad? thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



porschedriver skrev:
Ta två mc-kylare om det inte räcker. Vi har dubbla på formelbilen(en i varje pod, parallellkopplade)


Motoreffekten ger ofta hur mycket kylning du behöver. En vanlig bensinare har ca 25% verkningsrad vilket innebär 1 hästkraft på hjulen=3 hästar i värme.

Större luftström över kylarna och högre vattenflöde genom kylarna ger bättre kylning.


Dryga 15% av energin hamnar i kylsystemet som värme, detta är ca hälften så mycket som hamnar på veven. Majoriteten av all värme som bildas följer avgaserna ut.

om man kan låta motorn gå varmare så kommer det att krävas mindre kylare.
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461



Här finns två länkar för att med bilder få en uppfattning om olika märkens kylare.

APRILIA - DUCATI - HONDA - KAWASKI - MV AGUSTA - SUZUKI - YAMAHA - OLJEKYLARE

Se alla kylare och mer på KK Racing

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Johan Edlund skrev:
porschedriver skrev:
Ta två mc-kylare om det inte räcker. Vi har dubbla på formelbilen(en i varje pod, parallellkopplade)


Motoreffekten ger ofta hur mycket kylning du behöver. En vanlig bensinare har ca 25% verkningsrad vilket innebär 1 hästkraft på hjulen=3 hästar i värme.

Större luftström över kylarna och högre vattenflöde genom kylarna ger bättre kylning.


Dryga 15% av energin hamnar i kylsystemet som värme, detta är ca hälften så mycket som hamnar på veven. Majoriteten av all värme som bildas följer avgaserna ut.

om man kan låta motorn gå varmare så kommer det att krävas mindre kylare.


Stämmer naturligtvis, lite dåligt formulerat av mig thumbs down Vad jag menade var naturligtvis bara att det är kass verkningsgrad på motorerna och att det mesta faktiskt blir värme. Sedan fixar ju de heta förbränningsgaserna största borttransporten av överskottsvärme vilket man märker om man tar på avgasrören ). Men att värmemängden som avges är proportionell mot bildad effekt i motorn, dvs dubbelt så mycket effekt, ungefär dubbelt så mycket kylning. (naturligtvis inte helt korrekt då det beror en hel del på hur man trimmar)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Är där inte rätt gott om plats framför framaxeln på en seven? Kanske det skulle gå att sätta två kylare enligt nedan fula skiss. Antagligen med lite lämpliga styrplåtar etc.


_________________
Pär Hylander
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Pär Hylander skrev:
Är där inte rätt gott om plats framför framaxeln på en seven? Kanske det skulle gå att sätta två kylare enligt nedan fula skiss. Antagligen med lite lämpliga styrplåtar etc.



Sätt dem i ett V stående på högkant. Större kylare, vassare V

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3423


Trådstartare
Vad jag sett på www.kkracing.se så är det flesta mc-kylare redan vinklade



Blir nog ett telefonsamtal till mc-skroten i Fleninge lite längre fram

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Johan Edlund skrev:
porschedriver skrev:
Ta två mc-kylare om det inte räcker. Vi har dubbla på formelbilen(en i varje pod, parallellkopplade)


Motoreffekten ger ofta hur mycket kylning du behöver. En vanlig bensinare har ca 25% verkningsrad vilket innebär 1 hästkraft på hjulen=3 hästar i värme.

Större luftström över kylarna och högre vattenflöde genom kylarna ger bättre kylning.


Dryga 15% av energin hamnar i kylsystemet som värme, detta är ca hälften så mycket som hamnar på veven. Majoriteten av all värme som bildas följer avgaserna ut.

om man kan låta motorn gå varmare så kommer det att krävas mindre kylare.

Finns det några som kör med kraftigt övertryck i kylsystemet och alltså över 100 grader? Har inte F1:or så, eller åtminstone haft? Ren glykol har högre kokpunkt så det borde också gå om resten av motorn pallar med den högre temperaturen. Modern dyr olja borde fixa det, men frågan är hur det blir med toleranser. Men tar man hänsyn till det vid borrning och lagerspel så borde väl det gå.

Det lönas sig inte att höja flödeshastigheten över kylaren mer än till en viss gräns. Sedan blir det mest kraftigt tryckfall och därmed högre luftmotstånd av alltihop. Inte heller att ha allt för tjocka kylare resp. ha flera kylare efter varandra. Tyvärr är det nog storlek som gäller, samt temperatur och naturligvis ett bra och fritt flöde. Det skall strömma genom kylaren och inte runt om.
Rätt urformade kylkanaler bör itne heller försämra luftmotståndet nämnvärt. Jag tror att det var de gamla Mustang-flygplanen som faktiskt fick ett dragkrafttillskott ifrån sina kylare. Om man t.ex. kyler bort 50% av effekten så bör det ju teoretiskt gå att ha nytta av den energin, men i praktiken är det nog svårt i de låga hastigheter det handlar om.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3423


Trådstartare
Tanken på varför kanske en mc-kylare kunde passa bra är dels för att de är små, men även för att just det begränsade utrymmet kanske kräver att de använder lite bättre design på kylarna för att kunna kyla motorerna med denna lilla arean.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



AndersY skrev:
Johan Edlund skrev:
porschedriver skrev:
Ta två mc-kylare om det inte räcker. Vi har dubbla på formelbilen(en i varje pod, parallellkopplade)


Motoreffekten ger ofta hur mycket kylning du behöver. En vanlig bensinare har ca 25% verkningsrad vilket innebär 1 hästkraft på hjulen=3 hästar i värme.

Större luftström över kylarna och högre vattenflöde genom kylarna ger bättre kylning.


Dryga 15% av energin hamnar i kylsystemet som värme, detta är ca hälften så mycket som hamnar på veven. Majoriteten av all värme som bildas följer avgaserna ut.

om man kan låta motorn gå varmare så kommer det att krävas mindre kylare.

Finns det några som kör med kraftigt övertryck i kylsystemet och alltså över 100 grader? Har inte F1:or så, eller åtminstone haft? Ren glykol har högre kokpunkt så det borde också gå om resten av motorn pallar med den högre temperaturen. Modern dyr olja borde fixa det, men frågan är hur det blir med toleranser. Men tar man hänsyn till det vid borrning och lagerspel så borde väl det gå.

Det lönas sig inte att höja flödeshastigheten över kylaren mer än till en viss gräns. Sedan blir det mest kraftigt tryckfall och därmed högre luftmotstånd av alltihop. Inte heller att ha allt för tjocka kylare resp. ha flera kylare efter varandra. Tyvärr är det nog storlek som gäller, samt temperatur och naturligvis ett bra och fritt flöde. Det skall strömma genom kylaren och inte runt om.
Rätt urformade kylkanaler bör itne heller försämra luftmotståndet nämnvärt. Jag tror att det var de gamla Mustang-flygplanen som faktiskt fick ett dragkrafttillskott ifrån sina kylare. Om man t.ex. kyler bort 50% av effekten så bör det ju teoretiskt gå att ha nytta av den energin, men i praktiken är det nog svårt i de låga hastigheter det handlar om.


En normal modern bil kokar vid ca 130 grader med en 50-50 blandning.

För några år sedan uppgav Renault en driftstemperatur på 110-115 grader för deras F1 motorer och man försöker ju höja det så mycket som går för att kunna använda så små kylare som möjligt.
F1 bilar saknar ju också kylfläktar så därför brukar man se att teamen har externa fläktar om bilen står still.

Jag tror att man har haft svårt att få dragkraft av kylarna även om det som sagt ska vara möjligt.

Finns också en gammal Brabham F1 bil som använde ytkylning av kylvätskan i vingen.
Citera
Allmänt banåkaforum
Funkar en MC-kylare till en bilmotor?
3025 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande