| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
hydrauliks handbroms hjälp
|
969 besök totalt |
|
har köpt min tredje k-sport handbroms nu (dvs tredje bil jag monterar likadan i) i dem andra två funkade allt frid å fröjd. huvudbromscylnder är orignal, främre bromsar koppldae exakt som orginal fast nya slangar å brmsrör nytt rör in från huvudcylinder till handbromsen, oljan från huvudcylinder in på den "bakre" anslutningen 7/16") å den "främmre" nippeln sitter en dubbelbanjo å sen nya stålomsunna slangar bak till varsitt bakre OK. slog i vätska å började fylla alla rören å oken (systsem et va helt tomt) testar handbromsen efter en del luftande å den tar som den ska, bromsar bak nyper när jag drar io bromsen å släpper när jag släpper spaken. frambromsrna funkar med som dem ska å släpper när jag släpper fotpedalen. MEN såfort jag rör fotpedalen å släpper den så är handbromsen fortfarande stum,, dvs den låser trycket i den bakre kretsen när man rört fotpedalen en gång... frambromsarna släpper dock som sagt. måste släppa på trycket i bak genom att släppa på en av luftningarna bak, å som sagt handbromsen kan jag dra å släppa utan problem, men såfort jag nuddar fotbromsen så låses bakre kretsen helt igen
kan inte komma på vad det är för fel. blev förbanad och åkte hem istället nu, kom på att jag borde testat om det gick att släppa trycket genom att släppa på "ingående" rör på handbromscylinder, på så vis kunde jag ju tetsat om trycket låses i handbromsen eller i bakre kretsen i huvudcylindern... kan det vara så att det är nått vajsing innuti handrbomscylinder, typ att nån underbetald taiwanes lyckats sätta i nån detalöj baklänges eller liknande
är relativt säker på att jag läst om samma problem nån gång innnan men hittar inte den tråden eller minns att jag läste nån lösning på problemet lite hjälp skulle inte skada, va ju tänkt med premiärtur i helgen
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
|
om du drar i handbromsen samtidigt som du trycker på fotbromsen så finns det risk att det låser sig.
eller räcker det med att du nudar fotbromsen utan att dra i handbromsen för det ska låsa sig? _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
|
ja det räcker med å röra fotbromsen så låser sej bak, are sej jag använt handbromsen eller ej.
nu när jag tänker efter så kändes inte fotbromsen riktigt rätt när jag höll på å pumpa ner vätskan, undrar om jag kan fått dit nått snett när jag hade dän huvudcylindern när jag tvättade å målade allt i motrutrymmet,
dvs så den inte släpper tilbaka huvudcylindern hela vägen när jag släpper fotpedalen... men då borde den ju nästan låsa fram med, men kanske är så att dte går åt mindre vätska för att låsa bakoken... >
faan nu är et för sent att åka tilbaka till garaget å testa hur som helst... _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
|
visade sej vara den halvtaskiga designen som gjorde felet.
spaken är ju vänbar på diverse sätt för att kunna monteras stående eller liggande. men i det läget jag hade satt dit den så hämmades cylindern typ 1mm från att släppa helt, kortade gängstaget typ 1½ varv så försvann problemet
låg väll an så pass att den inte nöp bromsen av egen kraft, men att backventilen som sitter i handrbomsen fastnade när man rörde pedalen
skönt dte inte va så avancerat fel, men tillräckligt irriterande när man vart i garaget en hel kväll _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
![]() |
Skruva banåkabil
|
969 besök totalt |